Gemeente Apeldoorn

Belangrijkste onderwerpen raadsvergadering 30 oktober

De gemeenteraad van Apeldoorn heeft donderdag 30 oktober onder meer de onderstaande onderwerpen op de agenda staan.

Forensenbelasting / toeristenbelasting
In december 2001 heeft de raad ingestemd met de invoering van forensenbelasting met daaraan gekoppeld, in afwachting van de werkelijke opbrengsten, het plan de toeristenbelasting na een jaar af te schaffen. Het doel hiervan was kortdurend boven langdurend toerisme te bevorderen. Het voorstel was gebaseerd op budgettaire neutraliteit. De raad heeft destijds aangegeven dat bij een te lage opbrengst van de forensenbelasting de tarieven van deze belasting zouden worden verhoogd. Inmiddels is gebleken dat de feitelijke opbrengsten van de forensenbelasting sterk achter blijven bij de begrote opbrengst. Om toch de opbrengst te halen zou een exorbitante tariefsverhoging van de forensenbelasting nodig zijn. Dit vindt het college onaanvaardbaar en dus ligt bij de raad nu het voorstel de toeristenbelasting opnieuw in te voeren. CDA en Leefbaar Apeldoorn hebben in de commissie Leefomgeving, Bestuur en Middelen aangegeven in te stemmen met het voorstel. De overige commissieleden hebben aangegeven dat zij nog wilden overleggen met hun fractiegenoten dan wel tegen het voorstel zijn.

Particulier Opdrachtgeverschap
In de woonvisie 2010 heeft de raad vastgelegd dat zij wil bevorderen dat in de periode 2005-2009 eenderde deel van de totale woningbouwproductie door middel van particulier opdrachtgeverschap wordt ontwikkeld. Particulier opdrachtgeverschap vergroot de keuze van de woonconsument en kan op alle typen woonmilieus en financieringsmogelijkheden worden toegepast. Alle fracties hebben in de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling aangegeven te willen overleggen met hun fractie. D66, VVD, CDA, PVDA en Leefbaar Apeldoorn hebben bij dit overleg een positieve insteek.

Prestatieafspraken met corporaties
De prestatieafspraken met de Apeldoornse wooncorporaties zijn een uitwerking van de Woonvisie Apeldoorns 2010. Het resultaat zal leiden tot het uitvoeren van de woonvisie en het op gang brengen van de verdere ontwikkeling van de Kanaalzone. Omdat de prestatieafspraken in ieder geval 3 raadsperioden beslaan en vergaande afspraken met zich mee brengen wordt het in de gemeenteraadsvergadering besproken.

Met uitzondering van Gemeentebelangen hebben de fracties in de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling aangegeven positief te adviseren over dit voorstel.

Planschade verzoeken en legesheffing
Jaarlijks worden er gemiddeld 11 verzoeken om planschade door de gemeente behandeld. Hiervan worden er gemiddeld 4 toegewezen. De gemiddelde advieskosten bedragen 4250 per keer. Burgers hebben het recht om bezwaar te maken. Echter, om te voorkomen dat hier te lichtvaardig mee wordt omgesprongen en er onnodig gemeenschapsgeld wordt besteed wil het college met legesheffing een drempel opwerpen. In het raadsvoorstel wordt een bedrag van 1000 voorgesteld. In de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling was Leefbaar Apeldoorn positief over het raadsvoorstel. Alle andere commissieleden wensten te overleggen met hun fractiegenoten.

Tussenrapportage gesubsidieerde arbeid
Voorgesteld wordt om alle openstaande ID-banen terug te nemen en de in 2003 openvallende ID-banen niet meer in te vullen. Op 27 maart is de raad akkoord gegaan met het plan van aanpak om de bezuinigingen op de ID-banen op te vangen. Het aantal ID-banen zou moeten worden teruggebracht van 414 naar 367 banen met behulp van een stimuleringsmaatregel van het rijk. De stand van zaken op 31 augustus 2003 was dat er nog 393 ID-banen zijn. De verwachting is dat in de loop van dit kalenderjaar een vermindering kan worden bereikt tot 373 ID-banen. B&W stelt daarom voor om openstaande en openvallende banen niet meer in te vullen totdat het aantal van 373 is bereikt. In de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling waren CDA, Leefbaar Apeldoorn, VVD, Gemeentebelangen, ChristenUnie en SGP positief over het voorstel. D66 wil overleg met de fractie. Pvda en GroenLinks willen ook overleggen met hun fractiegenoten en hebben daarbij een positieve insteek.

Overige agendapunten
Tijdens de vergadering zullen naar verwachting de leden en secretaris van de rekenkamercommissie worden benoemd en zal onder meer de voorzitter, de heer R.C. van der Mark, worden geïnstalleerd.

Voor het laatst bijgewerkt op: 29-okt-2003 09:00