Belangrijkste onderwerpen raadsvergadering 30 oktober
De gemeenteraad van Apeldoorn heeft donderdag 30 oktober onder meer de
onderstaande onderwerpen op de agenda staan.
Forensenbelasting / toeristenbelasting
In december 2001 heeft de raad ingestemd met de invoering van
forensenbelasting met daaraan gekoppeld, in afwachting van de
werkelijke opbrengsten, het plan de toeristenbelasting na een jaar af
te schaffen. Het doel hiervan was kortdurend boven langdurend toerisme
te bevorderen. Het voorstel was gebaseerd op budgettaire neutraliteit.
De raad heeft destijds aangegeven dat bij een te lage opbrengst van de
forensenbelasting de tarieven van deze belasting zouden worden
verhoogd. Inmiddels is gebleken dat de feitelijke opbrengsten van de
forensenbelasting sterk achter blijven bij de begrote opbrengst. Om
toch de opbrengst te halen zou een exorbitante tariefsverhoging van de
forensenbelasting nodig zijn. Dit vindt het college onaanvaardbaar en
dus ligt bij de raad nu het voorstel de toeristenbelasting opnieuw in
te voeren. CDA en Leefbaar Apeldoorn hebben in de commissie
Leefomgeving, Bestuur en Middelen aangegeven in te stemmen met het
voorstel. De overige commissieleden hebben aangegeven dat zij nog
wilden overleggen met hun fractiegenoten dan wel tegen het voorstel
zijn.
Particulier Opdrachtgeverschap
In de woonvisie 2010 heeft de raad vastgelegd dat zij wil bevorderen
dat in de periode 2005-2009 eenderde deel van de totale
woningbouwproductie door middel van particulier opdrachtgeverschap
wordt ontwikkeld. Particulier opdrachtgeverschap vergroot de keuze van
de woonconsument en kan op alle typen woonmilieus en
financieringsmogelijkheden worden toegepast. Alle fracties hebben in
de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling aangegeven te willen overleggen
met hun fractie. D66, VVD, CDA, PVDA en Leefbaar Apeldoorn hebben bij
dit overleg een positieve insteek.
Prestatieafspraken met corporaties
De prestatieafspraken met de Apeldoornse wooncorporaties zijn een
uitwerking van de Woonvisie Apeldoorns 2010. Het resultaat zal leiden
tot het uitvoeren van de woonvisie en het op gang brengen van de
verdere ontwikkeling van de Kanaalzone. Omdat de prestatieafspraken in
ieder geval 3 raadsperioden beslaan en vergaande afspraken met zich
mee brengen wordt het in de gemeenteraadsvergadering besproken.
Met uitzondering van Gemeentebelangen hebben de fracties in de
commissie Ruimtelijke Ontwikkeling aangegeven positief te adviseren
over dit voorstel.
Planschade verzoeken en legesheffing
Jaarlijks worden er gemiddeld 11 verzoeken om planschade door de
gemeente behandeld. Hiervan worden er gemiddeld 4 toegewezen. De
gemiddelde advieskosten bedragen 4250 per keer. Burgers hebben het
recht om bezwaar te maken. Echter, om te voorkomen dat hier te
lichtvaardig mee wordt omgesprongen en er onnodig gemeenschapsgeld
wordt besteed wil het college met legesheffing een drempel opwerpen.
In het raadsvoorstel wordt een bedrag van 1000 voorgesteld. In de
commissie Ruimtelijke Ontwikkeling was Leefbaar Apeldoorn positief
over het raadsvoorstel. Alle andere commissieleden wensten te
overleggen met hun fractiegenoten.
Tussenrapportage gesubsidieerde arbeid
Voorgesteld wordt om alle openstaande ID-banen terug te nemen en de in
2003 openvallende ID-banen niet meer in te vullen. Op 27 maart is de
raad akkoord gegaan met het plan van aanpak om de bezuinigingen op de
ID-banen op te vangen. Het aantal ID-banen zou moeten worden
teruggebracht van 414 naar 367 banen met behulp van een
stimuleringsmaatregel van het rijk. De stand van zaken op 31 augustus
2003 was dat er nog 393 ID-banen zijn. De verwachting is dat in de
loop van dit kalenderjaar een vermindering kan worden bereikt tot 373
ID-banen. B&W stelt daarom voor om openstaande en openvallende banen
niet meer in te vullen totdat het aantal van 373 is bereikt. In de
commissie Maatschappelijke Ontwikkeling waren CDA, Leefbaar Apeldoorn,
VVD, Gemeentebelangen, ChristenUnie en SGP positief over het voorstel.
D66 wil overleg met de fractie. Pvda en GroenLinks willen ook
overleggen met hun fractiegenoten en hebben daarbij een positieve
insteek.
Overige agendapunten
Tijdens de vergadering zullen naar verwachting de leden en secretaris
van de rekenkamercommissie worden benoemd en zal onder meer de
voorzitter, de heer R.C. van der Mark, worden geïnstalleerd.
Voor het laatst bijgewerkt op: 29-okt-2003 09:00
Gemeente Apeldoorn