Gemeente Castricum

Hoofdpunten begroting 2004 op een rij / 22-10-2003

Behandeling van de begroting 2004 in de raadsvergadering van 30 oktober 2003, plaats: gemeentehuis Castricum, aanvang: 20.00 uur. U bent van harte welkom!

Ook dit jaar heeft de gemeente een begroting opgesteld waarin inkomsten en uitgaven worden verantwoord. Als inwoner van Castricum bent u waarschijnlijk benieuwd naar wat u in 2004 kunt verwachten. In juni van dit jaar heeft de raad al een keer gesproken over de meerjarenbegroting. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) heeft op basis van de richtinggevende uitspraak een begroting voor 2004 opgesteld.Het gemeentebestuur neemt u op deze pagina graag mee langs de hoofdpunten van de begroting. Het gaat hier om voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad. De raad neemt op 30 oktober a.s. een besluit over deze voorstellen.

Anders dan anders
Als gevolg van de Wet Dualisering Gemeentebestuur heeft de begroting een andere opzet. Deze wet geeft aan dat de bevoegdheden tussen gemeenteraad en B&W anders zijn verdeeld. De begroting is ook anders opgebouwd. In plaats van een productenbegroting bestaat de begroting uit een aantal programmas. Een programma is een samenhangende verzameling van activiteiten, voorzieningen en producten, waarbij de aandacht is toegespitst op de politiek meest belangrijke onderwerpen. In elk van de veertien programmas is het te bereiken maatschappelijk effect opgenomen, de wijze waarop dat effect wordt gerealiseerd en de daarvoor in te zetten financiële middelen.
Naast deze veertien programmas zijn er nog verschillende paragrafen. Zij geven een algemene dwarsdoorsnede van de begroting op veelal financiële aspecten.

Na 2004
Het college is erin geslaagd de raad een sluitende begroting voor het jaar 2004 voor te leggen. Dat neemt niet weg dat de financiële positie van de gemeente, gezien de economische ontwikkeling en de ontwikkeling van de rijksuitgaven, niet gunstig is. Daardoor moet er opnieuw discussie worden gevoerd over de te stellen prioriteiten voor de jaren 2005 en volgende. U wordt daarover in de loop van het jaar nog geïnformeerd.


---

---


1. BESTUUR
In het eerste programma is als uitgangspunt opgenomen dat u als burger van Castricum eerder wordt betrokken bij besluiten van de gemeente. Dan wordt het voor u ook gemakkelijker de besluitvorming te begrijpen. Het is ook de bedoeling dat u meer invloed kunt uitoefenen op de besluiten. Dit wordt het proces van de interactieve beleidsvorming genoemd.
In 2004 moeten er besluiten worden genomen over de toekomstvisie van onze gemeente. Over deze toekomstvisie, met als werknaam Buiten Gewoon Castricum, zult u zeker meer lezen en horen.


2. BURGERRELATIES
De dienstverlening staat in dit programma centraal. Actie wordt beloofd in het verbeteren van de dienstverlening. Bijvoorbeeld aan de balie om te voorkomen dat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Op het gebied van de communicatie wordt hard gewerkt aan de vernieuwing van de website en het verbeteren van de informatie over raadsvoorstellen en besluiten. Het communicatie-beleidsplan wordt verder uitgewerkt. De regeling ten aanzien van de dorpsorganisaties wordt uitgevoerd. De evaluatie van het busvervoer (gemeente-bus) van en naar de kernen vindt in het voorjaar van 2004 plaats.


3. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Het derde programma heeft als intentie iedereen veilig te kunnen laten wonen en werken. Hiervoor is in de begroting geld opgenomen om activiteiten te verrichten die voor dit doel nodig zijn, zoals het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en alles wat daarmee samenhangt. Ook wordt lokaal veiligheidsbeleid, inclusief een daarvoor noodzakelijk onderzoek, ontwikkeld. Het door de gemeenteraad vastgestelde horecabeleid wordt uitgevoerd. De nieuwbouw van de brandweerkazerne in Limmen wordt gerealiseerd. Omdat de gemeente een grote verantwoordelijkheid heeft op het terrein van de veiligheid wordt aan de uitwerking van het gemeentelijke rampenplan hoge prioriteit gegeven.


4. FYSIEKE LEEFOMGEVING
In dit programma wordt als doel gesteld het woongenot van alle burgers te verhogen. Als probleem wordt gesignaleerd dat steeds meer gemotoriseerd verkeer bezit neemt van wegen en straten. Er ontstaat steeds meer behoefte aan voorzieningen voor veiligheid van de openbare weg en ruimte voor het parkeren. In dit programma wordt ook als doel gesteld zwerfvuil te bestrijden en vandalisme tijdig aan te pakken zodat de openbare ruimte als een goede verblijfsruimte wordt gezien. Het planmatig beheer en onderhoud van wegen wordt verbeterd.


5. VERKEER EN VERVOER
Om een goede verkeersafwikkeling te realiseren worden de verkeersstromen in beeld gebracht en wordt beoordeeld hoe hierin verbetering kan plaatsvinden. Een van de doelen is dat er op termijn een verbindingsweg naar de A9 komt zodat verkeer uit Heiloo en Limmen sneller op de Rijksweg kan komen.
Veilig verkeer is heel belangrijk, zeker voor de schoolgaande jeugd. Er vindt een onderzoek plaats naar de manier waarop dit beter kan worden geregeld. Voor de fietsers moet het ook beter en veiliger worden.


6. MILIEU
Het zesde programma gaat in op de activiteiten die de gemeente moet ontwikkelen om het Kyoto-verdrag, (internationaal gesloten verdrag ter verbetering van het milieu), na te komen. Het gemeentelijk rioleringsplan dient als basis voor de verbetering van de waterkwaliteit . Belangrijk onderdeel hiervan is het realiseren van bergbezink-bassins.
Door de ingebruikname van de 5e baan van Schiphol neemt de overlast van het vliegverkeer toe. Er zal een meetpunt in Castricum worden geplaatst zodat ook bewezen kan worden welke gevolgen dit voor onze gemeente heeft. Op basis van deze gegevens wordt, in samenspraak met andere gemeenten, de geluidsproblematiek in Castricum bij de luchtvaartsector aan de orde gesteld.


7. RUIMTELIJKE ORDENING
Dit programma heeft ten doel de gemeente ruimtelijk goed in te richten. Via bestemmingsplannen wordt geregeld waar er gewoond, gewerkt en gerecreëerd kan worden. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt voor een optimale benutting van de ruimte in onze gemeente. De provincie stelt een ontwikkelingsplan Noord-Holland Noord op. Het is voor de gemeente van belang dat daarop tijdig invloed wordt uitgeoefend. Er zal meer aandacht zijn voor handhaving van de regels op het terrein van het bouwen en het wonen. Daarvoor worden extra uitgaven gedaan.


8. WONEN
Voor zowel jongeren als ouderen is er onvoldoende passende huisvesting in onze gemeente. Het gemeentebestuur streeft naar het uitbreiden van de woningvoorraad voor jongeren, zodanig dat zij niet naar andere plaatsen moeten uitwijken. Daarnaast is er aandacht voor ouderenhuisvesting. Er worden plannen ontwikkeld waardoor de mogelijkheid voor jongerenhuisvesting verbetert (doorstroming) en anderzijds een adequate woonvoorziening voor ouderen wordt gecreëerd. In het programma Wonen is opgenomen dat de regels voor woonruimteverdeling worden vernieuwd.


9. ECONOMISCHE ZAKEN EN ARBEIDSMARKTBELEID Dit programma gaat ervan uit dat het aanbod van arbeid, in relatie met onderwijs, reïntegratie en inkomensvoorzieningen, verder kan worden ontwikkeld. Het is een zorg voor de gemeente dat het voorzieningenniveau voor primaire levensbehoefte in de kernen vermindert. Om de economie, en daarmee de werkgelegenheid, in onze gemeente te stimuleren, ziet het bestuur mogelijkheden op het terrein van toerisme en recreatie.
Er wordt gewerkt aan een nota welke activiteiten de gemeente kan ondernemen om de economie op dit terrein te versterken.


10. ONDERWIJS
Het gemeentebestuur wil met dit programma de voorzieningen voor kinderen verbeteren. De Brede School, zoals naschoolse opvang, is daarvoor een middel.
Jongeren zullen via de school beter toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Daarom is het van belang dat zij zo min mogelijk verzuimen. Om die reden zal ook handhaving van de leerplichtwet strenger worden bewaakt.
De gemeente ontkomt er niet aan extra uitgaven te doen om tegemoet te komen aan de noodzaak voor leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs dat buiten de gemeente is gevestigd.


11. CULTUUR EN RECREATIE EN SPORT
Als gevolg van de gemeentelijke herindeling moet nieuw beleid worden gemaakt zodat gelijkheid ontstaat tussen alle gesubsidieerde instellingen in de gemeente Castricum.
Programma 11 geeft aan welke activiteiten en gelden daarvoor beschikbaar zijn. Het gemeentebestuur vindt het van belang dat mensen betrokken zijn in de samenleving. Vrijwilligerswerk verhoogt die betrokkenheid. Om die reden wordt het vrijwilligerswerk in onze gemeente ook gestimuleerd. De kwaliteit van (gemeentelijke) monumenten en kunst heeft de blijvende aandacht.


12. WERK EN INKOMEN
De sociale wetgeving verandert. Uitgangspunt daarbij is werk boven inkomen. De gemeente krijgt op dit terrein andere verantwoordelijkheden waardoor ook het (financiële) risico voor de gemeente toeneemt. De in te voeren landelijke regeling leidt tot een verschraling van het minimabeleid.
Uitgangspunt blijft dat mensen een zodanig inkomen wordt gegarandeerd dat zij kunnen blijven deelnemen aan het maatschappelijke verkeer.


13. MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING EN ZORG Programma dertien heeft betrekking op doelstellingen en uitgaven op het gebied van de maatschappelijke dienstverlening en zorg. Door de vergrijzing neemt de behoefte aan voorzieningen in het woonhuis en verbetering van mobiliteit toe.
Door zorg te verlenen aan gehandicapten en ouderen kunnen zij zo lang mogelijk zelfstandig functioneren.
In verband met de gemeentelijke herindeling moet harmonisatie in het jongerenwerk in de verschillende kernen plaats vinden. Met betrekking tot kinderopvang moet door een wijziging in de financiering een doelgroepenbeleid worden geformuleerd. De maatschappelijke integratie van allochtonen is in dit programma ook een belangrijke doelstelling.


14. ALGEMENE (DEKKINGS)MIDDELEN
Het laatste programma van de begroting gaat over hoe de uitgaven in de voorgaande programmas kunnen worden betaald. Er is extra geld nodig om al die programmas te kunnen realiseren, terwijl de inkomsten van het Rijk minder groeien of juist afnemen. Een verhoging van de lokale lasten is niet te vermijden. Dat neemt niet weg dat het gemeentebestuur het tot zijn verantwoordelijkheid ziet om een discussie te voeren over een beperking van de uitgaven. Deze discussie moet in de loop van 2004 zijn beslag krijgen. De uitkomst van de discussie zal ertoe moeten leiden dat de financiële meerjarenraming van de gemeente in balans blijft.

MEER WETEN?
Klik hier om de begroting te downloaden.
Zie het origineel http://www.castricum.nl/index...2&id=660&offset=0