Hoofdpunten begroting 2004 op een rij / 22-10-2003
Behandeling van de begroting 2004 in de raadsvergadering van 30
oktober 2003, plaats: gemeentehuis Castricum, aanvang: 20.00 uur. U
bent van harte welkom!
Ook dit jaar heeft de gemeente een begroting opgesteld waarin
inkomsten en uitgaven worden verantwoord. Als inwoner van Castricum
bent u waarschijnlijk benieuwd naar wat u in 2004 kunt verwachten. In
juni van dit jaar heeft de raad al een keer gesproken over de
meerjarenbegroting. Het college van burgemeester en wethouders (B&W)
heeft op basis van de richtinggevende uitspraak een begroting voor
2004 opgesteld.Het gemeentebestuur neemt u op deze pagina graag mee
langs de hoofdpunten van de begroting. Het gaat hier om voorstellen
van burgemeester en wethouders aan de raad. De raad neemt op 30
oktober a.s. een besluit over deze voorstellen.
Anders dan anders
Als gevolg van de Wet Dualisering Gemeentebestuur heeft de begroting
een andere opzet. Deze wet geeft aan dat de bevoegdheden tussen
gemeenteraad en B&W anders zijn verdeeld. De begroting is ook anders
opgebouwd. In plaats van een productenbegroting bestaat de begroting
uit een aantal programmas. Een programma is een samenhangende
verzameling van activiteiten, voorzieningen en producten, waarbij de
aandacht is toegespitst op de politiek meest belangrijke onderwerpen.
In elk van de veertien programmas is het te bereiken maatschappelijk
effect opgenomen, de wijze waarop dat effect wordt gerealiseerd en de
daarvoor in te zetten financiële middelen.
Naast deze veertien programmas zijn er nog verschillende paragrafen.
Zij geven een algemene dwarsdoorsnede van de begroting op veelal
financiële aspecten.
Na 2004
Het college is erin geslaagd de raad een sluitende begroting voor het
jaar 2004 voor te leggen. Dat neemt niet weg dat de financiële positie
van de gemeente, gezien de economische ontwikkeling en de ontwikkeling
van de rijksuitgaven, niet gunstig is. Daardoor moet er opnieuw
discussie worden gevoerd over de te stellen prioriteiten voor de jaren
2005 en volgende. U wordt daarover in de loop van het jaar nog
geïnformeerd.
---
---
1. BESTUUR
In het eerste programma is als uitgangspunt opgenomen dat u als burger
van Castricum eerder wordt betrokken bij besluiten van de gemeente.
Dan wordt het voor u ook gemakkelijker de besluitvorming te begrijpen.
Het is ook de bedoeling dat u meer invloed kunt uitoefenen op de
besluiten. Dit wordt het proces van de interactieve beleidsvorming
genoemd.
In 2004 moeten er besluiten worden genomen over de toekomstvisie van
onze gemeente. Over deze toekomstvisie, met als werknaam Buiten Gewoon
Castricum, zult u zeker meer lezen en horen.
2. BURGERRELATIES
De dienstverlening staat in dit programma centraal. Actie wordt
beloofd in het verbeteren van de dienstverlening. Bijvoorbeeld aan de
balie om te voorkomen dat u van het kastje naar de muur wordt
gestuurd. Op het gebied van de communicatie wordt hard gewerkt aan de
vernieuwing van de website en het verbeteren van de informatie over
raadsvoorstellen en besluiten. Het communicatie-beleidsplan wordt
verder uitgewerkt. De regeling ten aanzien van de dorpsorganisaties
wordt uitgevoerd. De evaluatie van het busvervoer (gemeente-bus) van
en naar de kernen vindt in het voorjaar van 2004 plaats.
3. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Het derde programma heeft als intentie iedereen veilig te kunnen laten
wonen en werken. Hiervoor is in de begroting geld opgenomen om
activiteiten te verrichten die voor dit doel nodig zijn, zoals het
voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van
brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en
alles wat daarmee samenhangt. Ook wordt lokaal veiligheidsbeleid,
inclusief een daarvoor noodzakelijk onderzoek, ontwikkeld.
Het door de gemeenteraad vastgestelde horecabeleid wordt uitgevoerd.
De nieuwbouw van de brandweerkazerne in Limmen wordt gerealiseerd.
Omdat de gemeente een grote verantwoordelijkheid heeft op het terrein
van de veiligheid wordt aan de uitwerking van het gemeentelijke
rampenplan hoge prioriteit gegeven.
4. FYSIEKE LEEFOMGEVING
In dit programma wordt als doel gesteld het woongenot van alle burgers
te verhogen. Als probleem wordt gesignaleerd dat steeds meer
gemotoriseerd verkeer bezit neemt van wegen en straten. Er ontstaat
steeds meer behoefte aan voorzieningen voor veiligheid van de openbare
weg en ruimte voor het parkeren. In dit programma wordt ook als doel
gesteld zwerfvuil te bestrijden en vandalisme tijdig aan te pakken
zodat de openbare ruimte als een goede verblijfsruimte wordt gezien.
Het planmatig beheer en onderhoud van wegen wordt verbeterd.
5. VERKEER EN VERVOER
Om een goede verkeersafwikkeling te realiseren worden de
verkeersstromen in beeld gebracht en wordt beoordeeld hoe hierin
verbetering kan plaatsvinden. Een van de doelen is dat er op termijn
een verbindingsweg naar de A9 komt zodat verkeer uit Heiloo en Limmen
sneller op de Rijksweg kan komen.
Veilig verkeer is heel belangrijk, zeker voor de schoolgaande jeugd.
Er vindt een onderzoek plaats naar de manier waarop dit beter kan
worden geregeld. Voor de fietsers moet het ook beter en veiliger
worden.
6. MILIEU
Het zesde programma gaat in op de activiteiten die de gemeente moet
ontwikkelen om het Kyoto-verdrag, (internationaal gesloten verdrag ter
verbetering van het milieu), na te komen. Het gemeentelijk
rioleringsplan dient als basis voor de verbetering van de
waterkwaliteit . Belangrijk onderdeel hiervan is het realiseren van
bergbezink-bassins.
Door de ingebruikname van de 5e baan van Schiphol neemt de overlast
van het vliegverkeer toe. Er zal een meetpunt in Castricum worden
geplaatst zodat ook bewezen kan worden welke gevolgen dit voor onze
gemeente heeft. Op basis van deze gegevens wordt, in samenspraak met
andere gemeenten, de geluidsproblematiek in Castricum bij de
luchtvaartsector aan de orde gesteld.
7. RUIMTELIJKE ORDENING
Dit programma heeft ten doel de gemeente ruimtelijk goed in te
richten. Via bestemmingsplannen wordt geregeld waar er gewoond,
gewerkt en gerecreëerd kan worden. Er zullen keuzes moeten worden
gemaakt voor een optimale benutting van de ruimte in onze gemeente. De
provincie stelt een ontwikkelingsplan Noord-Holland Noord op. Het is
voor de gemeente van belang dat daarop tijdig invloed wordt
uitgeoefend. Er zal meer aandacht zijn voor handhaving van de regels
op het terrein van het bouwen en het wonen. Daarvoor worden extra
uitgaven gedaan.
8. WONEN
Voor zowel jongeren als ouderen is er onvoldoende passende huisvesting
in onze gemeente. Het gemeentebestuur streeft naar het uitbreiden van
de woningvoorraad voor jongeren, zodanig dat zij niet naar andere
plaatsen moeten uitwijken. Daarnaast is er aandacht voor
ouderenhuisvesting. Er worden plannen ontwikkeld waardoor de
mogelijkheid voor jongerenhuisvesting verbetert (doorstroming) en
anderzijds een adequate woonvoorziening voor ouderen wordt gecreëerd.
In het programma Wonen is opgenomen dat de regels voor
woonruimteverdeling worden vernieuwd.
9. ECONOMISCHE ZAKEN EN ARBEIDSMARKTBELEID
Dit programma gaat ervan uit dat het aanbod van arbeid, in relatie met
onderwijs, reïntegratie en inkomensvoorzieningen, verder kan worden
ontwikkeld. Het is een zorg voor de gemeente dat het
voorzieningenniveau voor primaire levensbehoefte in de kernen
vermindert. Om de economie, en daarmee de werkgelegenheid, in onze
gemeente te stimuleren, ziet het bestuur mogelijkheden op het terrein
van toerisme en recreatie.
Er wordt gewerkt aan een nota welke activiteiten de gemeente kan
ondernemen om de economie op dit terrein te versterken.
10. ONDERWIJS
Het gemeentebestuur wil met dit programma de voorzieningen voor
kinderen verbeteren. De Brede School, zoals naschoolse opvang, is
daarvoor een middel.
Jongeren zullen via de school beter toegang krijgen tot de
arbeidsmarkt. Daarom is het van belang dat zij zo min mogelijk
verzuimen. Om die reden zal ook handhaving van de leerplichtwet
strenger worden bewaakt.
De gemeente ontkomt er niet aan extra uitgaven te doen om tegemoet te
komen aan de noodzaak voor leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs
dat buiten de gemeente is gevestigd.
11. CULTUUR EN RECREATIE EN SPORT
Als gevolg van de gemeentelijke herindeling moet nieuw beleid worden
gemaakt zodat gelijkheid ontstaat tussen alle gesubsidieerde
instellingen in de gemeente Castricum.
Programma 11 geeft aan welke activiteiten en gelden daarvoor
beschikbaar zijn. Het gemeentebestuur vindt het van belang dat mensen
betrokken zijn in de samenleving. Vrijwilligerswerk verhoogt die
betrokkenheid. Om die reden wordt het vrijwilligerswerk in onze
gemeente ook gestimuleerd. De kwaliteit van (gemeentelijke) monumenten
en kunst heeft de blijvende aandacht.
12. WERK EN INKOMEN
De sociale wetgeving verandert. Uitgangspunt daarbij is werk boven
inkomen. De gemeente krijgt op dit terrein andere
verantwoordelijkheden waardoor ook het (financiële) risico voor de
gemeente toeneemt. De in te voeren landelijke regeling leidt tot een
verschraling van het minimabeleid.
Uitgangspunt blijft dat mensen een zodanig inkomen wordt gegarandeerd
dat zij kunnen blijven deelnemen aan het maatschappelijke verkeer.
13. MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING EN ZORG
Programma dertien heeft betrekking op doelstellingen en uitgaven op
het gebied van de maatschappelijke dienstverlening en zorg. Door de
vergrijzing neemt de behoefte aan voorzieningen in het woonhuis en
verbetering van mobiliteit toe.
Door zorg te verlenen aan gehandicapten en ouderen kunnen zij zo lang
mogelijk zelfstandig functioneren.
In verband met de gemeentelijke herindeling moet harmonisatie in het
jongerenwerk in de verschillende kernen plaats vinden. Met betrekking
tot kinderopvang moet door een wijziging in de financiering een
doelgroepenbeleid worden geformuleerd. De maatschappelijke integratie
van allochtonen is in dit programma ook een belangrijke doelstelling.
14. ALGEMENE (DEKKINGS)MIDDELEN
Het laatste programma van de begroting gaat over hoe de uitgaven in de
voorgaande programmas kunnen worden betaald. Er is extra geld nodig om
al die programmas te kunnen realiseren, terwijl de inkomsten van het
Rijk minder groeien of juist afnemen. Een verhoging van de lokale
lasten is niet te vermijden. Dat neemt niet weg dat het
gemeentebestuur het tot zijn verantwoordelijkheid ziet om een
discussie te voeren over een beperking van de uitgaven. Deze discussie
moet in de loop van 2004 zijn beslag krijgen. De uitkomst van de
discussie zal ertoe moeten leiden dat de financiële meerjarenraming
van de gemeente in balans blijft.
MEER WETEN?
Klik hier om de begroting te downloaden.
Zie het origineel
http://www.castricum.nl/index...2&id=660&offset=0
Gemeente Castricum