Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
29 oktober 2003
Philips is populairste werkgever onder starters
Philips is de populairste werkgever onder economische, juridische en technische starters. Het geteisterde Ahold haalde de top-10 niet, terwijl de overheid hoge ogen gooit als safe haven. Dit blijkt uit het eerste Memory Magazine Arbeidsmarkt- en Imago-onderzoek, gepubliceerd in de novemberuitgave van Memory Magazine, het grootste studententijdschrift van Nederland.
3.082 Lezers van Memory Magazine deden mee aan het onderzoek, dat begin oktober per e-mail werd uitgevoerd. In totaal waren 21.192 starters uit de lezersdoelgroep van Memory Magazine aangeschreven. Deze groep bestaat uit studenten in het laatste jaar van de studie en afgestudeerden, tot en met het eerste jaar na de afstudeerdatum.
De ondervraagde starters tonen zich in het onderzoek verre van somber over hun toekomst op de arbeidsmarkt. 27,2 Procent heeft al een baan gevonden, terwijl 43,2 procent verwacht binnen drie maanden aan het werk te zijn. Slechts 8,5 procent van de starters denkt langer dan een halfjaar werkloos te zijn. Met het ondernemersklimaat in Nederland is het treurig gesteld. Niet meer dan 2,3 procent van de ondervraagde starters overweegt een eigen bedrijf te beginnen.
Philips favoriete werkgever
Memory Magazine vroeg de starters om vijf bedrijfsnamen van favoriete werkgevers te noemen. Dit onderzoek, gebaseerd op actieve naamsbekendheid, heeft een top-25 opgeleverd met Philips als koploper (15,8%). Veel ondervraagden noemden 'de overheid' als favoriete werkgever, maar in de uitslag zijn alleen zelfstandige overheidsonderdelen opgenomen. Van de overheidsinstanties haalde de Belastingdienst een zelfstandige notering in de lijst. Indien alle vermeldingen van 'de overheid' worden opgeteld bij het totaal aantal keren dat individuele overheidsinstanties bij naam werden genoemd, dan zou de overheid lijstaanvoerder zijn (18,9%).
Opvallend is de relatief lage klassering van Ahold in het Memory Magazine Arbeidsmarktonderzoek 2003: een elfde plaats. Het weekblad Intermediair noteerde in een imago-onderzoek onder starters vorig jaar nog een vierde plek voor de Zaanse multinational als favoriete werkgever. Het onderzoek van Memory Magazine vond plaats na de boekhoudschandalen bij Ahold en in de weken van nationale verontwaardiging omtrent de exorbitante bonusregeling van de nieuwe topman Moberg.
Recessieveilige bedrijven
In het onderzoek van Memory Magazine is de overheid wel opgenomen in de top-10 van recessieveilige werkgevers, omdat het aantoont dat starters zich in een baan als ambtenaar relatief veilig wanen. In die ranglijst is de overheid de onbetwiste koploper met een score van 33,5%.
Van de multinationals scoren Shell (tweede met 11,5%) en Unilever (derde met 8,2%) hoog. Philips, lijstaanvoerder bij de top-25 van favoriete bedrijven, blijkt in de ogen van starters vatbaarder voor de grillen van economische tegenwind en haalt 'slechts' een zevende plek.
De keuze van starters voor de overheid als meest recessieveilige werkgever is op zich opmerkelijk, want ook de (rijks-) ambtenaren lijken niet aan de recessie te ontkomen. Het kabinet Balkenende-II wil de komende vier jaar flink snijden in het personeelsbestand van de Rijksoverheid.
Opmerkelijke verschillen
Uitgesplitst naar de richtingen techniek, economie en rechten (de doelgroepen van Memory Magazine) blijken er opmerkelijke verschillen. Waar academisch geschoolde economen kiezen voor de multinationals Unilever (25,6%), Philips (17,3%) en Shell (17%), geven hbo'ers met een economische opleiding de voorkeur aan banken: ABN Amro (17%), ING Groep (13,4%) en Rabobank (13,3%). ABN Amro is ook de populairste werkgever onder juridische academici, ruim voor het Ministerie van Justitie (14,5 versus 11,5%).
Waar academisch geschoolde technici kiezen voor de multinationals Shell (22%), Philips (19,4%) en Unilever (11,3%), geven hbo'ers met een technische opleiding de voorkeur voor Philips (20%), Shell (9,2%) en onderzoeksbureau TNO (5,7%).
Noot voor de redactie/
Ingezonden persbericht