Lijst Pim Fortuyn
Den Haag, 29 oktober 2003
LPF wil smoel en inhoud voor profielen Tweede Fase
De Lijst Pim Fortuyn heeft vandaag in de Tweede Kamer kritiek geleverd
op de jongste voorstellen van Onderwijsminister Maria van der Hoeven
voor de invulling van de profielen in de Tweede Fase op VWO en HAVO.
Volgens de LPF ontbreekt het aan duidelijke keuzes in de profielen en
is er dus onvoldoende samenhang. Ook de vakinhoud laat te wensen over.
De LPF pleit voor profielen met een even zware studielast, en binnen
die profielen een sterke inhoudelijke samenhang. Het Hoger Onderwijs
moet er samen met de docenten in het Voortgezet Onderwijs voor zorgen
dat leerlingen goed voorgelicht worden over welke profielen, en welke
aanvullende vrije keuzevakken ze moeten kiezen voor bepaalde beroepen
of vervolgopleidingen. Een website als www.studiekeuze.nl kan daarvoor
verder worden opgetuigd.
Eigenlijk hadden we het liefst gezien dat die hele Tweede Fase en het
studiehuis er nooit gekomen waren aldus onderwijswoordvoerder Margot
Kraneveldt. Maar ja, daar zijn wij destijds niet bij geweest. De
profielen die de minister nu voorstelt, missen een duidelijk
herkenbaar eigen smoel. Tussen Natuur & Techniek en Natuur &
Gezondheid zit nauwelijks verschil meer, dus valt er ook weinig te
kiezen. En de invulling van Cultuur & Maatschappij is helemaal bizar:
het vak Maatschappijleer is hierin niet eens verplicht, en uitgerekend
een vak als Wiskunde wel! Wie het snapt mag het zeggen.
Daarnaast pleit Kraneveldt voor een zo groot mogelijk Vrij deel waarin
de scholen hopelijk de zaak niet dicht-regelen, maar ook echte
keuzevrijheid aan hun leerlingen laten. Het Gemeenschappelijk deel van
alle profielen moet een zínvolle invulling krijgen, waarin voldoende
ruimte is voor Maatschappijleer, Algemene Natuurwetenschappen,
Culturele en Kunstzinnige Vorming en Lichamelijke Opvoeding. De
minister kan dat bereiken door slimmer om te gaan met de beschikbare
uren.
Tevreden is de LPF wél over de extra belangstelling die er is voor de
bètavakken. Het belang van bèta en techniek in het onderwijs kan wat
de LPF betreft niet genoeg benadrukt worden. De belangstelling voor
wetenschap en techniek in de hele samenleving, maar in het bijzonder
in het onderwijs, is van levensbelang voor de ontwikkeling van onze
kenniseconomie. Er is in de voorstellen wat meer ruimte gekomen voor
wiskunde en dat vinden we een goede verbetering. We onderschrijven ook
het streven naar meer samenhang tussen de profielvakken in de
N-profielen om zodoende het bèta-onderwijs aantrekkelijker te maken.
Zowel de ontwikkeling van verdiepingsvakken voor alle bèta-vakken (dus
Voortgezette Natuurkunde, Voortgezette Wiskunde), als een
multidisciplinair integratievak, dat bijvoorbeeld Wetenschap en
Technologie zou kunnen gaan heten, zijn de moeite van het onderzoeken
waard. De LPF wil de bèta-organisaties, die dat vorige week in de
Tweede Kamer bepleitten, dan ook graag de ruimte geven deze vakken te
ontwikkelen.
De LPF gaf de minister nog een aantal concrete suggesties mee om de
schoonheidsfouten in de jongste voorstellen weg te werken:
* De tweede moderne taal moet uít het gemeenschappelijk deel op VWO
en úit het CM profiel op de HAVO, en er moet een extra (3^e of
2^e) keuze-examenvak bij in het vrije deel;
* Wiskunde in het CM-profiel moet worden teruggebracht tot een zeer
klein vak, toegesneden op onderzoeksvaardigheden in de sociale
disciplines; een vorm van Statistiek. Wellicht kan zelfs een
verplicht vak Maatschappijleer in deze behoefte voorzien;
* Maatschappijleer moet worden verplicht in de beide
Maatschappij-profielen;
* De M-profielen krijgen verplicht ANW in het gemeenschappelijk
deel; de N-profielen verplicht Maatschappijleer. Niet beide vakken
in gemeenschappelijk deel. Allebei op 200 uur. Ook CKV1 of KCV
blijft 200 uur.
* Bevorder de ontwikkeling van zowel mono-disciplinaire
verdiepingsvakken voor alle bèta-vakken (dus Voortgezette
Natuurkunde, Voortgezette Wiskunde,..), als een multidisciplinair
integratievak Wetenschap en Technologie.