European Commission

IP/03/1477

Brussel, 29 oktober 2003

Chemicaliën: Commissie presenteert voorstel voor modernisering EU-wetgeving

De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel voor nieuwe EU-regels voor chemicaliën gepresenteerd. In het voorgestelde systeem, dat Reach wordt genoemd (registratie, evaluatie en autorisatie van chemicaliën), moeten bedrijven die per jaar een ton of meer van een chemische stof vervaardigen of invoeren, die stof in een centrale databank registreren. De voorgestelde verordening moet tot een betere bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu leiden, de concurrentiekracht instandhouden en de innovatie in de Europese chemie stimuleren. Reach geeft het bedrijfsleven ook meer verantwoordelijkheid voor het beheer van de risico's van chemicaliën en het leveren van informatie over de veiligheid van de stoffen. Deze informatie wordt in de productieketen doorgegeven. Het voorstel is opgesteld in nauwe samenspraak met alle belanghebbenden, die onder meer via internet zijn geraadpleegd. Hierdoor kon de Commissie een gestroomlijnd en efficiënt systeem opstellen. Het voorstel gaat nu naar het Europees Parlement en de Raad van de EU voor goedkeuring volgens de zogenaamde medebeslissingsprocedure.

We hebben met dit voorstel een goed evenwicht gevonden tussen het behoud van groei en werkgelegenheid in Europa en de verbetering van gezondheid en milieu, zegt Erkki Liikanen, Commissielid voor Ondernemingen. Zowel de chemie zelf als de Europese industrietakken die chemicaliën nodig hebben, leveren in alle lidstaten een belangrijke bijdrage tot de economie. Het behoud van hun concurrentiekracht is een prioriteit. De procedures in dit voorstel zijn efficiënt en goed voor de innovativiteit van onze industrie. Het voorstel zorgt ook voor een stabiel kader in de interne markt en er komt een nieuw, onafhankelijk chemicaliënagentschap om daarop toe te zien.

Commissielid voor Milieu Margot Wallström: Reach is een baanbrekend voorstel. Zodra het is goedgekeurd, kunnen we de voordelen van chemicaliën zonder gevaar voor onszelf of het milieu benutten. Dit is een win-winsituatie voor het bedrijfsleven, de werknemers, de burgers en het ecosysteem. De Europese burgers krijgen het hoge beschermingsniveau dat ze verdienen en de EU een van de vooruitstrevendste beheerssystemen voor chemicaliën ter wereld.

Het Reach-systeem

De voorgestelde verordening vervangt meer dan veertig richtlijnen en verordeningen. De spil van het geheel is Reach, een compleet geïntegreerd systeem voor de registratie, evaluatie en autorisatie van chemicaliën. In dit systeem moeten bedrijven die chemicaliën vervaardigen of invoeren de gebruiksrisico's ervan beoordelen en maatregelen nemen om alle vastgestelde risico's te beheren. Het is dan niet meer aan de overheid, maar aan het bedrijfsleven om de veiligheid van de verhandelde chemicaliën te waarborgen.

Registratie Dit is de kern van Reach. Chemicaliën die in hoeveelheden van een ton of meer per jaar en per fabrikant of importeur worden vervaardigd of ingevoerd, worden in een centrale databank opgenomen. Voor sommige groepen stoffen geldt geen registratieplicht (bepaalde tussenproducten, polymeren en een aantal chemicaliën die onder andere EU-wetgeving vallen). Voor de registratie wordt informatie gegeven over de eigenschappen, het gebruik en de gebruiksveiligheid van de chemicaliën. Hoeveel informatie wordt verlangd, hangt af van de vervaardigde hoeveelheid en de risico's van de stof. De veiligheidsinformatie wordt in de toeleveringsketen doorgegeven, zodat iedereen die chemicaliën gebruikt om andere producten te maken dit veilig en verantwoord kan doen, zonder gevaar voor de gezondheid van werknemers of consumenten en zonder milieuschade.

Er moet ook een nieuw Europees Chemicaliënagentschap (ECA) komen om de databank te beheren, de registratiedossiers te verzamelen en het publiek niet-vertrouwelijke informatie te geven. Waarschijnlijk hoeft voor zo'n 80% van de geregistreerde stoffen verder niets te worden gedaan.

Evaluatie Er moeten twee soorten beoordelingen komen: een dossierbeoordeling en een stoffenbeoordeling. De dossierbeoordeling is verplicht voor elk voorstel voor dierproeven, vooral om het aantal dierproeven tot een minimum te beperken. Daarnaast is Reach erop gericht de kosten voor het bedrijfsleven zoveel mogelijk te drukken. De resultaten van proeven moeten worden uitgewisseld en het gebruik van alternatieve informatiebronnen wordt aangemoedigd. Een dossierbeoordeling kan ook dienen om na te gaan of een registratie aan alle eisen voldoet.

De bevoegde instanties moeten een stof ook kunnen beoordelen als ze gegronde redenen hebben om te vermoeden dat ze een gevaar vormt voor de gezondheid van de mens of het milieu. Het gaat dan om een controle op de kwaliteit en de naleving. Het programma van deze stoffenbeoordelingen moet worden opgesteld op basis van de voortschrijdende planning van de bevoegde instanties in de lidstaten. Hierbij wordt rekening gehouden met de prioriteitscriteria die het ECA opstelt.

Na beide soorten evaluatie kan om toelichting worden gevraagd. Uiteindelijk beslist het ECA of meer informatie wordt verlangd, als alle lidstaten daarmee instemmen. Als er geen overeenstemming is, beslist de Europese Commissie.

Autorisatie Voor zeer zorgwekkende stoffen is in het voorgestelde systeem een vergunning van de Commissie nodig, die geldt voor een bepaald gebruik. Het gaat om CMR-stoffen (deze zijn kankerverwekkend, mutageen of vergiftig voor de voortplanting), PBT-stoffen (persistent, bioaccumulerend en toxisch), vPvB-stoffen (zeer persistent en sterk bioaccumulerend) en andere stoffen waarvan bekend is dat ze even ernstige en irreversibele gevolgen hebben voor de mens en het milieu. Als de risico's van het gebruik van zo'n stof afdoende kunnen worden beheerst, wordt een vergunning verleend. Als dat niet zo is, gaat de Commissie na hoe groot het risico is, of het gebruik van de stof sociaal en economisch belangrijk is en of er alternatieven zijn. Op basis van deze factoren beslist ze of ze voor de stof een vergunning verleent. De Commissie kan volgens het voorstel ook in de hele EU beperkingen opleggen op stoffen die op EU-niveau beheerd moeten worden om het risico ervan aanvaardbaar te houden.
Een evenwichtig nieuw systeem

Het voorgestelde systeem legt strenge normen op voor de bescherming van gezondheid en milieu, maar vrijwaart de concurrentiekracht van de bedrijven en verhoogt het potentieel voor productvernieuwing. Dit evenwicht is op termijn gunstig voor de fabrikanten, importeurs en gebruikers van chemicaliën, de kleine en middelgrote bedrijven, de consumenten, de gezondheid en het milieu.

Om de concurrentiekracht te vrijwaren en het innovatievermogen van de chemie in de EU te vergroten worden in Reach de EU-regels voor chemicaliën vereenvoudigd. Het voorgestelde systeem is vooral gericht op:

* zeer zorgwekkende stoffen, zoals CMR's, PBT's en vPvB's;
* het voorkomen van onnodige bureaucratie door voor chemicaliën waarvan per jaar 1-10 ton wordt vervaardigd of ingevoerd alleen essentiële veiligheids- en gebruiksinformatie te verlangen;
* het aanmoedigen van onderzoek en innovatie met een verlenging van de testperiode, een hogere drempel voor de registratie van stoffen voor onderzoek en eenvoudigere regels voor de downstreamgebruikers;

* het voorkomen van meer papierwerk voor downstreambedrijven door veiligheidsinformatiebladen te blijven gebruiken om veiligheidsinformatie uit te wisselen. Deze bladen worden internationaal gebruikt om informatie door te geven over de gevaren van chemicaliën en de manieren om de risico's te beperken;
* het helpen van bedrijven om het doel van het systeem zo goedkoop mogelijk te bereiken.

Innovatie

Reach is erop gericht onderzoek te stimuleren, wat tot meer innovatie moet leiden. Het voorstel moedigt onderzoek en innovatie aan door de registratiedrempel te verhogen van 10 kg tot 1 ton. Onder deze drempel hoeven stoffen voor onderzoek en ontwikkeling niet te worden geregistreerd. Daarnaast wordt de testperiode voor onderzoek en ontwikkeling verlengd tot maximaal tien jaar, en tot 15 jaar voor geneesmiddelen. Voor downstreamgebruikers betekent dit een vereenvoudiging van de regels, waardoor ze gemakkelijker naar nieuwe toepassingen voor stoffen kunnen zoeken.
Kosten en baten

De totale kosten van het voorstel zijn veel lager dan eerst werd gedacht. Het eerder dit jaar op internet bekendgemaakte ontwerp-voorstel is grondig herzien om de kosten en de bureaucratie zoveel mogelijk te reduceren. In de nieuwe effectbeoordeling worden de directe kosten van Reach voor de chemie geschat op ongeveer 2,3 miljard euro, gespreid over elf jaar, of 82% minder dan de kosten van het ontwerp op internet. De kosten voor de downstreamgebruikers van chemicaliën worden geschat op 2,8-3,6 miljard euro, gespreid over respectievelijk 11 en 15 jaar, indien zoals verwacht 1-2% van de stoffen uit de handel wordt genomen omdat de productie niet meer rendabel is. Dit cijfer kan oplopen tot 4,0-5,2 miljard euro als de aanpassing van de toeleveringsketen duurder uitvalt. Deze bedragen omvatten ook de directe kosten die de chemie op de downstreamgebruikers verhaalt.

De totale kosten voor de chemische sector en de downstreamgebruikers bedragen dus naar schatting 2,3-5,2 miljard euro.

De verwachte baten voor het milieu en de menselijke gezondheid zijn aanzienlijk. In een modelscenario werd gewag gemaakt van baten voor de gezondheid in de orde van 50 miljard euro in de komende dertig jaar. Raadpleging

Reach is een voorbeeld van participatieve besluitvorming. Het systeem is opgesteld in nauwe samenspraak met alle belanghebbenden en er zijn diverse studies uitgevoerd om de kosten en baten van de opties na te gaan.

In mei publiceerde de Commissie op internet een ontwerp van de voorgestelde verordening om opmerkingen te verzamelen over de haalbaarheid van Reach. Er kwamen zo'n 6 000 reacties, vooral van industriële verenigingen en bedrijven en van milieu- en dierenrechtengroepen. Sommige lidstaten en andere landen, en daarnaast veel particulieren, onder wie werknemers in de sector, gaven hun mening te kennen.

Deze reacties hebben geleid tot belangrijke wijzigingen om het voorgestelde systeem goedkoper, minder bureaucratisch en praktischer te maken en tegelijk de bescherming van gezondheid en milieu te versterken.

Achtergrond: problemen met de huidige wetgeving

Met de huidige chemicaliënwetgeving kunnen de risico's van veel chemicaliën niet goed worden bepaald en duurt het te lang voor maatregelen worden genomen voor bekende risico's.

De huidige regels maken een onderscheid tussen bestaande en nieuwe chemicaliën: stoffen die voor 1981 in de handel zijn gebracht, worden beschouwd als bestaande, later in de handel gekomen stoffen als nieuwe chemicaliën.

Nieuwe stoffen moeten worden gemeld en getest als er per jaar 10 kg of meer van wordt vervaardigd, bestaande chemicaliën niet. Dit moedigt het gebruik van bestaande, ongeteste stoffen aan en is een rem op onderzoek en ontwikkeling, en dus op innovatie. Sinds 1981 zijn slechts zo'n 3 000 nieuwe chemicaliën in de handel gebracht.

In 1981 waren er 100 106 bestaande chemicaliën. Het was aan de overheden om te beslissen of deze stoffen onderzocht moesten worden en om dat onderzoek dan ook uit te voeren. De procedures daarvoor zijn traag en omslachtig. Sinds 1993 is bijvoorbeeld voor 140 veelgebruikte chemicaliën beslist dat een risicobeoordeling nodig was. Die is tot nu toe echter voor slechts heel weinig stoffen afgerond.

Het Reach-voorstel maakt een einde aan dit kunstmatige onderscheid tussen nieuwe en bestaande stoffen.

U vindt het voorstel (voorlopig alleen in het Engels) op:

http://europa.eu.int/comm/enterprise/chemicals/chempol/whitepaper/reac h.htm

http://europa.eu.int/comm/environment/chemicals/whitepaper.htm

MEMO/03/213