29 okt 2003 - Tweede Fase moet blijven maar wel versterking van bètavakken
Onderwijswoordvoerder Eric Balemans van de VVD Tweede-Kamerfractie wil
niet dat de Tweede Fase in het voortgezet onderwijs op de schop gaat.
Hij begrijpt dat er een aantal knelpunten bestaat in de huidige
situatie, maar wil die binnen de bestaande kaders aanpakken. Zo wil hij,
onder andere, dat de profielen binnen de Tweede Fase een duidelijk en
herkenbaar karakter krijgen opdat leerlingen duidelijke keuzes kunnen
maken.
Balemans is voorstander van een aantal bijstellingen die door zowel
door voor- als tegenstanders van de Tweede Fase wordt geopperd. In lijn
van de minister is de VVD van mening dat deeltalen omgezet moeten worden
in een volledige taal. Balemans:,, Het belang van de leerlingen in het
onderwijs staat voor de VVD centraal. Het zijn voornamelijk de
leerlingen die de Tweede Fase te zwaar vinden. De reactie van politiek
is vrijwel automatisch 'We moeten het lichter maken'. Maar is dat wel
echt in het belang van de leerlingen?" Op die manier zou de inhoud en de
waarde van een havo- of vwo-diploma devalueren en dat wil de VVD niet.
Daarnaast speelt ook de aansluiting op de vervolgopleiding een
prominente rol. Balemans vraagt zich af of - in het geval van minder
uren bètavakken en dus minder vakkennis- de aansluiting op hbo en
universiteit niet nog moeilijker wordt. Balemans: ,,Zowel de
bètavakorganisaties als de onderwijsraad geven aan dat de
wijzigingsvoorstellen wellicht leiden tot een betere haalbaarheid van de
profielen, maar dat het ten koste gaat van de diepgang en inhoud. Op de
korte termijn maak je het de leerlingen wel makkelijker, maar op de
lange termijn betalen zij de rekening.''
Tevens is Balemans van mening dat bètavakken noodzakelijk zijn met het
oog op de toekomst. Hij illustreert dit met een voorbeeld: ,,Onze
samenleving vergrijst, dat weten we eigenlijk als twintig jaar en met de
gestegen levensverwachting neemt de vergrijzing alleen maar toe. Met
ouderdom komen ook gebreken en dus zullen we op langere termijn meer
artsen, tandartsen en chirurgen nodig hebben. Daar heb je wel een
bètaopleiding voor nodig en die begint in de Tweede Fase. Ik zou niet
graag door een tekort aan bèta een jurist of neerlandicus het
operatiemes zien hanteren.''
Balemans is ook ongerust over de huidige kennis van het vak geschiedenis
op middelbare scholen. De VVD wil dat er meer nadruk komt op dit vak.
,,Geschiedenis gaat niet alleen over feiten en jaartallen, maar vooral
over gebeurtenissen die onze samenleving hebben gevormd tot wat zij nu
is.'' Uit onderzoek van RTL4 bleek dat kinderen een marginale kennis
hebben over de Nederlandse geschiedenis. Gebeurtenissen zoals de
Tachtigjarige Oorlog en de Tweede Wereldoorlog lijkt menig leerling niet
veel te zeggen. ,,Zonder historisch besef is het onmogelijk om met het
oog op de toekomst lessen te trekken uit het verleden'', stelt Balemans.
Hij ziet dan ook de noodzaak om het vak in het verplichte
gemeenschappelijke deel van het onderwijsaanbod te houden.
29 oktober 2003
VVD