Centrum voor Arbeidsverhoudingen

Protocol rouwverwerking sector Rijk

27 oktober 2003
De constatering dat formele regels vaak te kort schieten wanneer een werknemer wordt geconfronteerd met persoonlijk verlies, heeft geleid tot het opstellen van een rouwprotocol. Het protocol is een handreiking voor managers en collega's en belicht vooral de emotionele kanten van verlies.

---

Protocol rouwverwerking sector Rijk

Algemeen
Iedereen maakt in zijn of haar leven gebeurtenissen mee die een emotionele betekenis hebben. Deze emoties houden niet op bij het betreden van de werkplek. Steeds meer wordt in de regelgeving rekening gehouden met deze persoonlijke omgeving van de werknemers. De wet Arbeid en Zorg heeft hieraan een extra impuls gegeven. Wanneer een werknemer wordt geconfronteerd met een persoonlijk verlies schieten de formele regels vaak te kort. Het individuele karakter van het verwerkingsproces maakt een individuele benadering vanuit de organisatie noodzakelijk. In het bijzonder de leidinggevenden hebben hier een belangrijke taak. Dit protocol heeft tot doel een gedragslijn te bieden aan de leidinggevenden en collega's.

Persoonlijke omgeving
In de formele regels met betrekking tot buitengewoon verlof is de verwantschap duidelijk afgebakend. Emoties kennen dergelijke afbakeningen niet. Het spreekt voor zich dat het verlies van een goede vriend meer emoties kan oproepen dan dat van een hoogbejaard familielid waarmee het contact al jaren was verbroken. Om te kunnen beoordelen in welke mate iemand geraakt wordt door gebeurtenissen, zijn dus geen objectieve criteria aan te geven. In een organisatie waarin ruimte is voor persoonlijke belangstelling voor het dagelijks leven van elkaar, zullen emoties eerder een plaats kunnen krijgen. Ook de organisatie maakt immers deel uit van die persoonlijke omgeving.

Persoonlijk verlies
Vaak gaat aan het verlies een lange periode van verslechtering van de situatie vooraf. Tijdens deze periode groeit het besef dat het einde komt en is al sprake van een rouwproces. Wanneer het overlijden na een lange ziekteperiode plaatsvindt, zijn de emoties soms niet meer zo heftig.
Bij een plotseling verlies in de persoonlijke omgeving moeten alle emoties tegelijk verwerkt worden. Vaak worden die emoties weggedrukt en vlucht men juist in het werk. Na enige tijd kunnen die emoties dan toch naar boven komen.

Aanbevelingen voor leidinggevenden en collega's
1. Sta open voor de persoonlijke situatie van medewerkers en collega's.
Persoonlijke belangstelling zorgt voor een klimaat waarin emoties herkend worden en vervolgens bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Wanneer hiervoor nooit ruimte is geweest, zal de drempel om terug te keren na een persoonlijk verlies onnodig hoog zijn.
2. Neem zelf contact op bij afwezigheid van betrokkene. Voor de meesten is het moeilijk om na een persoonlijk verlies contact op te nemen met de werkomgeving. Het is niet altijd gemakkelijk om over verdriet te praten, vooral niet als je onzeker bent over de reacties die dat oproept.
Het is raadzaam onderling af te stemmen wie contact opneemt, om te voorkomen dat iedereen op dezelfde dag contact zoekt.
3. Wees voorbereid op emotionele momenten.
Een persoonlijk verlies is niet in een paar dagen verwerkt. Wanneer het dagelijkse ritme weer is opgepakt, kunnen de eerste tijd schijnbaar zonder aanleiding emoties optreden. Wanneer de collega's en leidinggevenden hierop zijn voorbereid, kunnen zij op die momenten bijdragen aan de werking.

4. Ga het contact niet uit de weg.
Niemand vindt het leuk op over tragische gebeurtenissen en verdriet te praten. De weg van de minste weerstand is dan om het contact maar te vermijden. De betrokkene zal dit ervaren als een gebrek aan belangstelling en de negatieve ervaring in de toekomst de relatie laten beïnvloeden.

5. Bedenk dat er geen juiste woorden zijn.
Laat blijken op de hoogte te zijn van het persoonlijke verlies door het zelf bespreekbaar te maken. Stilzwijgen zal worden ervaren als gebrek aan belangstelling.

Procedurele aanbevelingen

1. Zorg dat het werk, indien noodzakelijk, kan worden overgenomen wanneer een medewerker is geconfronteerd met een terminale ziekte in de persoonlijke omgeving.
Bied ruimte voor aangepaste werktijden en wijs de betrokkene op de mogelijkheden voor verlof.

2. Wanneer de medewerker bericht dat in de persoonlijke omgeving iemand is overleden, informeer dan naar de procedure rond de uitvaart. Vraag of belangstelling van collega's daarbij op prijs wordt gesteld.
3. Informeer andere collega's waarmee regelmatig contact bestaat.
4. Reageer ook formeel als organisatie naar alle nabestaanden door middel van een condoleance.

5. Stel collega's in staat de uitvaart bij te wonen of op andere wijze contact op te zoeken.

6. Neem na de uitvaart contact op over de werkhervatting.
7. Houd tot de werkhervatting contact met het woonadres.
8. Informeer ook na werkhervatting hoe het met de betrokkene gaat.
9. Verwijs indien gewenst naar mogelijkheden voor begeleiding.
10. Informeer na een ruime periode (een half tot een heel jaar) hoe de medewerker de begeleiding vanuit de organisatie heeft ervaren.
---

© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
---