Reactie gemeente op standpunt provincie infrastructuur Noordwest-Zwolle
Het college van burgemeester en wethouders van Zwolle heeft door middel van
het versturen van een brief gereageerd op het standpunt van de provincie
Overijssel over de hoofdinfrastructuur Noordwest-Zwolle. Het college van
Gedeputeerde Staten presenteert vandaag haar standpunt.
De reactie van de gemeente Zwolle is als volgt:
Gemeente en provincie zijn het eens over het tracé Hasselterweg door De
Wig: het gedeelte tussen de eerste aansluiting Stadshagen II en de
Blaloweg. De gemeente Zwolle brengt op zo kort mogelijke termijn het
bestemmingsplan, waarin dit juridisch-planologisch geregeld wordt, in
procedure in samenhang met een art. 19 WRO-procedure.
Ondanks de overeenstemming op het eerste punt is het college van B&W
teleurgesteld te moeten constateren, dat gemeente en provincie in dit
stadium van planvorming fundamenteel van mening blijven verschillen over de
tracékeuze van de definitieve Hasselterweg-Noord. Op basis van het gevoerde
overleg constateert de gemeente dat de provincie, vanuit het gezichtspunt
dat dit leidt tot precedentwerking, op voorhand principieel tegen
ontwikkelingen ('aantasting') in het kerngebied van de Mastenbroekerpolder
is. Zwolle is van mening dat het hier niet gaat om precedentwerking, daar
het een regionaal belang betreft.
Daarnaast typeert Gedeputeerde Staten de zogenoemde 'weg binnendoor' als
mogelijke definitieve keuze met als zwaarwegend argument, dat deze weg
verkeerskundig gezien óók op langere termijn een oplossing is. Op dit punt
benadrukt de gemeente Zwolle dat naast deze overweging telt: de
leefbaarheid en duurzaamheid van het stadsdeel Stadshagen.
De gemeente Zwolle blijft van oordeel dat:
Stadshagen door de weg in randligging de relatie verliest met de
omgeving;
de weg in randligging vanwege het woningbouwprogramma en de financiën
niet mogelijk is mede gelet op het raadsbesluit over Stadsbroek;
de weg binnendoor grote spanning oplevert, wat betreft de leefbaarheid en
de veiligheid en allerlei extra verkeerstechnische aanpassingen vergt en
dus extra kosten;
de Hasselterweg méér is dan een wijkontsluitingsweg van Zwolle en óók een
zware functie binnen Noordwest-Overijssel heeft;
het met de weg binnendoor fysiek onmogelijk is om vrachtverkeer te weren
uit het woongebied Stadshagen c.q. westelijk Zwolle.
De gemeente Zwolle vindt de kwaliteiten van de Mastenbroekerpolder
belangrijk, maar ook de woonkwaliteit voor de inwoners van Stadshagen.
Rijk, provincie en gemeente Zwolle hebben destijds gezamenlijke
verantwoordelijkheid genomen voor de ontwikkeling en realisatie van
Stadshagen, met een heldere VINEX-taakstelling. Deze verantwoordelijkheid
houdt niet op bij woningbouw, maar geldt ook voor de inrichting van het
grotere gebied. Van meet af aan was duidelijk, dat er wezenlijke
weginfrastructurele vraagstukken in Noordwest-Zwolle aan de orde zijn, die
gezamenlijk opgelost moeten worden. Vanuit dat fundamentele afsprakenkader
werken wij nu aan de ruimtelijke invulling van deelgebied Stadshagen II in
aansluiting op de realisatie van deelgebied I. Naar het oordeel van de
gemeente is de integrale afweging die wij hebben gepleegd een verantwoorde
basis voor de tracékeuze van de weg buitenom.
De uitspraak van Gedeputeerde Staten brengt mee dat het voorontwerp
bestemmingsplan voor als nog wordt geknipt in twee onderdelen. Te weten het
del dat zich uitspreekt over de HIS tot en met de WIG en het deel dat het
traject omvat dat bij Mastenbroek gerealiseerd moet worden. Wat dit laatste
deel betreft moet in de komende tijd nader onderzoek plaatsvinden naar een
tracé op korte afstand van de Milligersteeg (noordzijde). De gemeente wil
graag met Gedeputeerde Staten in overleg blijven om deze variant nader uit
te werken.
---
Gemeente Zwolle