Gemeente Zwolle

Reactie gemeente op standpunt provincie infrastructuur Noordwest-Zwolle

Het college van burgemeester en wethouders van Zwolle heeft door middel van het versturen van een brief gereageerd op het standpunt van de provincie Overijssel over de hoofdinfrastructuur Noordwest-Zwolle. Het college van Gedeputeerde Staten presenteert vandaag haar standpunt.

De reactie van de gemeente Zwolle is als volgt:

Gemeente en provincie zijn het eens over het tracé Hasselterweg door De Wig: het gedeelte tussen de eerste aansluiting Stadshagen II en de Blaloweg. De gemeente Zwolle brengt op zo kort mogelijke termijn het bestemmingsplan, waarin dit juridisch-planologisch geregeld wordt, in procedure in samenhang met een art. 19 WRO-procedure.

Ondanks de overeenstemming op het eerste punt is het college van B&W teleurgesteld te moeten constateren, dat gemeente en provincie in dit stadium van planvorming fundamenteel van mening blijven verschillen over de tracékeuze van de definitieve Hasselterweg-Noord. Op basis van het gevoerde overleg constateert de gemeente dat de provincie, vanuit het gezichtspunt dat dit leidt tot precedentwerking, op voorhand principieel tegen ontwikkelingen ('aantasting') in het kerngebied van de Mastenbroekerpolder is. Zwolle is van mening dat het hier niet gaat om precedentwerking, daar het een regionaal belang betreft.

Daarnaast typeert Gedeputeerde Staten de zogenoemde 'weg binnendoor' als mogelijke definitieve keuze met als zwaarwegend argument, dat deze weg verkeerskundig gezien óók op langere termijn een oplossing is. Op dit punt benadrukt de gemeente Zwolle dat naast deze overweging telt: de leefbaarheid en duurzaamheid van het stadsdeel Stadshagen.

De gemeente Zwolle blijft van oordeel dat:

Stadshagen door de weg in randligging de relatie verliest met de omgeving;
de weg in randligging vanwege het woningbouwprogramma en de financiën niet mogelijk is mede gelet op het raadsbesluit over Stadsbroek; de weg binnendoor grote spanning oplevert, wat betreft de leefbaarheid en de veiligheid en allerlei extra verkeerstechnische aanpassingen vergt en dus extra kosten;
de Hasselterweg méér is dan een wijkontsluitingsweg van Zwolle en óók een zware functie binnen Noordwest-Overijssel heeft; het met de weg binnendoor fysiek onmogelijk is om vrachtverkeer te weren uit het woongebied Stadshagen c.q. westelijk Zwolle.

De gemeente Zwolle vindt de kwaliteiten van de Mastenbroekerpolder belangrijk, maar ook de woonkwaliteit voor de inwoners van Stadshagen.

Rijk, provincie en gemeente Zwolle hebben destijds gezamenlijke verantwoordelijkheid genomen voor de ontwikkeling en realisatie van Stadshagen, met een heldere VINEX-taakstelling. Deze verantwoordelijkheid houdt niet op bij woningbouw, maar geldt ook voor de inrichting van het grotere gebied. Van meet af aan was duidelijk, dat er wezenlijke weginfrastructurele vraagstukken in Noordwest-Zwolle aan de orde zijn, die gezamenlijk opgelost moeten worden. Vanuit dat fundamentele afsprakenkader werken wij nu aan de ruimtelijke invulling van deelgebied Stadshagen II in aansluiting op de realisatie van deelgebied I. Naar het oordeel van de gemeente is de integrale afweging die wij hebben gepleegd een verantwoorde basis voor de tracékeuze van de weg buitenom.

De uitspraak van Gedeputeerde Staten brengt mee dat het voorontwerp bestemmingsplan voor als nog wordt geknipt in twee onderdelen. Te weten het del dat zich uitspreekt over de HIS tot en met de WIG en het deel dat het traject omvat dat bij Mastenbroek gerealiseerd moet worden. Wat dit laatste deel betreft moet in de komende tijd nader onderzoek plaatsvinden naar een tracé op korte afstand van de Milligersteeg (noordzijde). De gemeente wil graag met Gedeputeerde Staten in overleg blijven om deze variant nader uit te werken.


---