oktober 2003
Handhavingsteam krijgt handcomputers (29 oktober)
De gemeente Den Haag en KPN tekenen vandaag een intentieverklaring
voor samenwerking in een pilot via Mobiele Data Services (MDS). De
ondertekening vindt plaats op het stadhuis in Den Haag. Vanuit deze
pilot kunnen toezichthouders via handcomputers direct ee n verbinding
leggen met het klachtenmanagementsysteem van de gemeente. Deelname aan
dit project past in de strategie van de gemeente Den Haag om met
behulp van ICT de klantgerichtheid en de (sociale) omgeving te
verbeteren.
De pilot loopt van november 2003 tot mei 2004. In Den Haag werkt het
handhavingsteam van het stadsdeel Centrum hieraan mee. Via de
handcomputers kunnen de handhavers ongeregeldheden in de openbare
ruimte direct verwerken. Met als voordeel dat de problemen die de
burgers signaleren, sneller opgelost kunnen worden. Naast de snellere
afhandeling van meldingen, streeft de gemeente ook naar vermindering
van registratiefouten en toename van de veiligheid in de openbare
ruimte. De gemeente wil hiermee de klantgerichtheid en de (sociale)
omgeving verbeteren. De pilot zal naar verwachting veel technische
kennis en organisatorische ervaringen opleveren.
De registratie van meldingen verloopt via het Gemeentelijk
ContactCentrum (GCC). Burgers bellen of sturen een e-mail met
meldingen of klachten naar dit aanspreekpunt van de gemeente.
Bijvoorbeeld over onderhoud van wegen, vernielingen, overlast van
baldadige jeugd en verkeerd aangeboden huis- en grofvuil. Door te
werken met handcomputers, verwacht de gemeente ongeregeldheden in de
openbare ruimte eerder te signaleren. Handhavers kunnen daardoor meer
tijd op straat doorbrengen, zodat problemen sneller opgelost worden.
Het gevolg is dat de openbare ruimte er netjes en schoon uitziet, wat
bij de burger zorgt voor een groter gevoel van veiligheid.
Gemeente Den Haag