Gemeente Den Haag

oktober 2003
Handhavingsteam krijgt handcomputers (29 oktober)

De gemeente Den Haag en KPN tekenen vandaag een intentieverklaring voor samenwerking in een pilot via Mobiele Data Services (MDS). De ondertekening vindt plaats op het stadhuis in Den Haag. Vanuit deze pilot kunnen toezichthouders via handcomputers direct ee n verbinding leggen met het klachtenmanagementsysteem van de gemeente. Deelname aan dit project past in de strategie van de gemeente Den Haag om met behulp van ICT de klantgerichtheid en de (sociale) omgeving te verbeteren.

De pilot loopt van november 2003 tot mei 2004. In Den Haag werkt het handhavingsteam van het stadsdeel Centrum hieraan mee. Via de handcomputers kunnen de handhavers ongeregeldheden in de openbare ruimte direct verwerken. Met als voordeel dat de problemen die de burgers signaleren, sneller opgelost kunnen worden. Naast de snellere afhandeling van meldingen, streeft de gemeente ook naar vermindering van registratiefouten en toename van de veiligheid in de openbare ruimte. De gemeente wil hiermee de klantgerichtheid en de (sociale) omgeving verbeteren. De pilot zal naar verwachting veel technische kennis en organisatorische ervaringen opleveren.

De registratie van meldingen verloopt via het Gemeentelijk ContactCentrum (GCC). Burgers bellen of sturen een e-mail met meldingen of klachten naar dit aanspreekpunt van de gemeente. Bijvoorbeeld over onderhoud van wegen, vernielingen, overlast van baldadige jeugd en verkeerd aangeboden huis- en grofvuil. Door te werken met handcomputers, verwacht de gemeente ongeregeldheden in de openbare ruimte eerder te signaleren. Handhavers kunnen daardoor meer tijd op straat doorbrengen, zodat problemen sneller opgelost worden. Het gevolg is dat de openbare ruimte er netjes en schoon uitziet, wat bij de burger zorgt voor een groter gevoel van veiligheid.