Gemeente Haarlem
29 oktober 2003
208/2003
Gemeente Haarlem, sector Stedelijke Ontwikkeling
Persbericht
Masterplan Spoorzone in commissie Stedelijke Ontwikkeling
Quick-scan gereed: financiële risico's aanvaardbaar
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op verzoek van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling een 'second opinion' laten maken over de financiële zaken rond de uitvoering van het Masterplan Spoorzone. Het draait hierbij om de zogenaamde Grondexploitatie; de gemeente heeft een overzicht laten maken van de inkomsten en uitgaven voor de uitvoering van het plan. De inkomsten komen uit de verkoop van grond, de uitgaven variëren van het aanleggen van wegen en viaducten tot het verleggen van kabels en leidingen. De 'second opinion' die de raadscommissie vroeg, gaat vooral in op of de gevolgde methode compleet en correct is, of de gemeentelijke investering van 15 miljoen euro verantwoord is en of de risico's die de gemeente loopt aanvaardbaar zijn. Op alle drie de zaken is het antwoord positief.
Het onafhankelijke bureau 'Metafoor' heeft de afgelopen weken de grondexploitatie onderzocht. Daaruit blijkt dat de methode van berekenen en voorspellen die de gehanteerd is bij het opstellen van de grondexploitatie goed is. Natuurlijk blijven er altijd risico's zoals tegenvallende opbrengsten van de grond omdat de economie slechter draait of grondvervuiling. Metafoor benadrukt dat er voldoende rekening is gehouden met dit soort tegenvallers. Ook kunnen er natuurlijk meevallers voorkomen, zoals extra subsidies of hogere opbrengsten.
Metafoor constateert ook dat de gemeente voldoende mogelijkheden heeft om het Masterplan op onderdelen te sturen; verschillende onderdelen van het plan worden in fases uitgewerkt én een deelgrondexploitatie opgesteld waarover de gemeenteraad zijn goedkeuring moet geven.
Wat staat er in het Masterplan Spoorzone?
De gemeente heeft een Masterplan voor de Spoorzone gemaakt: een gebied dat begint aan de oostzijde ongeveer bij station Haarlem Spaarnwoude, loopt dan langs het spoor over de Bolwerken via het station naar de westzijde, de zogeheten spoorwegdriehoek. Het Masterplan is een vlekkenplan voor de komende twintig jaar. In het Masterplan staat de visie die de gemeente op die plek heeft voor wonen, werken, recreatie, groene verbindingen, water, wegen en fietspaden. Het Masterplan Spoorzone is ook een bundeling van al bestaande ideeën zoals de nieuwe toegangsweg voor de stad vanaf de Amsterdamsevaart via de Oudeweg, wonen en werken op het voormalig Droste-terrein, Nieuwe Energie (cultuur en werken op het voormalig EBH-terrein).
Het Masterplan is ook een krachtig samenbindend plan voor het hele gebied, bijvoorbeeld het verbeteren van autoverkeerstromen en de fietsroutes van oost naar west. Wethouder Mimi Rietdijk van Ruimtelijke Ontwikkeling: 'Het is een ambitieus maar realistisch plan. Er zitten vele mogelijkheden voor de stad Haarlem in. De Quick-scan bevestigt dat de financiële onderbouwing en de mogelijke fasering goed is en de financiële risico's aanvaardbaar zijn. Het college wil graag zo'n 15 miljoen investeren in het gebied. Als de raad het Masterplan goedkeurt, beginnen we met de uitvoering van verschillende onderdelen, zoals het Stationsplein en de Spaarne-sprong, maar ook de komst van de Ikea past in het Masterplan Spoorzone.'
Murco Mijnlieff
023-5113458
023-5114362
---- --