Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Overheid weigert neerstortgevaar Schiphol te handhaven
Milieudefensie: 'Van Geel in lange traditie wetbrekers'
Amsterdam, 29 oktober 2003 - Milieudefensie is woedend over het gedrag van staatssecretaris van Geel. Die maakte gisteren bekend dat hij de regels die een herhaling van de Bijlmerramp moeten voorkomen opzij wil schuiven. Volgens de staatssecretaris zijn de regels 'onrealistisch'. Verder onderzoek naar de risico's rond Schiphol, ook een belofte uit de luchtvaartwet, ziet van Geel niet meer zitten.
In de luchtvaartwet staat dat de kans op een vliegramp niet groter mag worden dan in 1990. Van Geel wil daarmee breken. 'Het is schokkend dat uitgerekend de staatssecretaris van Milieu zich schaart in de lange traditie van luchtvaartwetschenders,' aldus Joris Wijnhoven, campagneleider Vervoer van Milieudefensie. 'Die wet is vrijwel gedicteerd door Schiphol, maar als puntje bij paaltje komt blijken de afspraken toch weer niet te gelden.'
Als excuus voert Van Geel aan dat de bebouwing rond Schiphol is toegenomen, waardoor de situatie is veranderd. 'Dat de afgelopen jaren Schiphol ondertussen zelf exponentieel is gegroeid, en daardoor zelf verantwoordelijk is voor het vergroten van het neerstortgevaar, wordt gemakshalve maar vergeten.'
Milieudefensie pleit voor het in de wet beloofde onderzoek naar de relatie tussen neerstortrisico's en de kans op een ramp. Zodat op basis van harde gegevens duidelijke keuzes gemaakt kunnen worden. De minister noemt dit onderzoek 'lastig', en 'overbodig'. Deskundigen stellen echter dat dit wél mogelijk is, maar dat er geen onderzoeksopdracht komt vanuit het ministerie. De reden ligt voor de hand: handhaven van de wet betekent eenvoudigweg een grens aan de groei van Schiphol.
Joris Wijnhoven: 'Hier blijkt weer dat als de groei van het luchtverkeer in gevaar komt, de overheid haar kop in het zand steekt. Geluidsoverlast wordt nog steeds niet gemeten en onderzoek naar het neerstortrisico wordt niet eens gestart.' Opvallend genoeg heeft de overheid de cijfers over het economisch belang van de luchthaven wél altijd paraat. Een nieuw onderzoeksproject naar het groeipotentieel van Mainport Schiphol en de eventuele noodzaak van uitbreiding van het banenstelsel, is al weer opgestart.