Fietsersbond afdeling Parkstad - Limburg
Heerlen, 28 oktober 2003

Aan: de heer B. van Westing
Directeur NS Fiets b.v.
Gebouw Hoog Overborch
Postbus 2534
3500 GM UTRECHT

Geachte heer van Westing,

graag vragen wij uw aandacht voor de mogelijke automatisering van de NS - fietsenstalling bij het station van Heerlen per 1 januari 2004. De Fietsersbond afdeling Parkstad - Limburg is bijzonder verontrust over deze plannen. Wij hebben in januari 2000 hieromtrent al gecorrespondeerd met mevrouw Kirsten van Hoof, Assistent Business Manager NS-Stations Zuid-Limburg.
Naar onze mening is station Heerlen te groot om volledig te worden geautomatiseerd, biedt de automatisering meer nadelen dan voordelen en zijn er rondom station Heerlen problemen met de (sociale) onveiligheid die zich bij automatisering waarschijnlijk ook in de fietsenstalling gaan voordoen.

Automatisering van de fietsenstalling is naar onze mening niet klantvriendelijk en het betekent een ernstige vermindering van de dienstverlening. Zoals u weet, is de fietsenstalling nu gecombineerd met een werkplaats, fietsenwinkel en fietsenverhuur. Dit wordt erg gewaardeerd. Het door u geplande betalingssysteem heeft nadelen, vooral voor gezinnen, jongeren die geen pinpas hebben en ouderen die er niet mee weten om te gaan. Daarnaast zal het stallingsgedrag minder beïnvloedbaar zijn en daardoor chaotischer. Hier zullen vooral mensen die de fiets niet hoog kunnen stallen, last mee krijgen.
Wij willen u er op wijzen dat de gemeente Heerlen een jaar of vijf geleden heeft geëxperimenteerd met een volledig automatische fietsenstalling. Dit experiment, dat veel geld heeft gekost, is ondanks alle goede bedoelingen uitgedraaid op een volledig fiasco en faillissement. Wij raden u aan niet dezelfde fouten opnieuw te maken.

Zoals u ongetwijfeld weet, heeft station Heerlen meer dan gemiddeld last van (sociale) onveiligheid. Veel mensen mijden het station. NS doen in samenwerking met de gemeente momenteel veel inspanningen om de sfeer op het station te verbeteren. De huidige wijze van exploiteren van de fietsenstalling heeft een positieve invloed op de veiligheid, niet alleen in de stalling maar ook in de stationsomgeving. Wij verwachten dat de fietsenstalling van veilige naar onveilige plek omslaat en dat daarmee het gebruik ernstig zal verminderen. Niet alleen kosten alternatieve bewakingsinstrumenten ook veel geld, wellicht meer dan nu nodig voor de exploitatie; de effectiviteit wordt vaak sterk betwijfeld.
Tevens maken wij ons zorgen om de door automatisering veroorzaakte vermindering van de werkgelegenheid.

Indertijd hebben wij gepleit voor een verbetering van de mobiliteitsrelatie fiets - trein. Daarin past naast een revitalisering van het station ook een moderne, goed geoutilleerde fietsenstalling. Naar onze mening ook een fietsenstalling met dezelfde openingstijden als elders in Nederland op NS - intercitystations.
De enkele jaren ingezette moderniseringsslag bood ons inziens ook voor Heerlen een positief perspectief. Deze stimulans zal naar onze mening ook een positieve invloed hebben op het reizigersaantal van het station zelf. En zoals u waarschijnlijk weet kan NS - station Heerlen iedere steun gebruiken, ook om zijn status als intercity - station te kunnen blijven waarmaken. Het moet ons van het hart dat het regelmatig lijkt alsof de Nederlandse Spoorwegen vanwege zijn ligging ver van de Randstad, het station Heerlen stiefmoederlijk behandelen en een krimpscenario hanteren. Of willen NS en NS - fiets ook hier hun taken zo optimaal mogelijk uitvoeren door te streven naar een betere dienstverlening?

Wij dringen er bij u op aan om de bemensing van de fietsenstalling vooralsnog te continueren, tenminste tot de plannen voor het nieuwe NS - station in het kader van de revitalisering van de stationsomgeving (plan Huisman en Stadspark Oranje Nassau) in uitvoering worden genomen. Het zoeken van een nieuwe beheerder zou u dan ook naar onze mening met voortvarendheid ter hand moeten nemen.

Wij hopen dat u geen al te eenzijdig belangenafweging maakt en dat u aan ons verzoek tegemoet wil komen. Indien u dit wenst dan zijn wij graag bereid een nadere toelichting op ons verzoek te geven.
Voor de goede orde delen wij u nog mede dat we een afschrift van deze brief hebben gestuurd aan de beheerder van de fietsenstalling, het college van burgemeester en wethouders van Heerlen, de regio Parkstad Limburg alsmede aan de regionale media.

Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur van de afdeling Parkstad van de Fietsersbond,

Harrie Winteraeken (voorzitter) & Jos van Genderen (secretaris)

Adres secretaris:
Benzenraderweg 67
6417 SK Heerlen
tel.nr. 045 574 15 90
e - mailadres: fcj.genderen@planet.nl

Bereikbaarheid voorzitter:
Tel.nr. privé: 045 522 87 20
Tel.nr. werk: 046 420 57 66
Tel.nr. mobiel: 06 52 37 56 11
e - mailadres: hwinteraeken@heerlen.nl

---- --