Unilever NV



29/10/03
Unilever resultaten derde kwartaal 2003 en interimdividenden



Rotterdam, 29 oktober. - Unilever publiceert vandaag haar resultaten over het derde kwartaal en interimdividend voor 2003.

Hoofdpunten

De onderliggende omzetgroei van de leidende merken bedroeg 3,2% in het kwartaal en 3,1% in de eerste negen maanden. De leidende merken maken nu 92% uit van onze activiteiten.

De brutowinstmarge (beia) steeg als gevolg van besparingen in het kader van De Weg naar Groei met 100 basispunten tot 17% in het kwartaal, waardoor deze voor de eerste negen maanden op 15,4% uitkwam.

De rente op de nettoschuld nam in het kwartaal af met 20% en met 13% in de eerste negen maanden. Aan het eind van het kwartaal was de nettoschuld, tegen slotkoersen, verder teruggebracht tot EUR 14,4 miljard.

De winst per aandeel (beia) steeg met 13% in het kwartaal en met 7% in de eerste negen maanden.

Het interimdividend per gewoon NV-aandeel bedraagt EUR 0,59 en per gewoon PLC-aandeel 6,16p.

Financieel overzicht ( miljoen)

Derde kwartaal 2003

12.289

0 %

Netto-omzet

2.088

+ 6 %

Bedrijfswinst - beia*


1.416

+ 10 %

Winst vóór belastingen

866

+ 15 %

Nettowinst


1.250

+ 11 %

Nettowinst - beia*

---


1,29

+ 13 %

Winst per NV-aandeel - beia* (euro's)

19,30

+ 13 %

Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten)

Negen maanden '03

35.775


- 2 %

Netto-omzet

5.519


+ 2 %

Bedrijfswinst - beia*


3.550


- 1 %

Winst vóór belastingen


2.131

+ 14 %

Nettowinst


3.124

+ 6 %

Nettowinst - beia*

---

3,20

+ 7 %

Winst per NV-aandeel - beia* (euro's)

47,99

+ 7 %

Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten)

Toelichting voorzitters

Onze belangrijkste doelstelling blijft een duurzame positie voor wat betreft Total Shareholder Return in de top-eenderde binnen een vergelijkbare groep ondernemingen. We willen dit bereiken door robuuste waardegroei. De Weg naar Groei is een vijfjarenstrategie om de onderneming om te vormen en nu we het eind van het vierde jaar naderen, hebben we bereikt dat: de brutowinstmarges (beia) zijn verbeterd van 11% naar meer dan 15%; onze bedrijfsactiva zijn gedaald van 29% tot 20% van de verkopen; de jaarlijkse vrije kasstroom is gestegen tot meer dan EUR 4 miljard; de Bestfoods-acquisitie met succes is geïntegreerd en onze productportefeuille is aangepast, onder andere door de verkoop van 110 bedrijven, waardoor onze leidende merken nu 92% van de omzet uitmaken.

Tegen deze achtergrond zijn we teleurgesteld over de omzetontwikkeling gedurende 2003 en over het feit dat we onze vooruitzichten voor de groei van de leidende merken hebben moeten bijstellen tot minder dan 3% voor het gehele jaar. We zien in het overgrote deel van onze onderneming goede vooruitgang, maar deze is nog onvoldoende om de problemen te compenseren in een klein aantal zwakker presterende bedrijfsonderdelen, in combinatie met enkele eenmalige factoren in het eerste halfjaar. Met nog meer dan een jaar te gaan voor het eind van De Weg naar Groei, zullen we de niet goed presterende delen van het bedrijf steeds verder verbeteren en zal de groei van de leidende merken weer aantrekken.

Ondanks moeilijker marktomstandigheden zijn we flexibel genoeg om te kunnen blijven investeren in onze leidende merken. We verwachten opnieuw een jaar met een 'low double digit' groei van de winst per aandeel (beia), zoals gemiddeld tot dusver de gehele periode van De Weg naar Groei het geval is geweest.

A Burgmans
Voorzitter, Unilever N.V.

N W A FitzGerald
Voorzitter, Unilever PLC

Resultaten Unilever Nederland

In de eerste drie kwartalen van 2003 was de omzet aan derden van Unilever Nederland iets hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De leidende merken groeiden over het algemeen licht, met een sterk wisselend beeld per werkmaatschappij. De resultaten zijn gestegen door een verdere verbetering van de marges en door lagere kosten.

Bij Unilever Bestfoods Nederland groeiden de leidende merken, onder meer gesteund door innovaties bij Knorr, Conimex en Calvé en een sterke ontwikkeling bij Slim·Fast.
Bij de IgloMora Groep profiteerde met name Ola van herintroductie van het Hart-logo, Magnum Seven Sins en Cornetto Soft. Nieuwe introducties bij Mora, de reclamecampagne rond dit merk en stimulering van de buitenshuismarkt moeten in dit segment de groei verder bevorderen. Bij Lever Fabergé Nederland zal de nadruk de komende maanden op promotionele activiteiten liggen om de groei een nieuwe impuls te geven. Nieuwe introducties bij Dove en Rexona deden het goed.

Zie voor resultaten overige regio's het persbericht.
Volledig persbericht (rtf-format)
Zie het origineel http://www.unilever.nl/Pers2003.htm