29/10/03
Unilever resultaten derde kwartaal 2003 en interimdividenden
Rotterdam, 29 oktober. - Unilever publiceert vandaag haar resultaten
over het derde kwartaal en interimdividend voor 2003.
Hoofdpunten
De onderliggende omzetgroei van de leidende merken bedroeg 3,2% in
het kwartaal en 3,1% in de eerste negen maanden. De leidende merken
maken nu 92% uit van onze activiteiten.
De brutowinstmarge (beia) steeg als gevolg van besparingen in het
kader van De Weg naar Groei met 100 basispunten tot 17% in het
kwartaal, waardoor deze voor de eerste negen maanden op 15,4% uitkwam.
De rente op de nettoschuld nam in het kwartaal af met 20% en met 13%
in de eerste negen maanden. Aan het eind van het kwartaal was de
nettoschuld, tegen slotkoersen, verder teruggebracht tot EUR 14,4
miljard.
De winst per aandeel (beia) steeg met 13% in het kwartaal en met 7%
in de eerste negen maanden.
Het interimdividend per gewoon NV-aandeel bedraagt EUR 0,59 en per
gewoon PLC-aandeel 6,16p.
Financieel overzicht ( miljoen)
Derde kwartaal 2003
12.289
0 %
Netto-omzet
2.088
+ 6 %
Bedrijfswinst - beia*
1.416
+ 10 %
Winst vóór belastingen
866
+ 15 %
Nettowinst
1.250
+ 11 %
Nettowinst - beia*
---
1,29
+ 13 %
Winst per NV-aandeel - beia* (euro's)
19,30
+ 13 %
Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten)
Negen maanden '03
35.775
- 2 %
Netto-omzet
5.519
+ 2 %
Bedrijfswinst - beia*
3.550
- 1 %
Winst vóór belastingen
2.131
+ 14 %
Nettowinst
3.124
+ 6 %
Nettowinst - beia*
---
3,20
+ 7 %
Winst per NV-aandeel - beia* (euro's)
47,99
+ 7 %
Winst per PLC-aandeel - beia* (eurocenten)
Toelichting voorzitters
Onze belangrijkste doelstelling blijft een duurzame positie voor wat
betreft Total Shareholder Return in de top-eenderde binnen een
vergelijkbare groep ondernemingen. We willen dit bereiken door
robuuste waardegroei. De Weg naar Groei is een vijfjarenstrategie om
de onderneming om te vormen en nu we het eind van het vierde jaar
naderen, hebben we bereikt dat: de brutowinstmarges (beia) zijn
verbeterd van 11% naar meer dan 15%; onze bedrijfsactiva zijn gedaald
van 29% tot 20% van de verkopen; de jaarlijkse vrije kasstroom is
gestegen tot meer dan EUR 4 miljard; de Bestfoods-acquisitie met
succes is geïntegreerd en onze productportefeuille is aangepast, onder
andere door de verkoop van 110 bedrijven, waardoor onze leidende
merken nu 92% van de omzet uitmaken.
Tegen deze achtergrond zijn we teleurgesteld over de omzetontwikkeling
gedurende 2003 en over het feit dat we onze vooruitzichten voor de
groei van de leidende merken hebben moeten bijstellen tot minder dan
3% voor het gehele jaar. We zien in het overgrote deel van onze
onderneming goede vooruitgang, maar deze is nog onvoldoende om de
problemen te compenseren in een klein aantal zwakker presterende
bedrijfsonderdelen, in combinatie met enkele eenmalige factoren in het
eerste halfjaar. Met nog meer dan een jaar te gaan voor het eind van
De Weg naar Groei, zullen we de niet goed presterende delen van het
bedrijf steeds verder verbeteren en zal de groei van de leidende
merken weer aantrekken.
Ondanks moeilijker marktomstandigheden zijn we flexibel genoeg om te
kunnen blijven investeren in onze leidende merken. We verwachten
opnieuw een jaar met een 'low double digit' groei van de winst per
aandeel (beia), zoals gemiddeld tot dusver de gehele periode van De
Weg naar Groei het geval is geweest.
A Burgmans
Voorzitter, Unilever N.V.
N W A FitzGerald
Voorzitter, Unilever PLC
Resultaten Unilever Nederland
In de eerste drie kwartalen van 2003 was de omzet aan derden van
Unilever Nederland iets hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De
leidende merken groeiden over het algemeen licht, met een sterk
wisselend beeld per werkmaatschappij. De resultaten zijn gestegen door
een verdere verbetering van de marges en door lagere kosten.
Bij Unilever Bestfoods Nederland groeiden de leidende merken, onder
meer gesteund door innovaties bij Knorr, Conimex en Calvé en een
sterke ontwikkeling bij Slim·Fast.
Bij de IgloMora Groep profiteerde met name Ola van herintroductie van
het Hart-logo, Magnum Seven Sins en Cornetto Soft. Nieuwe introducties
bij Mora, de reclamecampagne rond dit merk en stimulering van de
buitenshuismarkt moeten in dit segment de groei verder bevorderen.
Bij Lever Fabergé Nederland zal de nadruk de komende maanden op
promotionele activiteiten liggen om de groei een nieuwe impuls te
geven. Nieuwe introducties bij Dove en Rexona deden het goed.
Zie voor resultaten overige regio's het persbericht.
Volledig persbericht (rtf-format)
Zie het origineel
http://www.unilever.nl/Pers2003.htm
Unilever NV