Stichting Kijkonderzoek (SKO)

P E R S B E R I C H T

Amstelveen, 28 oktober 2003

Fout in rapportering kijkonderzoek: kijkcijfers Nickelodeon onjuist

Op 22 oktober heeft Intomart GfK een fout geconstateerd in de rapportering van het SKO kijkonderzoek. In 64 van de in totaal 1240 huishoudens is sinds begin september 2003 mogelijk onterecht geen kijktijd aan Nickelodeon toegekend. De kijktijd is terechtgekomen in 'onbekend schermgebruik' en dus niet gerapporteerd. Dit betekent dat het bereik en de kijkdichtheid van Nickelodeon in de maanden september en oktober is onderschat. De kijktijd naar de overige zenders is correct gerapporteerd. De fout heeft een effect op de marktaandelen van de zenders.

Voor het uitvoeren van de zenderherkenning met behulp van Picture Matching werkt het meetsysteem met een zogenaamde stationlist van beschikbare zenders. In combinatie met een lijst die bij de panelhuishoudens aanwezig is, wordt bepaald of een huishouden een bepaalde zender wel/niet kan ontvangen. Vorige week dinsdag is gebleken dat bij een aantal panelhuishoudens de status nog op 'kan Nickelodeon niet ontvangen' stond, terwijl zij sinds de uitbreiding in september bij UPC Nickelodeon wel zijn gaan ontvangen.

De rapportage is per 23 oktober - dit betreft het kijkgedrag van 22 oktober
- weer correct. Het is niet mogelijk de gegevens van Nickelodeon over september en oktober op basis van meterdata te corrigeren. Dit type data kan én wordt niet bewaard. SKO bekijkt samen met Intomart GfK welke inschatting zij kan maken van de gemiste kijktijd naar deze zender. Met de betrokken partijen wordt overlegd hoe de gemiste kijktijd met terugwerkende kracht verdisconteerd kan worden in de resultaten. Op dit moment is duidelijk dat het om 64 van de in totaal 1240 huishoudens gaat waarvan bij 28 huishoudens 52 kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 17 jaar zijn aangetroffen. In het totale panel zijn 592 kinderen in deze leeftijdscategorie aanwezig.


---