P E R S B E R I C H T
Amstelveen, 28 oktober 2003
Fout in rapportering kijkonderzoek: kijkcijfers Nickelodeon onjuist
Op 22 oktober heeft Intomart GfK een fout geconstateerd in de rapportering
van het SKO kijkonderzoek. In 64 van de in totaal 1240 huishoudens is sinds
begin september 2003 mogelijk onterecht geen kijktijd aan Nickelodeon
toegekend. De kijktijd is terechtgekomen in 'onbekend schermgebruik' en dus
niet gerapporteerd. Dit betekent dat het bereik en de kijkdichtheid van
Nickelodeon in de maanden september en oktober is onderschat. De kijktijd
naar de overige zenders is correct gerapporteerd. De fout heeft een effect
op de marktaandelen van de zenders.
Voor het uitvoeren van de zenderherkenning met behulp van Picture Matching
werkt het meetsysteem met een zogenaamde stationlist van beschikbare
zenders. In combinatie met een lijst die bij de panelhuishoudens aanwezig
is, wordt bepaald of een huishouden een bepaalde zender wel/niet kan
ontvangen. Vorige week dinsdag is gebleken dat bij een aantal
panelhuishoudens de status nog op 'kan Nickelodeon niet ontvangen' stond,
terwijl zij sinds de uitbreiding in september bij UPC Nickelodeon wel zijn
gaan ontvangen.
De rapportage is per 23 oktober - dit betreft het kijkgedrag van 22 oktober
- weer correct. Het is niet mogelijk de gegevens van Nickelodeon over
september en oktober op basis van meterdata te corrigeren. Dit type data
kan én wordt niet bewaard. SKO bekijkt samen met Intomart GfK welke
inschatting zij kan maken van de gemiste kijktijd naar deze zender. Met de
betrokken partijen wordt overlegd hoe de gemiste kijktijd met terugwerkende
kracht verdisconteerd kan worden in de resultaten. Op dit moment is
duidelijk dat het om 64 van de in totaal 1240 huishoudens gaat waarvan bij
28 huishoudens 52 kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 17 jaar zijn
aangetroffen. In het totale panel zijn 592 kinderen in deze
leeftijdscategorie aanwezig.
---