Gemeente Roosendaal
---
Openbare besluitenlijst 28 oktober '03
Inspraakversie regionale beleidsvisie: "recreatie en toerisme opnieuw
bekeken".
De Sociaal Economische Samenwerking (SES) West Brabant heeft een regionale
beleidsvisie recreatie en toerisme ('Recreatie en toerisme opnieuw bekeken')
opgesteld. Daarin is een meerjarig actieprogramma opgenomen waarin mogelijke
kansen voor West Brabant op het gebied van recreatie en toerisme worden
voorgesteld. SES heeft alle betrokken organisaties verzocht aan elke actie
een prioriteit toe te kennen. Besloten is in te stemmen met de reactie aan
SES en de aan de acties toegekende prioriteiten.
De nadruk voor de gemeente Roosendaal moet liggen bij:
- Kwaliteitsverbetering huidige aanbod.
- Herontwikkeling van de recreatieve infrastructuur (m.n. wandel- en
fietsroutes).
- Verlengen van het recreatieve verblijf (versterken verblijfsrecreatie,
arrangementen e.d.).
- Promotie.
Koopzondagen 2004
Op 28 oktober 2003 heeft het College van B & W besloten de volgende zon- en
feestdagen als
koopzondagen aan te wijzen in 2004:
Gebied Roosendaal: 4 januari (Meubel), 7 maart (Meubel/Centrum + VAR) , 12
april (2e paasdag, Meubel + VAR) , 20 mei (Hemelvaartsdag, Meubel), 31 mei
(2e Pinksterdag, Meubel + VAR) , 4 juli (150 Jaar Spoorstad), 12 september
(Centrum), 10 oktober (Meubel en VAR) , 28 november (Centrum), 12 december
(Centrum), 19 december (Centrum) en 26 december (Meubel).
Gebied Nispen: 14 maart, 12 april (2e paasdag), 31 mei (2e Pinksterdag), 13
juni, 29 augustus, 3 oktober.
Gebied Wouw, Wouwse Plantage en Moerstraten: 12 april (2e paasdag), 2 en 9
mei, 31 mei (2e Pinksterdag), 27 juni, 4 juli, 12 september, 28 november, 12
en 19 december.
Gebied Heerle: 7 en 28 maart, 12 april (2e paasdag), 20 mei
(Hemelvaartsdag), 31 mei (2e Pinksterdag) en 10 oktober.
Start artikel 19, lid 1 - procedure WRO hoek Burgerhoutsestraat/Damstraat.
Voor de locatie hoek Damstraat/Burgerhoutsestraat (voormalige boekbinderij)
is naar aanleiding van gesprekken met de nieuwe eigenaar van het object,
Bouwbedrijf P. Haast, een nieuw schetsplan ontwikkeld, dat uitgaat van het
behoud van de woning aan de Burgerhoutsestraat en het behoud van de
bedrijfsruimte voor het grootste deel.
Het bouwplan voorziet in de realisering van 6 appartementen en een
commerciële ruimte in de voormalige bedrijfsruimte, terwijl in de woning aan
de Burgerhoutsestraat wederom een woning wordt gerealiseerd. Het plan is
zowel in de welstandscommissie als in de monumentencommissie positief
ontvangen.
Het bouwplan past niet in alle opzichten binnen de voorschriften van het
bestemmingsplan Binnenstad Oost. Omdat echter een bouwplan is ontwikkeld dat
in belangrijke mate recht doet aan het gemeentelijk streven tot behoud van
de bestaande bebouwing, heeft het college van B&W ingestemd met het
doorlopen van een artikel 19-procedure.
Digitaliseren bestemmingsplannen.
Het college heeft ingestemd met het plan van aanpak voor het digitaliseren
van bestemmingsplannen. Het plan van aanpak zal ter informatie aan de raad
worden aangeboden.
De gemeenteraad en het college van B&W onderschrijven het belang van actuele
en digitale bestemmingsplannen en hebben in het collegeprogramma 2002-2006
gelden ter beschikking gesteld voor de actualisatie en digitalisering van
bestemmingsplannen. Digitale plannen kunnen worden gezien als een
onontkoombare technische ontwikkeling in de komende jaren, omdat digitale
bestemmingsplannen grote voordelen opleveren. Wijziging, uitwisseling,
vergelijking, monitoring en toetsing van digitale bestemmingsplannen is
technisch veel eenvoudiger dan de bestemmingsplannen in papieren vorm.
Digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen brengen behalve nieuwe technieken
ook nieuwe werkwijzen, en dus organisatieveranderingen, met zich mee. De
overgang van analoge naar digitale plannen wordt dan ook gezien als een
veranderingsproces. Een goed veranderingsproces gaat in op de mens, de
inhoud en de organisatie. Deze elementen vormen dan ook onderdeel van het
plan van aanpak.
De digitalisering van bestemmingsplannen en de daarmee gepaard gaande nieuwe
werkwijze is een groeiproces. Het komende jaar wordt de eerste stap in dat
proces: de interne ontsluiting van de bestemmingsplannen (intranet) en de
interne bedrijfsvoering. Zodra dit gereed is, zal de aandacht zich richten
op het extern ontsluiten van de bestemmingsplannen.
Reconstructie Bredaseweg uitvoeringskrediet.
De Bredaseweg tussen de Zwaanhoefstraat en de Molenstraat (Zegge, gemeente
Rucphen) wordt gereconstrueerd. Aan de gemeenteraad zal voorgesteld worden
om een uitvoeringskrediet ter grootte van ¤ 3.950.000,-- beschikbaar te
stellen voor de reconstructie van de Bredaseweg.
Het gaat daarbij om de volgende aspecten: de kwaliteit van de verharding
wordt verbeterd, de voorzieningen voor fietsers worden verbeterd, de
bestaande gemengde riolering wordt gewijzigd in een verbeterd gescheiden
stelsel en een rioolpersleiding wordt vervangen.
Het gedeelte tussen de Zwaanhoefstraat en de J.F. Vlekkestraat en een
gedeelte van de J.F. Vlekkestraat maken deel uit van de OPR en de
Revitalisering Majoppeveld Noord. In verband met de Stireasubsidie dient dit
deel van de reconstructiewerkzaamheden voor 17 juli 2004 opgeleverd te
worden. Daarom wordt voor dit gedeelte nog in 2003 een afzonderlijk bestek
aanbesteed.
Het tweede gedeelte ligt ten oosten van de J.F. Vlekkestraat. Naast
rioleringswerkzaamheden is hier de aanleg van een vrijliggend fietspad een
belangrijk aspect. Het fietspad zal in 2 richtingen berijdbaar zijn en is
vooral bedoeld als dagelijkse fietsverbinding tussen enerzijds de kernen van
de gemeente Rucphen en anderzijds de school- en werkvoorzieningen in
Roosendaal. De aanleg van het fietspad is een grote verbetering voor de
veiligheid van de fietsers. De aanleg van het fietspad is in overleg met de
gemeente Rucphen afgestemd op het plan "De poort van noord", waarin de
Leemstraat doorgetrokken zal worden naar de Rijksweg-noord (verlengde van de
Bredaseweg) als hoofdontsluiting van het gebied Majoppeveld Noord. Om aan de
zuidzijde ruimte te maken voor het fietspad zal de rijbaan noordwaarts
geschoven worden, de sloot wordt gedempt en er zullen nieuwe bomen geplant
worden. Voor het tweede gedeelte zal in het voorjaar van 2004 een
afzonderlijk bestek aanbesteed worden.
In januari van het volgende jaar zal gestart worden met de uitvoering van
het eerste deel van de werkzaamheden. Dit eerste deel wordt in juli 2004
afgerond. In maart is dan al gestart met het tweede deel van het werk. Dit
laatste deel zal in november 2004 gereed zijn.
Wijziging leges APV.
Voor het leggen van kabels of leidingen in de openbare gemeentegrond dient
een vergunning te worden aangevraagd. In de huidige Legesverordening wordt
op grond van de Telecommunicatiewet een tarief in rekening gebracht voor een
instemmingsbesluit. Nutsbedrijven vragen echter ook een vergunning om te
mogen graven. Hier is geen apart tarief voor opgenomen in de
Legesverordening, maar hiervoor wordt het algemene tarief in rekening
gebracht. Dit is - ondanks dat de werkzaamheden gelijk zijn - aanzienlijk
lager dan voor een instemmingsbesluit.
Het college heeft dan ook besloten voor deze vergunningen in de
Legesverordening een apart tarief op te nemen dat gelijk is aan dat voor een
instemmingsbesluit
Vaststelling beleidsplan Abw/WWB 2004.
Per 1 januari 2004 zal de Wet werk en bijstand (WWB) in werking treden. Deze
wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet Inschakeling
Werkzoekenden (W.I.W.), het Besluit In- en Doorstroombanen (ID-besluit) en
de Wet financiering Abw, Ioaw en Ioaz (WFA).
Het doel van de Wet werk en bijstand (WWB) is om mensen sneller aan het werk
te helpen.
Om dat te bereiken krijgt de gemeente meer vrijheid om maatwerk toe te
passen middels een verregaande deregulering. De gemeente wordt volledig
financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van zowel de uit te keren
bijstandsbedragen als de kosten verbonden aan reïntegratie.
In het beleidsplan Abw/WWB 2004 is de visie weergegeven die de gemeente
nastreeft om de WWB per 1 januari 2004 op een goede en efficiënte wijze uit
te voeren, waarin het thema werk boven inkomen boven aan staat en op de
juiste wijze een uitkering wordt verstrekt als werk niet meteen tot de
mogelijkheden behoort. Het beleidsplan Abw/WWB 2004 is door het college
vastgesteld.
Eenmalige uitkering minima
Roosendaal heeft extra middelen uitgetrokken, om dit jaar een eenmalige
uitkering te geven aan inwoners jonger dan 65 jaar, die drie jaar
onafgebroken een volledige of gedeeltelijke uitkering hebben gehad op het
niveau van het sociaal minimum.
Personen die een uitkering ontvangen van de afdeling sociale zaken van de
gemeente hoeven daar niets voor te doen. De gemeente zoekt uit wie aan de
voorwaarden voldoet en dus recht heeft op de uitkering en maakt het bedrag
in dat geval over op de rekening van betrokkene.
Personen die geen cliënt zijn van sociale zaken, dienen zelf een aanvraag in
te dienen. Uiterlijk 1 november a.s. kunnen mensen die denken recht te
hebben op de eenmalige uitkering schriftelijk een aanvraagformulier opvragen
bij de afdeling sociale zaken van de gemeente. In een publiciteitscampagne
met artikelen in stadserf 1 en folders in openbare gebouwen is de eenmalige
uitkering en de aanvraagprocedure aan alle inwoners van Roosendaal bekend
gemaakt.
Afronden privatisering sportparken "de Doelen" en "de Wallen".
In 2001 is door het college de notitie 'Privatisering in Roosendaal richting
gegeven' vastgelegd.
Aan de hand van deze notitie zijn er gesprekken gevoerd met de verenigingen
NSV (sportpark 'de Wallen') en Cluzona (sportpark 'de Doelen').
Uit de onderhandelingen bleek dat de privatiseringsvergoeding voor beide
verenigingen niet acceptabel is. Hiervoor werd als belangrijkste argument
aangevoerd dat de kosten voor beheer en onderhoud, wanneer dat door de
verenigingen uitbesteed zal moeten worden, erg hoog worden. Hierdoor wordt
onvoldoende een win-win-situatie bereikt. De onderhandelingen met de
verenigingen NSV en Cluzona zijn op het gebied van onderhoud en beheer dan
ook gestaakt.
Omdat de verenigingen afzien van de taken en bevoegdheden voor al het
onderhoud en beheer met uitzondering van zogenaamde renovaties, betekent dit
dat deze taken bij de afdeling Beheer van de sector Stadsontwikkeling en
-beheer blijven liggen. Voor wat betreft onderhoud en beheer zal, financieel
gezien, de situatie dus niet wijzigen ten opzichte van de huidige situatie.
De sportparken "de Doelen" en "de Wallen" zullen als gevolg van het
onderhandelingsresultaat worden verhuurd conform het verhuurbeleid dat voor
alle gemeentelijke sportparken geldt.
Voortgangsrapportage begroting 2003.
Het college heeft ingestemd met de aangeleverde verantwoording over de
uitvoering van de begroting 2003.Tot voor kort was de bestuursrapportage
vast onderdeel van de planning- en controlcyclus, waarin het college
verantwoording aflegt aan de gemeenteraad over inzet van de bestede middelen
en voortgang van de activiteiten gedurende het lopende begrotingsjaar.
In mei 2003 is door de raad besloten de bestuursrapportage als op zichzelf
staande voortgangsrapportage af te schaffen en hiervoor in de plaats de raad
tussentijds te informeren door minimaal twee tussentijdse rapportages over
de realisatie van de begroting, bij de Kadernota en de Programmabegroting.
De voortgangsrapportage die nu is vastgesteld vormt een eerste aanzet voor
de beoogde tussentijdse informatie over de uitvoering van de begroting 2003.
De rapportage belicht eerst de bedrijfsvoering en gaat vervolgens nader in
op de belangrijkste financiële afwijkingen en beleidsmatige ontwikkelingen
per sector. In de rapportage aan de raad is dit per hoofdfunctie
weergegeven. De voortgangsrapportage sluit met een batige prognose van ¤
66.000.
Daarbij dient in acht te worden genomen dat deze rapportage gebaseerd is op
verplichtingen, bijgehouden tot medio september en dat voor het opstellen
van de jaarrekening zich nog mee- en tegenvallers kunnen voordoen.
Er kunnen op basis van deze rapportage dan ook nog geen conclusies worden
getrokken met betrekking tot het uiteindelijke saldo van de jaarrekening
2003.