Lijst Pim Fortuyn


Den Haag, 28 oktober 2003

Inbreng Lijst Pim Fortuyn behandeling, Justitiebegroting 2004

Het goede nieuws kwam deze week uit Rotterdam. Door acties met preventief fouilleren is in één jaar tijd in diverse probleemwijken het aantal overvallen met 8% afgenomen en het gebruik van wapens daarbij zelfs met 32%. Zeshonderd wapens werden in beslag genomen. Preventief fouilleren werkt, ondanks alle scepsis en bezwaren over de maatregel van tevoren.

De les is: we moeten de onveiligheid in dit land durven bestrijden, ook als dat ten koste gaat van privacy. Het kwaad heeft nu eenmaal de neiging om zich te verschuilen. Het blijkt dat veel burgers goed kunnen leven met minder privacy als men daar meer veiligheid voor terug krijgt. De LPF wil daarom dat preventief fouilleren standaard mogelijk wordt in alle uitgaanscentra, in het openbaar vervoer en rond de Centraal Stations. Met waarschuwingsbordjes kan worden aangegeven dat een fouilleer-gebied wordt binnengetreden. Hoe staat de minister tegenover dit idee? En hoe staat de minister tegenover het voorstel van de LPF om de maximumstraf op verboden wapens te verhogen?

Top-prioriteit van Justitie moet in de ogen van de Lijst Pim Fortuyn ook dit jaar zijn het bestrijden van geweld. Geweldsmisdrijven tegen burgers nemen als alle jaren nog steeds toe in 2002 (CBS) en het afgelopen jaar was eveneens een extreem agressief jaar voor vele benzinepomphouders, juweliers en grote warenhuizen. De helft van de detailhandel heeft te maken met diefstal en agressief gedrag richting het personeel, zo bleek uit onderzoek. Met het mes soms letterlijk op de keel moeten de winkeliers zien te overleven. Het is de taak van de politiek om hen daarbij te helpen.

Geweldsplegers en agressors stoppen helaas niet door zachte middelen. In onze ogen is er te lang gepraat en gebakkeleid en zijn er teveel notas geschreven. In zon klimaat gedijt geweld natuurlijk uitstekend! In dat kader kan ik niet begrijpen dat er weer een nieuw Centrum voor Criminaliteitspreventie wordt opgericht (blz 21). Wat kost dit nieuwe centrum?

Wat ik werkelijk gehoopt had, voorzitter, toen ik de begroting van Justitie pakte was: dit wordt de Grote Ommezwaai: 2004 is het Startschot voor Justitie om orde op zaken te gaan stellen. Het wordt namelijk tijd dat er zichtbaar iets gaat gebeuren aan de onveiligheid in de steden. We moeten af van de jaren 90-filosofie dat hangjeugd en wijkagent elkaar mogen tutoyeren om het vertrouwen te winnen en dat een agent het beste zijn pet kan afzetten om niet te autoritair over te komen. Autoriteit is juist nodig om deze jongeren te laten zien waar de overheid staat. Namelijk aan de kant van de onschuldige burgers, die s-avonds niet meer de straat op durven. Meer bevoegdheden zijn nodig om die autoriteit weer terug te brengen: in dat verband wil ik de minister vragen wanneer wij de invoering van de algemene identiteitskaart kunnen verwachten?

Via de kranten hebben de talrijke problemen met criminele Marokkaanse jongeren nu ook politiek Den Haag wakker geschud. In een aantal wijken van onze hoofdstad zijn geweld, intimidatie en aanrandingen door deze jongeren aan de orde van de dag. Mensen schreeuwen om maatregelen maar jarenlang is het probleem bedekt door een verstikkende deken van hulpverlening en welzijnswerk. Waar een harde aanpak van reljongeren had gemoeten, kwamen er hangplekken en buurthuizen. Terwijl de straatterreur toenam, draaide de preventie-industrie op volle toeren. Alleen een harde aanpak biedt volgens de Lijst Pim Fortuyn nog uitkomst. Met 1.500 harde kernjongeren in Amsterdam, vraag je je af hoeveel het er in heel Nederland zullen zijn. Want het broeit ook in in Gouda, Den Helder, Venlo en Apeldoorn. En als men dan wordt aangesproken op het wangedrag is het standaard antwoord: wij worden gediscrimineerd. Heel snel wordt de slachtofferrol opgezocht en ligt de schuld bij anderen. Het zijn jongeren met een uiterst negatief zelfbeeld, vaak van Marokkaanse of Antilliaanse afkomst, vaak onder de 17 jaar, vaak al meermalen met justitie in contact geweest en ze blijken totaal ongevoelig voor hulpverlening. Omdat de situatie in een aantal buurten vrijwel onbeheersbaar dreigt te worden, wil de LPF een aantal onorthodoxe maatregelen voorleggen aan de minister om het tij te keren.

Graag verneem ik daarom van de minister een reactie op de volgende maatregelen:


1) Een zero tolerance beleid in de probleemgebieden: wapencontroles op straat a la New York City uitgevoerd door mobiele teams zgn. flying squads; want waarom wordt er in Amsterdam zo weinig preventief gefouilleerd? (Adam West, Rdam West/Centrum, Gouda centrum)


2) Een samenscholingsverbod voor hangjongeren onder de 17 jaar in probleemwijken zoals Amsterdam-Geuzenveld;


3) Een publieke schandpaal zoals de Regering Blair dat in Engeland heeft ingevoerd en dus de schandpaal-functie van straffen meer benutten: laat jongeren hun straf uitvoeren in de wijk waar zij wonen, zodat ook de familie van de jongeren wordt getroffen door schaamte;


4) Deskundigen in de uitvoering hebben mij overtuigd dat het jeugdstrafrecht voor de reljongeren in kwestie niet helpt. Een celstraf van een paar maandjes werkt alleen statusverhogend en een reprimande door een wijkrechter ook. De oplossing moet meer dan ooit gezocht worden in het civielrecht: met de ondertoezichtsstelling kunnen onhandelbaar criminele jongeren worden weggehaald bij hun ouders en onder staatsvoogdij worden gesteld en kunnen ze 1,5 jaar worden heropgevoed in een instelling als in Den Engh. De LPF-fractie wil dat deze civiele ondertoezichtsstelling vaker kan worden toegepast: nu kan dat maar tot de leeftijd van 18 jaar. Het strafrecht geeft de mogelijkheid om jongeren als volwassenen te berechten en volwassenen als jongeren: ik wil vragen aan de minister of hij deze flexibiliteit ook ten aanzien van de ondertoezichtsstelling wil invoeren. Voordeel hiervan zou zijn dat jongeren die 17,5 zijn en onder toezicht worden gesteld, het hele traject van 1,5 jaar kunnen volgen. Zou het geen goed idee zijn om de wettelijke leeftijd van 18 in het BW art. 254 op te rekken tot bijvoorbeeld 20 jaar om dit probleem te omzeilen?


5) Verruimen van de ondertoezichtsstelling betekent ook een noodzakelijke verruiming van de capaciteit van de heropvoedingskampen. Tegenover 1.500 harde kernjongeren zijn de 36 plaatsen voor veelplegers in de internaten van Den Engh en Glen Mills natuurlijk maar een druppel op de gloeiende plaat. Wij willen de minister daarom te hulp schieten met een amendement, waarin wij een voorstel doen om in 2004 4,5 miljoen vrij te maken, ten behoeve van een uitbreiding van de opvangcapaciteit van opvoedingsinternaat Den Engh met 20 plaatsen. Uiteindelijk zou in 2007 een capaciteit van 160 plekken tegemoet moeten kunnen worden gezien. Het betreft een totale investering van 39 miljoen.

Dan de uitvoering van de straf en het cellentekort. De Lijst Fortuyn is blij met de 2 op 1 cel proef die momenteel loopt en hoopt dat in alle gevangenissen waar mogelijk meermanscelgebruik snel zal worden ingevoerd. Het aantal heenzendingen en vervroegde invrijheidsstellingen is immers veel te hoog. De minister wil het tekort aan cellen van 1.500 dit jaar ondermeer gaan bestrijden door de invrijheidstelling om te zetten naar een voorwaardelijke invrijheidstelling. Criminelen kunnen dan, als zij zich goed gedragen, al na de helft van de straf weer vrij komen. Dat is een heel gevaarlijke ontwikkeling en kan uiteraard niet op instemming van de LPF-fractie rekenen. Wij willen helemaal af van de invrijheidstelling, zeker voor geweldplegers: straf is straf.

Tot slot, voorzitter, iets over geweld tegen dieren. In Twente is sinds juli van dit jaar een dierenbeul actief die waarschijnlijk ook verantwoordelijk is voor de gruwelijke marteling en dood van 13 paarden en 4 schapen eerder in de omgeving. Vorig weekend werd opnieuw een schaap opengesneden en afgeslacht. Deze gebeurtenissen hebben grote impact gehad op de plaatselijke bevolking. De politie zit met 5 rechercheurs op deze zaak maar boekt vooralsnog geen enkel succes. Volgens het Wetboek van Straftrecht kan zulke ernstige dierenmishandeling worden bestraft met ten hoogste 2 jaar cel of een boete. Vindt u met mij nu niet dat deze maximumstraf omhoog zou moeten? Ook ben ik benieuwd of u vindt dat Justitie in Twente een beloning zou moeten uitloven, nu het rechercheonderzoek naar deze dierenmishandelingen zo lang zo vast lijkt te zitten?

Tot slot wil ik de minister een compliment geven met zijn recente voorstellen om de rechtsgang te bespoedigen; dat gaat de goede kant op. Over de gang van zaken in de rechtszalen van Nederland rest mij nog één vraag, namelijk over hoofddoekjes in de rechtszaal. Waar blijft de door uw voorganger Korthals aangekondigde omzetting in wet van het titulatuursbesluit, waarmee hij de hoofddoekjes in de rechtszaal wilde verbieden?

Tot zover mijn eerste termijn.