De Unie


OV - Weinig voortgang na hervatting CAO overleg

28 oktober 2003 - Het CAO Overleg over de CAO Openbaar vervoer is op 27 oktober 2003 hervat. In dit overleg is weinig vooruitgang geboekt.

Het pensioendossier blijft een zwaar onderwerp tijdens de CAO onderhandelingen.
Eerder is geconstateerd dat de financiering van de afspraken in 2002 gemaakt over vroeg-, prepensioen en VUT, grote problemen geeft.

In een werkgroep, waarin ook De Unie was vertegenwoordigd, zijn een aantal berekeningen gemaakt over de mogelijkheden en de kosten van diverse pensioenvarianten, inclusief VUT.
Conclusie is in ieder geval dat een brede vroegpensioenregeling die ingaat op een leeftijd van 60 jaar niet financierbaar is.

De Unie is van mening dat er zo snel mogelijk toch een vroegpensioenregeling dient te komen, die een duurzaam karakter kent. Anderzijds realiseren wij ons ook dat er naar de huidige 50+ medewerkers in de sector verwachtingen zijn gewekt over een VUT/ Vroegpensioen op de leeftijd van 60 jaar. Wij vinden het echter niet verantwoord alle financiële middelen te gebruiken om de huidige 50+ medewerkers met 60 jaar uit te laten stromen, zonder dat er vroegpensioen opbouw plaats vindt voor jongeren.

Vandaar dat De Unie streeft naar een evenwichtige pensioenregeling, waarin de belangen van jongeren en ouderen worden gewaarborgd, en die ook betaalbaar blijft.
Deze opvatting wordt overigens door de meeste partijen aan de CAO tafel gedeeld.

In het CAO Overleg van 27 oktober is gevraagd aan werkgevers een uitspraak te doen over de loonruimte voor 2003 en 2004. Er zou dan mogelijk een CAO voor 2 jaar kunnen worden afgesproken, met als onderdeel hiervan een duurzame pensioenregeling. Werkgevers gaven aan nog geen uitspraak te kunnen doen over de loonruimte over 2003 en 2004, maar hier twee weken voor nodig te hebben.

Dit betekent dat het CAO Overleg op 10 november 2003 wordt hervat. Werkgevers zullen dat aangeven welke loonruimte beschikbaar is. Vervolgens kunnen dan de echte onderhandelingen starten, waarbij cruciaal punt blijft een duurzame, moderne pensioenregeling, gecombineerd met overgangsregelingen voor oudere werknemers Overigens speelt ook nog eens mee het af te sluiten najaarsakkoord, dat van invloed kan zijn op de loonruimte voor 2004 en 2005. Dit betekent dat er nog de nodige onzekerheden zijn, die de onderhandelingen over de CAO Openbaar Vervoer ook zullen kunnen beïnvloeden.

Wij zullen u na 10 november verder informeren over de voortgang van het CAO Overleg.

De onderhandelingsdelegatie van De Unie,

Ewoud Teerink,
Lourens Banus.

dinsdag, 28 oktober 2003