Persbericht
nummer 231 / Ede, 28 oktober 2003
B&W willen investeren in digitaal loket
Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor in 2004 EUR
336.000 te investeren in het digitaal loket op www.ede.nl. Dit moet
onder andere leiden tot een aantal digitale diensten zoals het
reserveren van sportaccommodaties, het doen van meldingen over de
openbare weg en het openbare groen, een nieuwsservice en het maken van
afspraken bij burgerzaken. Verder willen B&W een nieuwe digitale
ontvangstbalie ontwikkelen. Om dit alles mogelijk te maken is het
noodzakelijk ook te investeren in de technische infrastructuur (dat is
de onderliggende software om deze dienstverlening ook daadwerkelijk
mogelijk te maken)
Deze diensten vormen de opstap naar een breder pakket aan digitale
dienstverlening in de komende jaren. Het college staat voor een
geleidelijke en gestage doorontwikkeling van de Edese website en wil
met een driejarig innovatieprogramma www.ede.nl belangrijke stappen
voorwaarts in de uitvoering zetten.
Het nieuwe digitale loket komt in de visie van het college naast de
huidige communicatiekanalen (post, telefonie en fysieke balie) te
staan, maar onderscheidt zich door snelheid, beschikbaarheid en
directe interactie met de burgers, bedrijven en maatschappelijke
organisaties. Het is de ambitie van het college om de website
www.ede.nl verder te ontwikkelen tot een interactief platform voor
informatievoorziening, advisering en digitale dienstverlening.
De concrete doelen van het innovatieprogramma zijn:
1. Een verbetering in de kwaliteit van de externe dienstverlening aan
burgers en bedrijven;
2. Een verbetering van de efficiëntie in de bedrijfsvoering van de
gemeentelijke organisatie;
3. Een verbetering van de kwaliteit van de externe
informatievoorziening;
4. Een directe communicatie tussen burger en openbaar bestuur.
Het innovatieprogramma is opgezet als een meerjarenprogramma voor de
jaren 2004, 2005 en 2006. Binnen dit programma wil het college drie
soorten projecten realiseren: (1) digitale informatievoorziening, (2)
digitale dienstverlening (elektronisch loket) en (3) interactieve
beleidsvorming.
Gemeente Ede