Gemeente Utrecht
2003 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
83 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 28 oktober 2003)
De afgelopen jaren zijn er in opdracht van de Gemeente Utrecht werkzaamheden aan de riolering uitgevoerd op het Servaasbolwerk en de Maliesingel. Begonnen werd met het verbindende stuk op het Lepelenburg en de daar gelegen brug, ruim anderhalf jaar geleden.
Sinds zo'n anderhalf jaar ligt het wegdek er verzakt, scheef, kortom in bijzonder slechte staat bij. Vooral 's nachts - de verlichting is op deze plek zeker niet optimaal - is dit op zijn minst onprettig voor fietsers, zo niet gevaarlijk.
Dit leidt tot de volgende vragen:
Welke periode is gebruikelijk tussen de beëindiging van werkzaamheden en definitieve herbestrating?
Waarom is het wegdek op de hoek Servaasbolwerk / Lepelenburg nog altijd niet definitief herbestraat?
Op welke termijn kunnen de omwonenden eindelijk de herbestrating verwachten?
Gaat het ook nog jaren duren voor het Servaasbolwerk en de Maliesingel herbestraat zijn? Zo ja, waarom?
Is het College het met de fractie van Leefbaar Utrecht eens dat je het als gemeente eigenlijk niet kan maken om de openbare ruimte er op dergelijke wijze bij te laten liggen?
Antwoorden van burgemeester en wethouders
(verzonden 25 november 2003)
1. Na werkzaamheden aan kabels of leidingen wordt normaal een periode van ongeveer een half jaar aangehouden om de sleuven te laten nazakken. Daarna wordt de bestrating definitief hersteld.
2. Het betreft hier werkzaamheden van Eneco aan de stadsverwarming, die in twee zomers zijn uitgevoerd. Er is niet gekozen voor het uitsluitend herstellen van de bestrating in de toestand van vóór het uitvoeren van het leidingwerk. Het was tevens een kans om de bestrating gedeeltelijk in te richten op een manier die meer past bij de beheervisie voor het Singelgebied/Zocherplantsoen, bijv. het vervangen van een deel van de asfaltverharding door klinkers. Hierover is met belanghebbenden overleg gevoerd. Op het moment dat de bestrating definitief zou worden hersteld/heringericht werd duidelijk dat rekening moest worden gehouden met ontwikkelingen rond de bunker aan het Servaasbolwerk. In verband met de daarvoor noodzakelijke transportroutes is besloten het herbestratingswerk uit te stellen. Verder speelt een verleende ontheffing voor bouwverkeer naar de Bruntenhof een rol. Het nu aanbrengen van de definitieve bestrating zou een vorm van kapitaalvernietiging zijn omdat het risico van schade aan "vers" straatwerk door het bouwverkeer aanzienlijk is.
3. De definitieve herbestrating zal zo spoedig mogelijk plaats vinden nadat het zware bouwverkeer achter de rug is en de werkingsduur van de ontheffingen is verstreken. Voor de Bruntenhof loopt die periode tot 30 maart 2004. Aan de bewoners zal met een stadsplan of in een huis aan huis brief worden medegedeeld wanneer zij de definitieve bestrating mogen verwachten, wat de reden daarvoor is en dat zij in de tussentijd hinderlijke oneffenheden in de tijdelijke bestrating van het Servaasbolwerk bij het Wijkbureau Binnenstad en van de Maliesingel bij Wijkbureau Noord-Oost kunnen melden.
4. Zie voor het Servaasbolwerk het antwoord onder 3. De rioolsleuf in de Maliesingel is tijdelijk met klinkers dichtgeblokt. Het opnieuw asfalteren zal plaats vinden zodra het werk aan de Wittevrouwensingel is voltooid. In verband met de bereikbaarheid mogen beide singels niet gelijktijdig afgesloten zijn.
5. Ja, onder normale omstandigheden moet naar ons oordeel de definitieve bestrating weer worden aangebracht zodra dit technisch en zonder dubbele kosten te maken kan (dus als nazaktijd verstreken is). In dit geval is de periode ongebruikelijk lang door een opeenstapeling van omstandigheden. In de tussentijd worden zo nodig hinderlijke oneffenheden in de tijdelijk aangebrachte bestrating geëgaliseerd. Ook de bestrating van de Maliebrug wordt op zeer korte termijn opnieuw dichtgeblokt.
---- --