27 Oktober 2003: Coronel en Ito tiende op Autopolis
Afgelopen zondag kwam Tom Coronel met zijn Japanse teamgenoot Daisuke
Ito uit in de zevende ronde van het Japans GT kampioenschap op
Autopolis. Na de mooie overwinning van het G'ZOX Honda NSX team in de
vorige race op Motegi moest het Nederlands Japanse duo nu genoegen
nemen met een tiende plaats. Het enigszins teleurstellende resultaat
houdt volgens Tom Coronel direct samen met het succes in de vorige
race. "Na Motegi rijden we met 70 kilo handicap gewicht in de auto. Op
een circuit als Autopolis is dat voor onze auto echt een ramp. Het is
een bochtig circuit, dus je moet veel accelereren. Dat wordt nog eens
versterkt door het heuvelachtige karakter van de baan", aldus Tom.
picture: Masahide Kamio
Daisuke Ito startte de race in de nr. 16 G'ZOX Honda NSX. Halverwege
de race nam Tom Coronel het stuur van hem over voor zijn stint. "Het
was enorm moeilijk om het tempo van de concurentie bij te houden. In
een direct duel ging het nog, maar als je dan een GT 300 auto moet
inhalen zie je gelijk het verschil. De Toyota's en de Nissans
accelereren gewoon bij me weg. Er was echt geen houden meer aan.
Gelukkig mogen we voor de volgende race op Suzuka wat kilo's uit de
auto halen. Hopelijk kunnen we dan wat meer competitie bieden", zo
besloot Tom.
foto: Takahiko Nakajima
De race werd gewonnen door de SARD Toyota Supra van de Duitser Dominik
Schwager en Manabu Orido. Gewonnen is hier eigenlijk toch wel wat
teveel eer aangezien de leiders in het kampioenschap, Wakisaka en Iida
de race aan hun merkgenoten cadeau gaven. In verband met het te
verwachten handicap gewicht besloot het Japanse duo hun leidende
positie in de race prijs te geven om zodoende het handicap gewicht
voor de volgende race te verminderen. Een tactische beslissing dus die
ervoor moet zorgen dat Wakisaka en Iida over drie weken in Suzuka met
een lichtere auto hun titel kunnen prolongeren. Het duo ligt nu zes
punten voor op de Nissan Skyline van Satoshi Motoyama en Michael
Krumm. Met een maximale score van 21 punten per race zit de spanning
er dus nog volop in.
picture: Masahide Kamio
Tom Coronel