Gemeente en provincie teleurgesteld over rijksstandpunt
Hart voor Dieren
De gemeente Rheden en de provincie Gelderland zijn teleurgesteld over
het standpunt van de ministers van VROM, V&W en LNV voor de oplossing
die zij kiezen voor Hart voor Dieren. Het rijksstandpunt over de
alternatievenstu-die dat de ministers nu hebben aangeboden aan de
Tweede Kamer, biedt slechts een gedeeltelijke oplossing voor de
problemen in Dieren. Hierin is uitsluitend voorzien in een
ondertunneling van de Harderwijkerweg, de Wilhelminaweg en de
Kanaalweg, waarbij de provinciale weg (Burg. de Bruinstraat) en spoor
op maaiveld blijven en een bundeling van spoor en weg in Dieren-west
alsmede een ecoduct in Dieren-west. Provincie en gemeente zijn in het
bijzonder teleurgesteld omdat de alternatievenstudie gezamenlijk met
de ministeries van VROM, V&W en LNV is verricht en alle partijen ook
unaniem de conclusie voor het meest optimale alternatief deelden. Bij
dit alternatief worden het spoor en de Burg. de Bruinstraat elk in een
tunnel gebracht met een bundeling van spoor en weg en een ecoduct in
Dieren-west. Dit alternatief kwam naar voren als het enige dat een
integrale en duurzame oplossing biedt voor de problemen in Dieren
waarbij ook een nieuw stedelijk 'hart' in de kern Dieren tot stand
wordt gebracht. Op grond van financiële overwegingen hebben de
ministers nu gekozen voor een goedkoper alternatief. De Tweede Kamer
moet nu een definitief besluit nemen. Omdat de Tweede Kamer bij
herhaling heeft gekozen voor de integrale en duurzame oplossing,
rekenen de provincie en gemeente erop dat de Kamer achter dat
standpunt blijft staan.
Het optimale alternatief
Nog op verzoek van de vorige minister van VROM (Kamp) hebben de
initia-tiefnemers van het project (de provincie Gelderland en de
gemeente Rheden) in samenwerking met de betrokken ministeries (VROM,
V&W en LNV) dit voorjaar een aanvullende alternatievenstudie Hart voor
Dieren uitgevoerd. Op 2 juli jl. is deze studie aangeboden aan de
betrokken ministers. Daarbij heeft de regio uitgesproken dat
ondertunneling van Burg. de Bruinstraat en spoor de beste oplossing
biedt voor alle problemen in Dieren. Deze zullen door de komst van de
Betuwelijn nog verder toenemen. De verkeersproblematiek en
leefbaarheid in de kern van Dieren komen mede daardoor steeds zwaarder
onder druk te staan.
Daarnaast biedt dit alternatief de mogelijkheid de doelstelling van
stedelijke ontwikkeling in de kern van Dieren en ontsnippering in
Dieren-west te realiseren. De kosten voor deze oplossing zijn geraamd
op 150 miljoen euro. De Tweede Kamer heeft in 2002 voor deze oplossing
gekozen en hiervoor een rijksbij-drage van 70 miljoen euro beschikbaar
gesteld. De ministeries van VROM, V&W en LNV hebben de middelen
gereserveerd in hun begroting. Het andere deel van de geraamde kosten
neemt de regio voor eigen rekening.
Rijksstandpunt
Het alternatief waarvoor de ministers nu kiezen is in hoofdzaak
ingegeven vanuit kostenoverwegingen. De kosten van dit alternaief zijn
geraamd op 57 miljoen euro waarvoor het rijk bereid is om maximaal
28,5 miljoen euro in de kosten bij te dragen. Uit deze bereidheid tot
medefinanciering blijkt in ieder geval dat het rijk hiermee haar
medeverantwoordelijkheid voor de oplossing van de problemen in Dieren
onderkent. De regio ziet dit als een positief signaal.
Voor provincie en gemeente biedt dit alternatief slechts een
gedeeltelijke oplossing voor de problemen van barrièrewerking,
verkeersafwikkeling en leefomge-ving. Met name de ruimtelijk
scheidende barrière blijft volledig in stand en ook aan de bestaande
geluidshinderproblematiek - die door de groei van het auto- en
treinverkeer nog verder zal toenemen - verandert niets. Bovendien
biedt dit alternatief geen mogelijkheden voor de realisering van een
nieuw 'stedelijk hart' in de kern Dieren. Daarbij heeft de inpassing
van de drie tunnels een grote impact op de directe omgeving en de
bereikbaarheid van deze omgeving. In dit opzicht is er zelfs sprake
van een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie.
De Tweede Kamer heeft de oplossing van de regio bij herhaling -
onlangs nog bij het werkbezoek aan Dieren op 5 september - steeds
onderschreven. Dit betekent: volledige ondertunneling van spoor en
Burg. de Bruinstraat, de ontwikkeling van een nieuw stedelijk hart in
de kern en ontsnippering en herstel van de EHS (ecologische
hoofdstructuur) in Dieren-west. De Tweede Kamer zal waarschijnlijk in
het kader van de komende begrotingsbe-handeling van VROM een
definitief besluit nemen over de oplossing voor de problemen in Dieren
en de rijksbijdrage daarin.
Copyright: Gemeente Rheden
Gemeente Rheden