28-10-2003
Mazda snelst groeiende merk in Europa
* Mazda Motor Europe boekt beste septembermaand in 12 jaar
* Mazda6 best verkochte Japanse middenklasser
Mazda heeft in de periode januari tot augustus van dit jaar in Europa
131.725 autos verkocht. Dat is 23.948 eenheden meer dan in dezelfde
periode vorig jaar. Daarmee is Mazda het snelst groeiende merk in
Europa geworden. Bovendien is de Mazda6 met 59.449 registraties de
best verkochte Japanse auto in het segment van de middenklassers.
De groei van Mazda Motor Europe heeft zich inmiddels zeer sterk
voortgezet in de maand september met de verkoop van 24.550 autos ofwel
12% meer dan vorig jaar september. Daarmee vestigt september 2003 een
record: de beste septembermaand in 12 jaar. Ook het marktaandeel gaat
de boeken in als een record: met 1,6 % is dat het hoogste van de
laatste vijf jaar, een stijging met 0,1 punten ten opzichte van 2002.
In Nederland werden in september van dit jaar 879 nieuwe Mazda
personenwagens geregistreerd. Hiermee komt het totale aantal voor 2003
op 9160 eenheden bij een marktaandeel van 2,21%. Ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar, toen in totaal 6190 eenheden verkocht
werden, een stijging van meer dan 47%. Nederland neemt voor Mazda op
de Europese markt tot en met september 2003 de 5e plaats qua volume
in, ofwel 5,3% van de afzet van Mazda Motor Europe, terwijl de
Nederlandse markt 2,7% van de totale Europese markt beslaat. In geheel
2002 zijn er in Nederland 7756 Mazda personenwagens geregistreerd. Dat
betekent dat er nu al 1404 eenheden meer verkocht zijn dan in het
gehele vorige jaar.
Ook andere markten in Europa vestigden een record in september. Mazda
Duitsland bereikte een marktaandeel van 2,6%, het hoogste sinds maart
2000. Met een verkoopvolume van 7161 eenheden was Mazda
Groot-Brittannië in september de 5e markt van Mazda wereldwijd. Het
bijbehorende marktaandeel van 1,5% was tevens het hoogste sinds
augustus 1998. Ook Mazda Oostenrijk vestigde in september een record
met een marktaandeel (op de lokale markt) van 5,3%, het hoogste sinds
december 2000.
Tot op dit moment zijn er tien markten in Europa (Italië,
Groot-Brittannië, Oostenrijk, Portugal, Denemarken, Finland,
Griekenland, Ierland, Tsjechië en Nederland) die inmiddels meer autos
hebben verkocht dan het gehele vorige jaar. Alle belangrijke markten
voor Mazda boekten een uitstekend resultaat in de eerste negen maanden
van dit jaar. De verkopen in Nederland stegen met maar liefst 47,9%,
in Duitsland met 13,8%, in Groot-Brittannië met 30,9% en in Oostenrijk
(inclusief export) met 42,7%, vergeleken met dezelfde periode vorig
jaar. Italië boekte een stijging van 82,0%, Portugal 37,7%, Spanje
35,0%, Frankrijk 27,4% en Denemarken 98,1%. Gesteund door deze
uitstekende resultaten verkocht Mazda Motor Europe van januari tot en
met september totaal 172.089 eenheden, 7570 meer dan in geheel 2001.
We zijn bijzonder tevreden over het feit dat we het snelst groeiende
merk van Europa zijn in de eerste acht maanden van dit jaar aldus Dan
Morris, President en CEO van Mazda Motor Europe. Dit is opnieuw een
bewijs dat Mazda helemaal terug is en terug zal blijven. Want dit
resultaat hebben we bereikt met slechts twee van de vier totaal nieuwe
modellen voor de Europese markt. Aan het eind van deze maand wordt op
de meeste Europese markten de Mazda3 gelanceerd, niet lang daarna
gevolgd door de RX-8 met de revolutionaire rotatiemotor. We zijn er
van overtuigd dat er binnenkort nog meer goed nieuws te melden is, dus
bereid u maar voor.
Mazda