ProRail
Persbericht
28-10-2003
Minder treinstoringen Roermond door plaatsing hekken
In de gemeente Roermond worden deze maand in opdracht
van ProRail nieuwe hekken langs het spoor geplaatst.
ProRail wil hiermee de veiligheid op en rond het spoor
verbeteren. Ook wil ProRail het aantal storingen dat
wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor
lopen terugdringen met 20 procent.
In Roermond komen veel verstoringen door spoorlopers voor.
Voorbeelden zijn: mensen die een illegale sluiproute naar
de andere kant van het centrum nemen, spelende kinderen
tussen de sporen en mensen die hun hond uitlaten in de
buurt van het spoor. Deze mensen brengen zichzelf in
gevaar, en veroorzaken ook vertragingen. De machinist moet
namelijk abrupt remmen wanneer hij iemand op het spoor
ziet. Hij schrikt en weet niet of de persoon op het spoor
de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is, moeten
alle treinen stapvoets rijden en dit zorgt voor
vertragingen.
Hekken en bewakingsdienst
De nieuwe hekken moeten verhinderen dat mensen een
gevaarlijke route over het spoor kiezen. De hekken worden
aan beide kanten van het spoor geplaatst tussen station
Roermond en overweg Daalakkerweg. De totale lengte van de
hekwerken bedraagt 2,5 kilometer. ProRail heeft de
omwonenden per brief eerst gewaarschuwd voor de gevaren en
gevolgen van langs het spoor lopen, en ze geïnformeerd
over de werkzaamheden. Ook controleert de spoorwegpolitie
op mensen die illegaal het spoor oversteken. Mensen die
langs of over het spoor lopen worden beboet. Daarnaast
heeft ProRail een particuliere bewakingsdienst ingehuurd om
op emplacement Roermond en tussen Roermond en Sittard te
surveilleren.
Achtergrond
10 procent van alle verstoringen van het treinverkeer wordt
veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we:
aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme.
ProRail werkt er samen met NS, gemeentes en spoorwegpolitie
aan om dergelijke vertragingen terug te dringen. ProRail in
Zuid Nederland wil dit jaar een daling van 20% realiseren
op derdenstoringen ten opzichte van 2002.
---
Copyright © 2003 ProRail