AutoRai

28-10-2003

Fraaie winst voor Panizzi en Peugeot na grandioze eindsprint in Rally van Spanje

Net als in Italië enkele weken geleden zat in Spanje het rallyvenijn in de staart. Althans wat Gilles Panizzi betreft. In de voorlaatste ronde van het World Rally Championship 2003 zette Peugeots asfaltspecialist in de eindfase alles op alles om de zege naar zich toe te trekken. En waar hij in Sanremo enkele tellen te kort kwam, lukte het in Lloret de Mar wel om concurrent Sebastien Loeb te achterhalen en af te schudden.

Voor Panizzi, die eind dit jaar naar Mitsubishi vertrekt, werd het een gepast afscheidscadeau. Het was immers zijn laatste wedstrijd voor Peugeot, dat WK-koploper Citroën op de hielen zit. In de Britse finale, de Rally Wales GB, gaat het tussen deze beide merken. Bij de rijders zijn nog vier wereldtitelkandidaten: de Citroën-rijders Loeb en Carlos Sainz, Petter Solberg (Subaru) en Richard Burns van Peugeot.

De Spaanse WRC-ronde, beter bekend als de Rally van Catalonië Costa Brava, was de laatste wedstrijd op asfalt in de serie met Sanremo en Corsica, die alle drie in de maand oktober vallen. Het zijn vreselijk drukke en spannende weken voor de teams, omdat in deze compacte wedstrijdperiode nog zoveel op het spel staat. In badplaats Lloret de Mar en het hoger gelegen achterland brandde de zon de ochtendmist weg en waren de condities de eerste twee dagen koel maar mooi. De laatste dag bracht de rallykaravaan in regen door, zoals op Corsica.

Aanvankelijk leken de banden- en afstellingsproblemen uit die vorige wedstrijd zich weer voor te doen. Gilles Panizzi had een te zachte banden-compound op de eerste serie van drie proeven, terwijl de Corsicaanse asfaltafstemming voor Marcus Grönholm in Spanje niet voldeed, met gevolg dat hij vrijwel de gehele dag experimenteerde met diverse settings. Alleen Richard Burns had het geheel naar de zin. De Brit stoomde op naar de vierde plaats en er leek voor hem nog meer in het vat te zitten, maar op de zevende klassementsproef gleed hij van de weg af... Dat kostte ons meer dan een halve minuut, zei Burns, die niettemin de openingsetappe als zesde beëindigde, vier plaatsen voor teammaat Grönholm.
Gilles Panizzi herstelde zich uitstekend na de eerste drie proeven en klom mede dankzij snelste tijden op KPs 6 en 7 naar de vierde positie, op twee seconden van Markko Martins Ford, die op zijn beurt de Citroëns van Carlos Sainz en leider Sebastien Loeb voor zich moest dulden.

Op de middag van dag 2 keerde de afstellingssituatie van Grönholm eindelijk ten goede en de Fin maakte twee posities goed, terwijl Richard Burns de zesde positie handhaafde, maar dichter bij de leiders kwam. De Brit won KP 13. Panizzi pakte door onder andere twee snelste tijden de derde plaats ten koste van Sainz en bleef in het kielzog van Martin, die nu tweede lag.

Regenbuien en glad asfalt verhoogden de spanning in de finale-etappe met zes proeven. Halverwege de dag verprutste Richard Burns zijn kans op kostbare WK-punten door voor de tweede keer van de weg te raken en daarbij een voorwiel te vernielen. Marcus Grönholm daarentegen toonde opnieuw dat hij op asfalt steeds sneller gaat; de Fin liet de snelste tijd noteren op de voorlaatste proef en finishte de rally als zesde. Gilles Panizzi ontpopte zich als een sublieme regenrijder. In zijn laatste wedstrijd voor Peugeot deed de Fransman zijn best om een klinkend resultaat neer te zetten. Eigenlijk concentreerde ik me op het behoud van de derde plaats. Ik had geen idee wat de anderen qua bandenkeus hadden gedaan, maar ik voelde dat het voor mij goed zat. Op KP 19 nam Panizzi de tweede plaats in en met nog drie proeven te gaan was de spanning te snijden.

Het allerlaatste snelheidstraject, de 35 km lange KP 22, bracht de ontknoping. Carlos Sainz spinde zijn Xsara en verloor bijna een minuut. En om het nog erger te maken voor Citroën: Sebastien Loeb worstelde met de slechte condities en zag op die laatste proef een comfortabele 31 tellen voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. Sainz teamgenoot verloor liefst veertig seconden, terwijl Panizzi de snelste tijd op de klokken zette. Ik was er zelf helemaal beduusd van, want wij wachtten aan de finish en de tijd tikte weg en Loeb liet op zich wachten. Het duurde even voordat we beseften dat we echt hadden gewonnen, aldus de overgelukkige Panizzi.

In de laatste WRC-rally van het jaar, die op 7 november in Cardiff van start gaat, rijdt Harri Rovanperä als gravel-specialist in de plaats van Panizzi. Het gaat er Peugeot in eerste instantie om de constructeurstitel op te eisen. Op de snelle onverharde pistes van Wales zijn hij en Grönholm de aangewezen rijders die het merk van de eindzege moeten verzekeren. En uiteraard wil Richard Burns niet alleen in zijn thuisrally schitteren, maar ook de kans grijpen om het rijderskampioenschap te winnen. Met vijf punten achterstand op Loeb en Sainz, en vier op Solberg wacht me geen gemakkelijke taak, maar er zijn in de bossen van Wales wel gekkere dingen gebeurd, aldus Burns.

Uitslag Rally van Spanje:

* 1. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

* 2. Loeb/Elena (F/F), Citroën Xsara

* 3. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

* 4 Duval/Prevot (B/B), Ford Focus

* 5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
* 6. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
* 7. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara

* 8. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
* 11. Robert/Bedon (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

* 1. Sebastien Loeb 63 punten

* 2. Carlos Sainz 63

* 3. Petter Solberg 62

* 4. Richard Burns 58

* 5. Markko Martin 49

* 6. Marcus Grönholm 46

* 7. Colin McRae 40

* 8. Gilles Panizzi 27

* 9. François Duval 26

* 10. Tommi Mäkinen 24

* 11. Harri Rovanperä 18

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

* 1. Citroën 147 punten

* 2. Peugeot 142

* 3. Subaru 93

* 4. Ford 89

* 5. Skoda 21

* 6. Hyundai 12

Volgende en laatste wedstrijd: Rally van Groot-Brittannië (Wales), 7-9 november 2003.