28-10-2003
Fraaie winst voor Panizzi en Peugeot na grandioze eindsprint in Rally
van Spanje
Net als in Italië enkele weken geleden zat in Spanje het rallyvenijn
in de staart. Althans wat Gilles Panizzi betreft. In de voorlaatste
ronde van het World Rally Championship 2003 zette Peugeots
asfaltspecialist in de eindfase alles op alles om de zege naar zich
toe te trekken. En waar hij in Sanremo enkele tellen te kort kwam,
lukte het in Lloret de Mar wel om concurrent Sebastien Loeb te
achterhalen en af te schudden.
Voor Panizzi, die eind dit jaar naar Mitsubishi vertrekt, werd het een
gepast afscheidscadeau. Het was immers zijn laatste wedstrijd voor
Peugeot, dat WK-koploper Citroën op de hielen zit. In de Britse
finale, de Rally Wales GB, gaat het tussen deze beide merken. Bij de
rijders zijn nog vier wereldtitelkandidaten: de Citroën-rijders Loeb
en Carlos Sainz, Petter Solberg (Subaru) en Richard Burns van Peugeot.
De Spaanse WRC-ronde, beter bekend als de Rally van Catalonië Costa
Brava, was de laatste wedstrijd op asfalt in de serie met Sanremo en
Corsica, die alle drie in de maand oktober vallen. Het zijn vreselijk
drukke en spannende weken voor de teams, omdat in deze compacte
wedstrijdperiode nog zoveel op het spel staat. In badplaats Lloret de
Mar en het hoger gelegen achterland brandde de zon de ochtendmist weg
en waren de condities de eerste twee dagen koel maar mooi. De laatste
dag bracht de rallykaravaan in regen door, zoals op Corsica.
Aanvankelijk leken de banden- en afstellingsproblemen uit die vorige
wedstrijd zich weer voor te doen. Gilles Panizzi had een te zachte
banden-compound op de eerste serie van drie proeven, terwijl de
Corsicaanse asfaltafstemming voor Marcus Grönholm in Spanje niet
voldeed, met gevolg dat hij vrijwel de gehele dag experimenteerde met
diverse settings. Alleen Richard Burns had het geheel naar de zin. De
Brit stoomde op naar de vierde plaats en er leek voor hem nog meer in
het vat te zitten, maar op de zevende klassementsproef gleed hij van
de weg af... Dat kostte ons meer dan een halve minuut, zei Burns, die
niettemin de openingsetappe als zesde beëindigde, vier plaatsen voor
teammaat Grönholm.
Gilles Panizzi herstelde zich uitstekend na de eerste drie proeven en
klom mede dankzij snelste tijden op KPs 6 en 7 naar de vierde positie,
op twee seconden van Markko Martins Ford, die op zijn beurt de
Citroëns van Carlos Sainz en leider Sebastien Loeb voor zich moest
dulden.
Op de middag van dag 2 keerde de afstellingssituatie van Grönholm
eindelijk ten goede en de Fin maakte twee posities goed, terwijl
Richard Burns de zesde positie handhaafde, maar dichter bij de leiders
kwam. De Brit won KP 13. Panizzi pakte door onder andere twee snelste
tijden de derde plaats ten koste van Sainz en bleef in het kielzog van
Martin, die nu tweede lag.
Regenbuien en glad asfalt verhoogden de spanning in de finale-etappe
met zes proeven. Halverwege de dag verprutste Richard Burns zijn kans
op kostbare WK-punten door voor de tweede keer van de weg te raken en
daarbij een voorwiel te vernielen. Marcus Grönholm daarentegen toonde
opnieuw dat hij op asfalt steeds sneller gaat; de Fin liet de snelste
tijd noteren op de voorlaatste proef en finishte de rally als zesde.
Gilles Panizzi ontpopte zich als een sublieme regenrijder. In zijn
laatste wedstrijd voor Peugeot deed de Fransman zijn best om een
klinkend resultaat neer te zetten. Eigenlijk concentreerde ik me op
het behoud van de derde plaats. Ik had geen idee wat de anderen qua
bandenkeus hadden gedaan, maar ik voelde dat het voor mij goed zat. Op
KP 19 nam Panizzi de tweede plaats in en met nog drie proeven te gaan
was de spanning te snijden.
Het allerlaatste snelheidstraject, de 35 km lange KP 22, bracht de
ontknoping. Carlos Sainz spinde zijn Xsara en verloor bijna een
minuut. En om het nog erger te maken voor Citroën: Sebastien Loeb
worstelde met de slechte condities en zag op die laatste proef een
comfortabele 31 tellen voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Sainz teamgenoot verloor liefst veertig seconden, terwijl Panizzi de
snelste tijd op de klokken zette. Ik was er zelf helemaal beduusd van,
want wij wachtten aan de finish en de tijd tikte weg en Loeb liet op
zich wachten. Het duurde even voordat we beseften dat we echt hadden
gewonnen, aldus de overgelukkige Panizzi.
In de laatste WRC-rally van het jaar, die op 7 november in Cardiff van
start gaat, rijdt Harri Rovanperä als gravel-specialist in de plaats
van Panizzi. Het gaat er Peugeot in eerste instantie om de
constructeurstitel op te eisen. Op de snelle onverharde pistes van
Wales zijn hij en Grönholm de aangewezen rijders die het merk van de
eindzege moeten verzekeren. En uiteraard wil Richard Burns niet alleen
in zijn thuisrally schitteren, maar ook de kans grijpen om het
rijderskampioenschap te winnen. Met vijf punten achterstand op Loeb en
Sainz, en vier op Solberg wacht me geen gemakkelijke taak, maar er
zijn in de bossen van Wales wel gekkere dingen gebeurd, aldus Burns.
Uitslag Rally van Spanje:
* 1. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
* 2. Loeb/Elena (F/F), Citroën Xsara
* 3. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
* 4 Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
* 5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
* 6. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
* 7. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
* 8. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
* 11. Robert/Bedon (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
* 1. Sebastien Loeb 63 punten
* 2. Carlos Sainz 63
* 3. Petter Solberg 62
* 4. Richard Burns 58
* 5. Markko Martin 49
* 6. Marcus Grönholm 46
* 7. Colin McRae 40
* 8. Gilles Panizzi 27
* 9. François Duval 26
* 10. Tommi Mäkinen 24
* 11. Harri Rovanperä 18
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
* 1. Citroën 147 punten
* 2. Peugeot 142
* 3. Subaru 93
* 4. Ford 89
* 5. Skoda 21
* 6. Hyundai 12
Volgende en laatste wedstrijd: Rally van Groot-Brittannië (Wales),
7-9 november 2003.
AutoRai