BedrijfsautoRAI

28-10-2003

The European Road Transport Show 2003 voldoet aan zakelijke doelstelling

Meer zaken en een opvallende toename van de buitenlandse belangstelling. Dat zijn de kernwaarden van The European Road Transport Show / BedrijfsautoRAI 2003, die met een zeer druk bezochte laatste zaterdag een passend slotakkoord kreeg. De 27ste editie van de transportbeurs trok uiteindelijk 140.794 bezoekers naar Amsterdam RAI. Minder mensen dus dan in de editie van februari 2002 (211.000), maar daarmee was door de organisatie vooraf rekening gehouden. Van de exposanten kwamen zeer positieve reacties; in absolute aantallen zijn er op de BedrijfsautoRAI 2003 meer auto's en speciale voertuigen (getrokken materieel) verkocht dan vorig jaar.

"We hadden er vooraf al rekening mee gehouden dat er iets minder publiek op de beurs zou afkomen", zegt Sander Nieuwenhuizen, product manager automotive bij Amsterdam RAI. "The European Road Transport Show heeft immers de belangrijke Europese A-status verworven en dat bracht met zich mee dat we de beurs hebben verplaatst van februari 2004 naar oktober van dit jaar. Voor een aantal mensen was het dus even wennen aan de nieuwe datum. Daarnaast komt de beurs een half jaar vroeger, wat overigens geen effect heeft gehad op de resultaten. Vrijwel alle standhouders melden dat ze goed verkocht hebben. Niet alleen aan Nederlandse klanten, met name ook aan buitenlandse afnemers. We hadden bezoekers uit alle Europese landen, maar ook van verder weg. Uit Korea, China, Israël, India en bijvoorbeeld Iran."

Wereldprimeurs
Die grote buitenlandse belangstelling tekende zich ook al af tijdens de persdag, waar een record aantal van ruim duizend journalisten (van wie bijna tweederde uit het buitenland) op af kwamen. Er waren dan ook, met dank aan de nieuwe internationale statuur, opvallend veel wereldprimeurs en Europese primeurs te zien. Eén van de belangrijkste kenmerken van de The European Road Transport Show bleef ook in 2003 overeind: het volledige overzicht van de verschillende productgroepen. 'Amsterdam' staat er immers om bekend dat er bijna net zoveel trekkend als getrokken materiaal te zien is, wat in Europa een unieke formule is. Traditioneel ging er bij de bezoekers dan ook veel aandacht uit naar de vrachtauto's en trekkers, maar ook speciale voertuigen en onderdelen stonden volop in de belangstelling. Het bleek een slimme zet van de organisatie alle bestelwagens in één hal te concentreren. Daarop werd goed gereageerd.

Ook de exposanten toonden zich tevreden over de nieuwe 'beurskoers'. "We hebben veel kwalitatief goede bezoekers gehad. Voor ons is de beurs geslaagd", aldus een woordvoerder van een grote truckfabrikant. Een collega van hem meldde dat op donderdag, twee dagen voor sluiting van de beurs, de verkoopresultaten van februari 2002 al waren overtroffen. Een grote trailerbouwer vertelde "wat weinig chauffeurs te hebben gezien, maar een fors aantal orders te hebben geschreven. De vooruitzichten voor de komende maanden zijn ook goed."

Internationale Awards
Belangrijk onderdeel tijdens de beurs was de uitreiking van drie belangrijke, internationale awards. De prijs 'Truck of the Year 2004' ging naar Mercedes-Benz voor de Actros, de trofee van de 'Van of the Year 2004' was voor de Volkswagen Transporter T5 en de voor de tweede keer in successie uitgereikte 'European Road Transport Innovation Award' werd uitgereikt aan Combi Carrosseriebouwers voor het Closed Body Concept.

En veranderende beurs of niet, één traditie bleef loeiend overeind: een daverend claxonconcert maakte een einde aan de succesvol verlopen European Road Transport Show / BedrijfsautoRAI 2003.