29 oktober 2003
Nieuwe bijstandswet: werk en eigen verantwoordelijkheid voorop
Per 1 januari 2004 wordt een nieuwe wet van kracht; de Wet Werk en
Bijstand (WWB). En dat heeft nogal wat gevolgen. Niet alleen voor
uitkeringsgerechtigden, maar ook voor de gemeenten die de wet moeten
uitvoeren. Herman Reiters, directiesecretaris van de dienst Sociale en
Economische Zaken, legt uit wat de meest in het oogspringende
veranderingen zijn ten opzichte van de oude wet.
Reïntegratie
"De oude wet was vooral gericht op inkomensondersteuning. De laatste
jaren is de reïntegreren steeds belangrijker geworden, zeg maar de
mensen terugleiden naar de arbeidsmarkt", vertelt Reiters. Tussen rijk
en gemeenten zijn nadrukkelijke afspraken gemaakt voor de
reïntegratie. De gemeenten hebben geld gekregen voor scholing en
begeleiding van werkzoekenden. Maar ook voor het bekostigen van
gesubsidieerde arbeid, denk aan de WIW-banen (Wet Inschakeling
Werkzoekenden) en de ID-banen (voorheen Melkert-banen). Reiters: "In
de nieuwe wet heeft het rijk de reïntegratierol van de gemeenten
nadrukkelijk vormgegeven. Dit blijkt ook al uit de naam van de wet:
Werk en Bijstand. Werk staat voorop. Als mensen bij ons aankloppen
moeten we dus eerst kijken of deze persoon kan werken. Als blijkt dat
dit (nog) niet het geval is, kijken we pas naar de
bijstandsuitkering."
Zelf verantwoordelijk
Volgens de nieuwe wet is elke burger zelf verantwoordelijk voor zijn
eigen levensonderhoud. Pas als blijkt dat dit niet kan, heeft hij
recht op een uitkering. Dat betekent dat enkele regels anders zijn dan
vroeger. Reiters: "Iedereen heeft een `arbeidsverplichting', je moet
dus zoeken naar werk of meewerken aan een traject dat je helpt aan een
baan. Dat geldt ook voor de groepen mensen die in de huidige wetgeving
een ontheffing hebben voor die arbeidsverplichting. Dus mensen
arbeidsongeschikt zijn, mensen die de zorg hebben voor kinderen jonger
dan vijf jaar, mensen die een leeftijd hebben van 57 jaar of ouder.
Wel kan er op individuele basis een tijdelijke ontheffing worden
gegeven. Dus als blijkt dat je werk en de zorg voor je kinderen niet
kunt combineren, dan krijg je een tijdelijke ontheffing. Tijdelijk
want er wordt dan geregeld gecontroleerd of de omstandigheden
inmiddels zijn veranderd en je wel aan de slag kunt gaan. Bij
alleenstaande ouders moet de gemeente niet alleen zorgen voor werk
maar ook passende opvang voor kinderen." Mensen die 57 jaar of ouder
zijn hebben het moeilijk om in het huidige klimaat een baan te vinden.
"Als blijkt dat iemand wel geprobeerd heeft om aan de slag te komen,
maar dit niet lukt, dan bestaat de mogelijkheid om zo iemand te
ontheffen van de verplichting."
Vakkenvuller
In de oude bijstandswet was er sprake van het vinden van passende
arbeid. Dit hield in dat een baan moest aansluiten bij ervaring en
opleiding en eventueel genoten salaris in het verleden. Naarmate men
langer zonder werk zat, werd dit omlaag bijgesteld. "Een academicus
die door omstandigheden in de bijstand kwam, kreeg eerst een periode
de tijd om als academicus een baan te vinden. Vervolgens op hbo-niveau
weer later op mbo-niveau." Dat is nu van de baan. De term `passende
arbeid' is vervangen door `algemeen geaccepteerde arbeid'. Dit houdt
in dat alle werkzaamheden als passend gezien kunnen worden. "De
academicus kan dus nu al meteen aan de slag als vakkenvuller bij een
supermarkt. Of dit in de praktijk ook zo wordt ingevuld, is een ander
verhaal. We blijven gericht op duurzame uitstroom, oftewel, we willen
graag dat mensen niet meer bij ons terugkomen als ze weer aan de slag
zijn. Dus moet de baan aansluiten bij de persoon. We zullen dus niet
direct een academicus lopende band werk geven. Er zijn voldoende
mensen met een lagere opleiding die dit werk kunnen doen. Een
academicus heeft bovendien meer kans op de arbeidsmarkt dan iemand met
een lagere opleiding." Het beleid van Gemeente Maastricht is er al
langere tijd gericht op de mogelijkheden en kansen van de mensen. "We
gaan ervan uit dat mensen altijd wel iets kunnen doen. Waar mensen
vroeger arbeidsongeschikt waren, wordt nu bekeken wat de persoon nog
wel kan doen. Als iemand bijvoorbeeld rugklachten heeft, dan houden we
daar rekening mee. We bekijken per geval wat de mogelijkheden zijn,
bijvoorbeeld ander werk of korter werken."
Bonnetjes
Reiters: "Volgens de WWB mogen we geen `categorale bijstand' meer
verlenen. Dat is inkomensondersteuning aan groepen mensen. Momenteel
verlenen we die nog wel, denk aan de witgoedregeling. Bijvoorbeeld
mensen met kinderen die langer dan drie jaar afhankelijk zijn van een
minimuminkomen krijgen als hun koelkast het begeeft, een bedrag voor
een nieuwe koelkast. Daarvoor hoeven ze niet eens aan te tonen dat ze
dit bedrag hebben besteed. Dat mag straks dus niet meer. Wél mag de
gemeente op individuele basis, in bijzondere omstandigheden, mensen
helpen. We gaan de categorale voorzieningen dus omvormen in
individuele voorzieningen." Wat betekent dit voor deze groep mensen?
"Zij moeten vanaf 2004 individueel een aanvraag doen. Ze krijgen een
inkomstentoets, van de aanvraag wordt de noodzaak vastgesteld en er
wordt getoetst of de aanvrager ook daadwerkelijk de kosten maakt. Het
is ook geen vast bedrag meer, er wordt per post bekeken wat het bedrag
is. Mensen moeten dus bonnetjes inleveren. Het verwerken ervan kost
meer tijd, dus zullen ze langer moeten wachten op een beslissing, en
op het geld." Dat geldt ook voor de declaratieregelingen voor deelname
aan maatschappelijk verkeer. Dat zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld
de krant, telefoon, lidmaatschap van een vereniging. Mensen moeten nu
aantonen wat de kosten zijn. Dus met meer bewijsstukken komen. Het
wordt arbeidsintensiever voor zowel de gemeente als de klant.
Toeslag
Tot slot is er ook nog een positieve verandering te noemen: de
langdurigheidstoeslag. "Mensen die langer dan vijf jaar een uitkering
gehad hebben en die bovendien hebben aangetoond dat er geen
arbeidsperspectief op korte termijn voor hen bestaat, krijgen eenmaal
per jaar een toeslag bovenop de normale bijstandsuitkering. Voor een
gezin is dat een bedrag van 454 euro per jaar, ongeacht de grootte van
het gezin. Voor alleenstaande ouders is dat jaarlijks 408 euro en voor
alleenstaanden 318 euro."
Bezuiniging
Het rijk bezuinigt op de gemeentelijke budgetten. Maastricht krijgt
EUR 4 miljoen minder voor het verstrekken van de maandelijkse
uitkeringen, EUR 4 miljoen minder voor reïntegratie-instrumenten en
EUR 1,9 miljoen minder voor bijzondere bijstand. Besloten is echter om
deze bezuiniging niet door te belasten aan het voorzieningenniveau aan
de burgers.
Inspraak herontwikkeling Entre Deux
Tussen de Markt en het Vrijthof ligt de winkelpassage Entre Deux. Dit
complex is in 1979 geopend als middenstandswarenhuis. Entre Deux bv,
een samenwerkingsverband van AM Vastgoed en 3W Vastgoed, heeft het
voornemen om het gebied te herontwikkelen. Dit gebied bestaat grofweg
uit het Entre Deux-complex, de Dominicanerkerk, het tussen beide
gelegen binnenterrein, het plein voor de kerk en enkele `losse' panden
aan de Grote Gracht / Markt, en aan de Spilstraat. Het doel van de
herontwikkeling is om de kwaliteit van het gebied te verhogen.
Concept
Het geldende bestemmingsplan Centrum Binnenstad (inclusief herziening
1995) is de basis voor de stedenbouwkundige randvoorwaarden die de
gemeente stelt aan de herontwikkeling. Het blijkt dat onderdelen van
het bestemmingsplan een vernieuwd winkelconcept blokkeren. In de
bestaande situatie is de Entre Deux een gesloten bouwblok met een
omloop (Preekherengang). In de nieuwe opzet wordt gekozen voor een
gesloten bouwblok met een openbare route dwars door het gebouw. Om dit
te realiseren wordt het bouwblok hersteld door bebouwing aan
Helmstraat. Essentieel onderdeel is de inpassing van kleinschalige
winkels aan de randen (incl. Helmstraat) en de handhaving van
openingen naar/van het Dominicanerkerkplein. De route tussen
Spilstraat en Helmstraat wordt vormgegeven als een passage of straat
met een transparante overkapping.
Functies
Voor de nieuwe Entre Deux wordt gedacht aan detailhandel, waarbij
behalve het souterrain en de parterre ook de 1e en 2e verdieping een
winkelfunctie krijgen. Daarnaast is er ruimte voor ondersteunende
horeca en worden er elf appartementen in het complex opgenomen. Verder
wordt uitgegaan van een inpandige oplossing voor laden en lossen in
combinatie met de entree van de parkeergarage. Het monument waarin nu
Pico Bello is gevestigd, wordt gerestaureerd en functioneert als
scharnierpunt tussen Entre Deux en Dominicanerkerk.
Inspraak
Omdat het geldende bestemmingsplan niet geheel voorziet in de
herontwikkelingsopgave, is het noodzakelijk om de
vrijstellingsprocedure ex. artikel 19 lid 1 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening (WRO) te doorlopen. Daarom wordt inspraak
gehouden. Op 4 november vindt een informatie- en inspraakbijeenkomst
plaats in het City Centrum (Capucijnenstraat 43). Aanvang 19.30 uur.
Tot 19 november kunt een schriftelijke inspraakreactie sturen aan:
Gemeente Maastricht, afd. Communicatie, t.a.v. dhr. J. Jeurissen,
Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Gedurende de inspraaktermijn kunt u
het plan inzien bij het GemeenteLoket
Gebruiksvergunningen voor kamerverhuur en horecapanden
Veel kamerverhuurders en horecapanden hebben nog geen
gebruiksvergunning van de gemeente. Dat wil zeggen dat de panden nog
niet getoetst zijn op brandveiligheid. Eigenaren van panden zijn in
bepaalde gevallen verplicht deze vergunning aan te vragen. Dat is
vastgelegd in de bouwverordening. Zo heeft de eigenaar van een
kamerverhuurbedrijf of studentenhuis een gebruiksvergunning nodig als
er aan meer dan vijf personen huisvesting wordt verschaft. Voor
horecagelegenheden is een gebruiksvergunning noodzakelijk als er meer
dan vijftig personen tegelijk aanwezig zijn.
De gemeente wil nu in de beleidsregels eenduidig vastleggen hoe de
technische eisen in het Bouwbesluit moeten worden toegepast. Eigenaren
van panden kunnen in die beleidsregels lezen waar hun pand aan moet
voldoen om de gebruiksvergunning te krijgen. De beleidsregels voor
kamerverhuur en horecapanden liggen de komende vier weken ter inzage
bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente
Maastricht). Na behandeling van eventuele zienswijzen kunnen de
beleidsregels vervolgens door het college worden vastgesteld. Ze zijn
ook te lezen op www.maastricht.nl, de website van Gemeente Maastricht,
onder wetten en regels/ gemeentelijke regelgeving. De zienswijzen
kunnen worden ingediend bij de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken,
afdeling Bouwtoezicht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Expertmeeting Lambertuskerk
Op 11 november aanstaande verzorgt Gemeente Maastricht in samenwerking
met het Bisdom een expertmeeting met betrekking tot de herbestemming
van de Lambertuskerk. Tijdens deze bijeenkomst geven de gemeente en
het Bisdom onder andere informatie over de huidige bouwkundige staat
van de kerk, de te handhaven elementen en mogelijke bestemmingen.
U kunt tijdens de meeting een voorstel doen dat realiseerbaar moet
zijn voor het gebruik van de Lambertuskerk na restauratie. Voorstellen
kunnen binnen een termijn van twee maanden na de expertmeeting, dus
tot 11 januari 2004 kenbaar gemaakt worden. Als een passende
herbestemming met sluitende exploitatie wordt gevonden, zal de beoogde
start van de restauratie en herbestemming uiterlijk anderhalf jaar na
besluitvorming door het college van Burgemeester en Wethouders kunnen
plaatsvinden.
U bent welkom op de expertmeeting op 11 november van 15.00 tot 17.00
uur in het Stadhuis. Aanmelden bij voorkeur via e-mail:
pascalle.satijn@maastricht.nl. Hebt u vragen over de expertmeeting?
Dan kunt u contact opnemen met mevrouw Satijn, projectcoördinator
Lambertuskerk, telefoonnummer (043) 350 45 26.
Drukte op 1 en 2 november (Allerheiligen-Allerzielen)
Zaterdag 1 en zondag 2 november kunnen drukke dagen worden in
Maastricht. Gemeente Maastricht en de Maastrichtse winkeliers
verwachten dat veel mensen dan de stad zullen bezoeken. Deze drukte
kan problemen opleveren met parkeren. U kunt het beste uw auto thuis
laten en met de fiets of openbaar vervoer naar de stad komen.Om
eventuele problemen het hoofd te bieden is het van Gend en Loosterrein
aan de Cabergerweg 24 uur geopend. U kunt hier parkeren voor 0,60 euro
per uur of 2,70 euro per dag.Ook het parkeerterrein aan de
Maagdendries/Lindenkruis is geopend, tarief: 0,80 euro per uur of 4,-
euro per dag. Tevens zijn op zaterdag 1 en zondag 2 november
(koopzondag), de parkeerterreinen van Kon.Sphinx (Maagdendries) en
Sappi (Bassin) beschikbaar om te parkeren. Hier kunt u parkeren voor
2,- euro per dagdeel of 4,- euro per dag. Uiteraard kunt u ook
gebruikmaken van de parkeergarages. Deze zijn op de normale
tijdstippen geopend. (De Vrijthofgarage is nog niet beschikbaar om te
parkeren.)
Omleiding stadsbus / afsluiting straten
Op donderdag 30 oktober worden van 21.15 tot 22.15 uur de
Wilhelminabrug en de Gubbelstraat tijdelijk afgesloten zodat geen
autoverkeer de Markt aan de oostzijde op kan rijden. Dit in verband
met het klank- en lichtspel op de Markt.
Dit betekent dat alle bushaltes in de binnenstad (halte Markt,
Boschstraat, Calvariestraat, Entre Deux, Vrijthof en Tongersestraat)
tijdelijk vervallen. De bussen vanaf het station richting binnenstad
rijden via de Franciscus Romanusweg, Noorderburg en Boschstraat, en
via de Maagdendries naar verdere bestemmingen. Omgekeerd richting
station rijden de bussen via het Emmaplein, Statensingel, Noorderbrug
en Franciscus Romanusweg naar het station. Passagiers kunnen tussen
21.15 en 22.15 uur op de hoek van de Boschstraat/Maagdendries in- en
uitstappen. Na 22.15 uur rijden de bussen weer via de normale routes.
Eenmalige uitkering 2003 voor mensen met een minimuminkomen
Een eenmalige uitkering van EUR 66,57 per huishouden is beschikbaar
voor mensen die langdurig moeten rondkomen van een minimuminkomen.
Gemeente Maastricht heeft hiervoor de verordening `eenmalige uitkering
2003' vastgesteld.
Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor die eenmalige uitkering zijn de
volgende voorwaarden gesteld: u bent 23 jaar of ouder (maar jonger dan
65 jaar); én u ontvangt 5 jaar of langer onafgebroken een uitkering op
basis van de Abw, Ioaw, Ioaz, WAO, Wajong, Wamil, Waz of een
combinatie van deze uitkeringen; én uw (gezamenlijk) inkomen exclusief
vakantietoeslag is in de maand oktober 2003 lager of gelijk aan: EUR
765,00 indien u alleenstaand bent, EUR 985,00 als u een alleenstaande
ouder bent of EUR 1.090,00 als u gehuwd / samenwonend bent.
Geen recht
U hebt geen recht op de eenmalige uitkering als:
· u naast de Abw-uitkering inkomen hebt uit loondienst welke
gedeeltelijk wordt vrijgelaten (centrale vrijlatingsregeling) waardoor
uw inkomen in de maand oktober 2003 hoger is dan het hiervoor vermelde
bedrag;
· u nog geen 5 jaar een laag inkomen hebt of indien deze periode
(kortdurend) onderbroken is geweest;
· u een uitkering ontvangt op basis van de Zw, WW, Anw of WIK;
· u jonger ben dan 23 jaar of ouder dan 65 jaar.
Aanvragen
Ontvangt u een uitkering (Abw, Ioaw of Ioaz) van de dienst Sociale en
Economische Zaken? Dan hoeft u geen aanvraag in te dienen. U ontvangt
eind oktober 2003 een brief met meer informatie. Als u geen uitkering
ontvangt kunt u een aanvraagformulier afhalen bij de dienst Sociale en
Economische Zaken, Calvariestraat 11, het GemeenteLoket (zie rubriek
Bereikbaarheid Gemeente Maastricht), het Migranteninformatiecentrum,
Capucijnenstraat 43, of een van de buurtinformatiecentra bij u in de
wijk. Op het formulier staat vermeld welke bewijsstukken u bij de
aanvraag dient te overleggen. Het formulier en de gevraagde
bewijsstukken dienen uiterlijk 31 december 2003 ingeleverd te zijn.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst Sociale en
Economische Zaken. Het speciale telefoonnummer is: (043) 351 63 63 in
de periode van 1 november tot en met 23 december 2003 van 14.00 tot
15.30 uur.
Data raads- en commissievergaderingen
In de maand november staan de volgende vergaderingen gepland.
03/11: 17.30 uur commissie Breed Welzijn
20.00 uur commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit
04/11: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken
20.00 uur commissie Stadsontwikkeling
05/11: 20.00 uur commissie Middelen
12/11: 20.00 uur commissie Algemene Zaken
18/11: 14.30 uur Raadsvergadering
De vergaderingen vinden plaats in het Stadhuis en zijn openbaar. De
volledige agenda's zijn in te zien bij het GemeenteLoket, het
Gemeente-Infocentrum en via het Raadsinformatiesysteem op internet,
www.maastricht.nl (Stadsbestuur). Enkele dagen voor een vergadering
vindt u daar ook de bijbehorende stukken.
Informatiebijeenkomst (bouw)plan Leeuwenborgh Opleidingen in Scharn
Op maandag 3 november vindt er om 19.30 uur een informatiebijeenkomst
plaats over het (bouw)plan over de nieuwe centrale locatie
Leeuwenborgh Opleidingen. De bijeenkomst wordt gehouden in de
hoofdlocatie van Leeuwenborgh Opleidingen aan de J. van Stolberglaan.
Wat houden de plannen in?
De verschillende locaties van het ROC (Regionaal Opleidingen Centrum)
Leeuwenborgh Opleidingen worden geconcentreerd op één locatie in
Scharn. Leeuwenborgh Opleidingen (ontstaan uit een aantal fusies) is
momenteel op verschillende locaties in Maastricht gehuisvest. Dit
leidt niet alleen tot een behoorlijke mate van inefficiëntie maar
beperkt ook de mogelijkheden tot investeringen in vernieuwende
onderwijsconcepten. De onderwijsconcentratie moet het (middelbaar)
beroepsonderwijs een belangrijke kwaliteitsimpuls geven.
Leeuwenborgh Opleidingen gaat in z'n geheel gehuisvest worden op de
locatie J. van Stolberg-laan/A. van Scharnlaan. Inmiddels is de
Trajectum-locatie (de vroegere LTS o.a.) verhuisd naar een voormalige
locatie van Leeuwenborgh Opleidingen (MTS-gebouw) aan de
Bemelergrubbe. De nieuwbouw van Leeuwenborgh Opleidingen wordt
gedeeltelijk gesitueerd op de J. van Stolberglaan. Dit betekent dat er
procedureel bestemmingsplanwijzigingen noodzakelijk zijn. Afsluiting
van deze straat komt de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de
omgeving ten goede.
Informatiebijeenkomst:
Tijdens de bijeenkomst wordt het (bouw)plan aan de hand van voorlopige
tekeningen toegelicht. Aan de bijeenkomst werken onder anderen mee de
gemeentelijk projectleider (P. Satijn), de architect en betrokken
medewerkers van Leeuwenborgh Opleidingen. Ook zullen er gemeentelijke
medewerkers aanwezig zijn op het terrein van Verkeer en Openbare
Ruimte.
Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met
projectleider P. Satijn, telefoonnummer (043) 350 45 26 van de dienst
SOG/Grondzaken, of stadsdeelvoorlichter E. Oosterbaan, telefoonnummer
(043) 350 42 16 van de afdeling Communicatie.
Gemeente Maastricht