De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
TRCFEZ/2003/1773
datum
24-10-2003
onderwerp
Toegezegde informatie in het begrotingsonderzoek
bijlagen
---
Geachte Voorzitter,
Tijdens het wetgevingsoverleg inzake het begrotingsonderzoek van de
vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van uw Kamer
van donderdag 23 oktober jl. heb ik over een aantal onderwerpen
aanvullende informatie toegezegd. Deze treft u hierbij aan.
datum
24-10-2003
kenmerk
TRCFEZ/2003/1773
bijlage
EHS/Reconstructie
* In het begrotingsonderzoek is een vraag gesteld over de zogenoemde
Koopmansgelden. De Koopmansgelden zijn gedeeltelijk op de
LNV-begroting en gedeeltelijk op de VROM-begroting beschikbaar.
Oorspronkelijk betrof dit in totaal een bedrag van EUR 204 mln.,
waarvan EUR 125 mln. op de LNV begroting in de jaren 2004 t/m
2009. Daarnaast hebben de taakstellingen Balkenende I en II tot
resultaat gehad dat er op Koopmansmiddelen omgebogen is. Resultaat
hiervan is dat er op de LNV-begroting nog EUR 85 mln. beschikbaar
is. Ik heb u hierover per brief van 10 oktober jl. (kamerstukken
II, 2003-2004, 29 200 XIV, nr. 12) reeds geïnformeerd in mijn
beantwoording van de schriftelijke vragen van de commissie voor
LNV naar aanleiding van de begroting LNV voor het jaar 2004 (vraag
en antwoord 99). Een deel van de middelen dient nog naar 4.12
overgeheveld te worden, alwaar de verantwoording zal plaatsvinden.
Er bestaat op deze beleidsartikelen oude problematiek met
betrekking tot de uitvoering van het mestbeleid; toename van de
uitvoeringslast als gevolg van verdere verfijningen die de
afgelopen jaren zijn aangebracht in het beleid. Daarbij speelde de
lange onzekerheid ten aanzien van de derogatie en MINAS, waarover
de Hofuitspraak onlangs helderheid heeft gegeven. Deze discussies
hebben consequenties voor het nieuwe mestbeleid, dat als gevolg
van de Hofuitspraak vorm krijgt evenals de ingezette beleidslijn
met als doelstelling de reductie van de administratieve lasten.
Vooralsnog ben ik voornemens om de consequenties hiervan op de
uitvoering binnen mijn meerjarenbegroting mee te nemen. Ik sluit
niet uit dat indien er geen alternatieven voorhanden zijn, ik
alsnog een deel van de EUR 85 mln. moet aanspreken. Zoals dat zich
nu laat aanzien, zal dat bij ongewijzigd beleid, EUR 10 à 12 mln.
bedragen.
* Er bestond in het begrotingsonderzoek onduidelijkheid over de
taakstellingen die gelden voor de diverse beleidscategorieën en
instrumenten, over het realiseren van de daarmee verband houdende
prestaties in deze kabinetsperiode en over de
restanttaakstellingen vanaf 2008. De commissie voor LNV heeft
specifiek verzocht aan te geven wat vanaf 2008 de taakstelling is
voor agrarisch natuurbeheer.
In bijlage 1 is te zien hoe de taakstellingen zich in de loop der
tijd hebben ontwikkeld. Bijlage 2 geeft inzicht in de
restanttaakstellingen per instrument per 1 januari 2004, de te
behalen prestaties in deze kabinetsperiode en de
restanttaakstellingen vanaf 2008. Daaruit blijkt dat de
restanttaakstelling voor agrarisch natuurbeheer vanaf 2008,
uitgaande van een realisatie van ca. 11.500 ha. in deze
kabinetsperiode, ca. 33.000 ha. bedraagt.
* De heer Van den Brand vroeg zich af hoe het kan dat volgens tabel
3 in de stafnotitie van de commissie voor de Rijksuitgaven van uw
Kamer, de uitgaven voor beheer zowel absoluut als procentueel
dalen, terwijl het areaal natuur dat in beheer is de komende jaren
stijgt. Hij wilde daarbij weten of het budget voor beheer wel
toereikend is voor de areaalgroei.
Ten eerste geeft de tabel een beeld van de verdeling van alleen de
intensiveringsgelden. Het reguliere budget is dus buiten
beschouwing gelaten. In het reguliere budget wordt wel degelijk
rekening gehouden met de extra beheerskosten als gevolg van
areaalgroei. Jaarlijks wordt in het kader van de
begrotingsvoorbereiding het budget voor beheer in het laatste jaar
van de meerjarenraming opgehoogd al naar gelang de verwachte
areaalgroei.
De middelen die terechtkomen op operationele doelstelling 03.11,
Beheer van de EHS, worden niet alleen aan beheer besteed, maar in
2004 en 2005 ook voor een belangrijk deel aan tijdelijke
kwaliteitsmaatregelen voor de EHS, zoals een impuls voor
effectgerichte maatregelen. De daling na 2004 van het bedrag op
03.11 is daaruit te verklaren. De intensiveringsgelden die aan
beheer worden besteed, lopen jaarlijks met ca. EUR 3 mln. op.
De scherpe daling die in de tabel uit de stafnotitie te zien is in
het percentage van de intensiveringsgelden dat op 03.11
terechtkomt, is te verklaren uit het ritme waarmee de
intensiveringsgelden beschikbaar komen. De middelen op 03.11
blijven tussen 2004 en 2007 nagenoeg gelijk, terwijl het totaal
aan intensiveringsgelden in 2006 en 2007 een enorme stijging laat
zien, die vooral ten goede komt aan het verwervingsbudget. De
beschikbare middelen voor beheer (reguliere middelen en
intensiveringsgelden) zijn niettemin voldoende voor de geplande
areaalgroei.
Vervlechting EU-gelden in de LNV-begroting
* In bijlage 3 is het gevraagde overzicht gegeven van de
LNV-uitgaven en de EU-ontvangsten in het kader van het
plattelandsontwikkelingsplan voor 2004.
* Op de vraag over de innovatiegelden agrarisch onderwijs is het
antwoord dat deze innovatiegelden (VIA-regeling) niet zijn
geschrapt. Wel wordt de VIA-regeling ingaande 2004 omgebouwd naar
een nieuwe regeling. De uitfinanciering van de VIA-regeling loopt
door tot 2007. De nieuwe regeling betreft een
stimuleringsprogramma voor het gehele groene onderwijs en is
gericht op vraaggestuurde en inhoudelijke vernieuwing van
opleidingen. Bij de voorbereiding van het POP 2007 zullen ook de
mogelijkheden voor EU cofinanciering voor het kennisterrein worden
meegenomen.
Diergezondheidsfonds
Bij de beantwoording van de vragen van de commissie voor LNV ter
voorbereiding van de begrotingsbehandeling is een overzicht met de
uitgaven dierziektebestrijding van de afgelopen jaren meegezonden. Dit
overzicht was niet goed leesbaar en ter vervanging hiervan is in
bijlage 4 een leesbaar overzicht gegeven.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Bijlagen:
Bijlage 1 t/m 4 (PDF-formaat, 166 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
http://www.minlnv.nl/infomart...2003/par03319.htm
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit