Onderwijs prioriteit bij integratiebeleid
Vreemdelingen- en integratiebeleid
Ursie Lambrechts
27-10-2003 - Onderwijs moet de absolute prioriteit krijgen in het
integratiebeleid, vindt D66. In het kamerdebat over integratie stelde
Ursie Lambrechts dat integratieproblemen doorgaans goed gesignaleerd
kunnen worden in het onderwijs, terwijl een goede inburgering en een
goede opleiding de sleutel tot succes zijn voor nieuwkomers in
Nederland. Waar integratieproblemen zijn in het onderwijs moet soms
professionele ondersteuning komen, aldus Lambrechts.
D66-kamerlid Ursie Lambrechts: In het onderwijs moeten we met elkaar
leren leven. En in het onderwijs leren we dus ook dat integratie niet
altijd even soepel gaat. Denk aan scholen waar docenten niet meer over
de holocaust durven praten omdat ze weten dat dit tot onrust leidt
onder sommige allochtone groepen. Dat is natuurlijk volstrekt
onacceptabel, maar de minister laat haar verontwaardiging nog niet
volgen door concrete initiatieven om hier wat aan te doen. Maar denk
bijvoorbeeld ook aan de positie van homos in het onderwijs die steeds
penibeler wordt. In onze samenleving hebben we een grote vrijheid
verworven, en die moeten we ook beschermen. Dat begint in het
onderwijs.
D66 wil dat scholen die met grote integratieproblemen kampen extra
ondersteund kunnen worden. Lambrechts: Dat klinkt misschien als een
oud-politiek oplossing, maar ik kan mij best voorstellen dat een jonge
leraar of lerares die net van de Pabo afkomt in sommige situaties
moeite heeft met het doorbreken van taboes en het wegnemen van
vooroordelen. In dat soort situaties zouden speciale leerkrachten een
belangrijke rol kunnen hebben om de negatieve spiraal doorbreken. Dit
gaat om zulke voor Nederland essentiële vragen, wij verwachten echt
concrete actie van de minister.
D66