D66

Onderwijs prioriteit bij integratiebeleid

Vreemdelingen- en integratiebeleid

Ursie Lambrechts

27-10-2003 - Onderwijs moet de absolute prioriteit krijgen in het integratiebeleid, vindt D66. In het kamerdebat over integratie stelde Ursie Lambrechts dat integratieproblemen doorgaans goed gesignaleerd kunnen worden in het onderwijs, terwijl een goede inburgering en een goede opleiding de sleutel tot succes zijn voor nieuwkomers in Nederland. Waar integratieproblemen zijn in het onderwijs moet soms professionele ondersteuning komen, aldus Lambrechts.

D66-kamerlid Ursie Lambrechts: In het onderwijs moeten we met elkaar leren leven. En in het onderwijs leren we dus ook dat integratie niet altijd even soepel gaat. Denk aan scholen waar docenten niet meer over de holocaust durven praten omdat ze weten dat dit tot onrust leidt onder sommige allochtone groepen. Dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel, maar de minister laat haar verontwaardiging nog niet volgen door concrete initiatieven om hier wat aan te doen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de positie van homos in het onderwijs die steeds penibeler wordt. In onze samenleving hebben we een grote vrijheid verworven, en die moeten we ook beschermen. Dat begint in het onderwijs.

D66 wil dat scholen die met grote integratieproblemen kampen extra ondersteund kunnen worden. Lambrechts: Dat klinkt misschien als een oud-politiek oplossing, maar ik kan mij best voorstellen dat een jonge leraar of lerares die net van de Pabo afkomt in sommige situaties moeite heeft met het doorbreken van taboes en het wegnemen van vooroordelen. In dat soort situaties zouden speciale leerkrachten een belangrijke rol kunnen hebben om de negatieve spiraal doorbreken. Dit gaat om zulke voor Nederland essentiële vragen, wij verwachten echt concrete actie van de minister.