Politie Gelderland-Zuid
Pilot aangifte op afspraak succesvol afgerond
Aangifte op afspraak regionaal ingevoerd
Uit de evaluatie van de pilot aangifte op afspraak voor het politiedistrict Tweestromenland (gemeenten Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen a/d Rijn, Ubbergen, West Maas en Waal en Wijchen) blijkt dat aangifte op afspraak werkt, dat inwoners van het district tevreden zijn over de nieuwe werkwijze en dat aangifte op afspraak zorgt voor verbetering van de bedrijfsvoering binnen het politiedistrict. Voor de evaluatie is onder meer gebruik gemaakt van de resultaten van een enquête die gehouden is door twee studenten van de Katholieke Universiteit van Nijmegen. De studenten enquêteerden personen die aangifte deden nadat met hen een afspraak was gemaakt. Uit deze enquête kwam onder andere naar voren dat 82% van de respondenten tevreden was over de nieuwe manier van aangifte doen. District Tweestromenland heeft aangifte op afspraak definitief ingevoerd en de andere districten volgen.
Waarom aangifte op afspraak
Op 24 januari van dit jaar werd tijdens de opening van het politiebureau in Beuningen het startschot gegeven voor de pilot aangifte op afspraak. Voor aangifte op afspraak is gekozen om servicegerichter te werken. Er zijn geen wachttijden aan de balie van de politiebureau's meer. Omdat tijd wordt ingepland voor het doen van aangifte kan meer aandacht aan de aangever besteed worden. Bovendien levert het goed plannen van het opnemen van aangiftes tijdwinst op. Politiecapaciteit wordt vrijgespeeld. Deze vrijgekomen capaciteit wordt op haar beurt ingezet daar waar zij nodig is. Aangifte op afspraak past in de ontwikkeling binnen de politie om meer in te spelen op de behoefte van burgers om op verschillende manieren aangifte te doen. De politie wil burgers in de toekomst een palet aan aangiftemogelijkheden aanbieden. Aangifte doen via internet en het standaardiseren van aangifteformulieren voor winkeliers behoren ook tot deze ontwikkeling.
Hoe werkt aangifte op afspraak
Mensen die aangifte willen doen kunnen bellen met 0900 - 8844. Tijdens kantooruren wordt men dan direct doorverbonden met het team waar men aangifte wil doen. Er wordt dan een afspraak gemaakt. Wanneer mensen buiten kantooruren bellen neemt het servicecentrum hun gegevens op. Zij worden dan de volgende dag teruggebeld en een afspraak wordt gemaakt. In principe kan voor aangifte van alle delicten een afspraak gemaakt worden.
Wanneer burgers zonder afspraak aan het politiebureau komen om aangifte te doen, krijgen zij mogelijk te maken met een wachttijd. Dit kan voorkomen worden door een afspraak te maken.
Aangifte op afspraak doet natuurlijk niets af aan de noodhulpfunctie van de politie. In noodgevallen komt de politie altijd direct ter plaatse.
Aangifte op afspraak in andere politiedistricten
Op basis van de positieve resultaten van de pilot heeft de korpschef van het politiekorps Gelderland-Zuid, waar district Tweestromenland deel van uitmaakt, besloten aangifte op afspraak ook in de districten De Waarden en Stad Nijmegen in te voeren. District De Waarden start op 1 november met aangifte op afspraak. District Stad Nijmegen volgt begin 2004.
Wijchen, 27 oktober 2003
Brenda van der Pal
Afdeling Communicatie
Tel: 06-53 22 01 57
Voor de redactie:
Harrie Linthorst, projectleider pilot aangifte op afspraak, is voor een nadere toelichting op dit persbericht beschikbaar. Via Brenda van der Pal kan een afspraak worden gemaakt.
Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
Telefoon (024) 327 60 05
Fax (024) 327 63 39
---- --