27-10-2003
Mitsubishi in teken van emotie en passie
Mitsubishi toont op de Tokyo Motor Show een indrukwekkende serie
conceptcars, die geheel in het teken staan van passie voor autos.
Verder is op de stand toonaangevende techniek te zien en showt
Mitsubishi een nieuwe generatie motoren.
Vanzelfsprekend ontbreekt de huidige modellenrange niet en ook de
nieuwste rallyautos prijken op de stand. Het kan bezoekers niet
ontgaan dat alles in het teken staat van emotie en beleving: kortom,
de relatie tussen mens en machine.
Bij de productontwikkeling richt Mitsubishi de pijlen op vier
categorieën: compacte autos, sedans, handzame MPVs en SUVs. Er wordt
gewerkt volgens de drie Ps. Passie, die als drijfveer geldt voor een
nieuwe modelgeneratie. Prestaties, die tot uiting komen in de
toonaangevende techniek en waarbij gebruik is gemaakt van de kennis en
de ervaring opgedaan bij de deelname aan een reeks van sportieve
evenementen over de hele wereld. En de derde P is van Perfectie, welke
is af te lezen van de verfijnde aanpak die Japanse creativiteit juist
zo kenmerkt.
Door strikt vast te houden aan deze benadering met de drie Ps, schept
Mitsubishi het klimaat waarin aantrekkelijke autos ontstaan. Autos die
overal ter wereld emotie oproepen en die het leven van berijders op
prettige wijze kunnen inkleuren.
Op de Tokyo Motor Show presenteert Mitsubishi een serie conceptcars
die zijn toegerust met tal van vernieuwende technieken, waarbij
vruchtbaar is gebruikgemaakt van de alliantie met DaimlerChrysler en
van de ervaringen met rallyautos. De futuristisch ogende SE-RO is op
hetzelfde platform gebouwd als de hightech i. Beide modellen zijn
echte minicars en hebben een centraal geplaatste motor met
achterwielaandrijving. De sportieve Tarmac Spyder is daarentegen een
rasechte sportauto met een design die de passie van het merk voor
sportieve modellen duidelijk uitdraagt.
i concept
De i is een hightech compact model met een midscheeps geplaatste motor
en achterwielaandrijving. Dit platform zet een duidelijk beeld neer
van een nieuwe generatie minicars waarbij een combinatie van een
comfortabel interieur en een perfecte bescherming bij aanrijdingen
wordt gerealiseerd. De i is ontworpen voor stijlbewuste jonge mensen
die een auto kiezen uit emotie en hechten aan rijplezier.
Door de centrale plek van de motor was het mogelijk de carrosserie een
strakke en dynamische vorm te geven, waardoor de auto sportiviteit en
verfrissend design uitstraalt. Het interieur is licht en ruim en
draagt bij aan het hightech en energieke voorkomen van de auto. De
stoelen zijn bekleed met transparant en glanzend kunststof en het
strakke dashboard lijkt zwevend opgehangen.
Met het oog op het milieu is de lichte carrosserie gebouwd op een
aluminium frame. De vormgeving levert een erg lage luchtweerstand op.
De 1,0-liter MIVEC-motor (variabele kleptiming) is gekoppeld aan een
continu variabele transmissie. Deze is voorzien van Mitsubishis Smart
Idling-systeem. In een door ADAC en FIA gehouden Ecotest, heeft de i
een gemiddeld brandstofverbruik van 3,8 liter over 100 kilometer
behaald en een CO2-uitstoot van slechts 89 gram per kilometer. Met
zijn verbruik zit hij binnen de limieten van de drie-literauto en van
de 90 gram per kilometer Euro4-emissie-eisen, waarmee het de eerste
auto is die zowel voor verbruik als emissie in de Ecotest met vijf
sterren is bekroond.
Enkele ideeën van de i zullen worden toegepast in een compacte auto
die in 2005 in Japan zijn debuut zal beleven.
SE-RO concept
Net als de i heeft de SE-RO een midscheeps geplaatste motor en
achterwielaandrijving. Door uit te gaan van hetzelfde platform,
beantwoordt ook deze conceptauto aan de Japanse kei minicar
afmetingen. Bij de ontwikkeling van dit model heeft Mitsubishi zich
voornamelijk gericht op mannen boven de 35 jaar.
SE-RO opent zijn portieren voor een nieuw soort lifestyle, welke nog
onbekend was binnen het minicar segment. Het is de auto om met een
stel vrienden op pad te gaan, binnenin genoeg werkruimte biedt voor
hobbys en ideaal is voor uitstapjes in het weekeinde en bezigheden
buitenshuis.
Met zijn ronde vormen voor en achter onderscheidt de SE-RO zich
duidelijk van de doorsnee monospace MPVs. Door de handgemaakte
aluminium carrosseriedelen heeft de auto iets weg van een futuristisch
soort vliegtuig. De centraal geplaatste motor, die de achterwielen
aandrijft, zorgt voor maximale binnenruimte met genoeg plaats voor
twee stoelrijen. De sterk doorgetrokken daklijn en de forse wielbasis
dragen daar ook duidelijk een steentje aan bij. De achterstoelen zijn
op diverse manieren te verplaatsen. Ze zijn verschuifbaar voor extra
comfort, ze kunnen weggeklapt worden in een ruimte achterin of ze zijn
helemaal plat weg te klappen.
CZ2 Cabriolet concept
Stijlvol van uiterlijk, compact van formaat. Dat zijn de kenmerken van
de slank gestroomlijnde CZ2 Cabriolet, die duidelijk ontworpen is om
avontuurlijk ingestelde vrouwelijke automobilisten aan te spreken. Hij
is lekker wendbaar en toch groot genoeg voor vier volwassen
inzittenden. De nonchalante chic van deze compacte cabriolet daagt uit
om zoveel mogelijk open te rijden.
De CZ2 Cabriolet heeft een spits en toch elegant uiterlijk. Door
gebruik te maken van een canvas dak in plaats van een stalen vouwdak
dat momenteel in de mode is, komen de elegante lijnen en de charme van
deze cabriolet het best uit de verf.
Bij de vormgeving van het interieur is sterk gekeken naar moderne
Japanse designthemas. De kleuren en de minimalistische benadering
scheppen een hightech omgeving welke comfortabel, gebruiksvriendelijk
en rustgevend is.
Rijplezier krijgt een extra dimensie dankzij MMIC (Mitsubishi Motors
Information Communicator). Het is een compleet infotainmentsysteem
waarvoor een Memory Stick de sleutel vormt. Hiermee kan de bestuurder
informatie uitwisselen met systemen in de auto, in huis en op kantoor.
Verder kan hij of zij via MMIC rechtstreeks contact leggen met de
dealer voor vragen of het maken van serviceafspraken.
Tarmac Spyder concept
De Tarmac Spyder is een rasechte sportauto voor de ware liefhebber. De
compacte verschijning heeft een zeer krachtige motor en zit boordevol
geavanceerde, maar in praktijk bewezen chassis technologie. Tot in de
poriën ademt hij het competitieve karakter van Mitsubishis meest
sportieve modellen uit. De Tarmac Spyder is ontwikkeld voor
levensgenieters die smullen van baanbrekende IT of hightech
wannahaves.
Aan de voorzijde is direct te zien dat de Tarmac Spyder een Mitsubishi
is. De vormgeving sluit naadloos aan bij de nieuwe herkenbare stijl
die het merk hanteert sinds de komst van de Outlander. Opvallende
stijlelementen zijn de cilindervormige koplampen en de grille met het
centrale middenstuk waarop het logo zit. Verder valt de auto op door
de forse opening in de bumper voor de radiateur en door de gespierde
spatborden. Het interieur lijkt te zijn ontworpen voor een
straaljager. De keuze van materialen oogt puur en minimalistisch,
passend bij een op prestaties gerichte sportwagen.
AutoRai