AutoRai

27-10-2003

Mitsubishi in teken van emotie en passie

Mitsubishi toont op de Tokyo Motor Show een indrukwekkende serie conceptcars, die geheel in het teken staan van passie voor autos. Verder is op de stand toonaangevende techniek te zien en showt Mitsubishi een nieuwe generatie motoren.

Vanzelfsprekend ontbreekt de huidige modellenrange niet en ook de nieuwste rallyautos prijken op de stand. Het kan bezoekers niet ontgaan dat alles in het teken staat van emotie en beleving: kortom, de relatie tussen mens en machine.

Bij de productontwikkeling richt Mitsubishi de pijlen op vier categorieën: compacte autos, sedans, handzame MPVs en SUVs. Er wordt gewerkt volgens de drie Ps. Passie, die als drijfveer geldt voor een nieuwe modelgeneratie. Prestaties, die tot uiting komen in de toonaangevende techniek en waarbij gebruik is gemaakt van de kennis en de ervaring opgedaan bij de deelname aan een reeks van sportieve evenementen over de hele wereld. En de derde P is van Perfectie, welke is af te lezen van de verfijnde aanpak die Japanse creativiteit juist zo kenmerkt.
Door strikt vast te houden aan deze benadering met de drie Ps, schept Mitsubishi het klimaat waarin aantrekkelijke autos ontstaan. Autos die overal ter wereld emotie oproepen en die het leven van berijders op prettige wijze kunnen inkleuren.

Op de Tokyo Motor Show presenteert Mitsubishi een serie conceptcars die zijn toegerust met tal van vernieuwende technieken, waarbij vruchtbaar is gebruikgemaakt van de alliantie met DaimlerChrysler en van de ervaringen met rallyautos. De futuristisch ogende SE-RO is op hetzelfde platform gebouwd als de hightech i. Beide modellen zijn echte minicars en hebben een centraal geplaatste motor met achterwielaandrijving. De sportieve Tarmac Spyder is daarentegen een rasechte sportauto met een design die de passie van het merk voor sportieve modellen duidelijk uitdraagt.

i concept
De i is een hightech compact model met een midscheeps geplaatste motor en achterwielaandrijving. Dit platform zet een duidelijk beeld neer van een nieuwe generatie minicars waarbij een combinatie van een comfortabel interieur en een perfecte bescherming bij aanrijdingen wordt gerealiseerd. De i is ontworpen voor stijlbewuste jonge mensen die een auto kiezen uit emotie en hechten aan rijplezier.

Door de centrale plek van de motor was het mogelijk de carrosserie een strakke en dynamische vorm te geven, waardoor de auto sportiviteit en verfrissend design uitstraalt. Het interieur is licht en ruim en draagt bij aan het hightech en energieke voorkomen van de auto. De stoelen zijn bekleed met transparant en glanzend kunststof en het strakke dashboard lijkt zwevend opgehangen.

Met het oog op het milieu is de lichte carrosserie gebouwd op een aluminium frame. De vormgeving levert een erg lage luchtweerstand op. De 1,0-liter MIVEC-motor (variabele kleptiming) is gekoppeld aan een continu variabele transmissie. Deze is voorzien van Mitsubishis Smart Idling-systeem. In een door ADAC en FIA gehouden Ecotest, heeft de i een gemiddeld brandstofverbruik van 3,8 liter over 100 kilometer behaald en een CO2-uitstoot van slechts 89 gram per kilometer. Met zijn verbruik zit hij binnen de limieten van de drie-literauto en van de 90 gram per kilometer Euro4-emissie-eisen, waarmee het de eerste auto is die zowel voor verbruik als emissie in de Ecotest met vijf sterren is bekroond.
Enkele ideeën van de i zullen worden toegepast in een compacte auto die in 2005 in Japan zijn debuut zal beleven.

SE-RO concept
Net als de i heeft de SE-RO een midscheeps geplaatste motor en achterwielaandrijving. Door uit te gaan van hetzelfde platform, beantwoordt ook deze conceptauto aan de Japanse kei minicar afmetingen. Bij de ontwikkeling van dit model heeft Mitsubishi zich voornamelijk gericht op mannen boven de 35 jaar.

SE-RO opent zijn portieren voor een nieuw soort lifestyle, welke nog onbekend was binnen het minicar segment. Het is de auto om met een stel vrienden op pad te gaan, binnenin genoeg werkruimte biedt voor hobbys en ideaal is voor uitstapjes in het weekeinde en bezigheden buitenshuis.

Met zijn ronde vormen voor en achter onderscheidt de SE-RO zich duidelijk van de doorsnee monospace MPVs. Door de handgemaakte aluminium carrosseriedelen heeft de auto iets weg van een futuristisch soort vliegtuig. De centraal geplaatste motor, die de achterwielen aandrijft, zorgt voor maximale binnenruimte met genoeg plaats voor twee stoelrijen. De sterk doorgetrokken daklijn en de forse wielbasis dragen daar ook duidelijk een steentje aan bij. De achterstoelen zijn op diverse manieren te verplaatsen. Ze zijn verschuifbaar voor extra comfort, ze kunnen weggeklapt worden in een ruimte achterin of ze zijn helemaal plat weg te klappen.

CZ2 Cabriolet concept
Stijlvol van uiterlijk, compact van formaat. Dat zijn de kenmerken van de slank gestroomlijnde CZ2 Cabriolet, die duidelijk ontworpen is om avontuurlijk ingestelde vrouwelijke automobilisten aan te spreken. Hij is lekker wendbaar en toch groot genoeg voor vier volwassen inzittenden. De nonchalante chic van deze compacte cabriolet daagt uit om zoveel mogelijk open te rijden.

De CZ2 Cabriolet heeft een spits en toch elegant uiterlijk. Door gebruik te maken van een canvas dak in plaats van een stalen vouwdak dat momenteel in de mode is, komen de elegante lijnen en de charme van deze cabriolet het best uit de verf.
Bij de vormgeving van het interieur is sterk gekeken naar moderne Japanse designthemas. De kleuren en de minimalistische benadering scheppen een hightech omgeving welke comfortabel, gebruiksvriendelijk en rustgevend is.
Rijplezier krijgt een extra dimensie dankzij MMIC (Mitsubishi Motors Information Communicator). Het is een compleet infotainmentsysteem waarvoor een Memory Stick de sleutel vormt. Hiermee kan de bestuurder informatie uitwisselen met systemen in de auto, in huis en op kantoor. Verder kan hij of zij via MMIC rechtstreeks contact leggen met de dealer voor vragen of het maken van serviceafspraken.

Tarmac Spyder concept
De Tarmac Spyder is een rasechte sportauto voor de ware liefhebber. De compacte verschijning heeft een zeer krachtige motor en zit boordevol geavanceerde, maar in praktijk bewezen chassis technologie. Tot in de poriën ademt hij het competitieve karakter van Mitsubishis meest sportieve modellen uit. De Tarmac Spyder is ontwikkeld voor levensgenieters die smullen van baanbrekende IT of hightech wannahaves.

Aan de voorzijde is direct te zien dat de Tarmac Spyder een Mitsubishi is. De vormgeving sluit naadloos aan bij de nieuwe herkenbare stijl die het merk hanteert sinds de komst van de Outlander. Opvallende stijlelementen zijn de cilindervormige koplampen en de grille met het centrale middenstuk waarop het logo zit. Verder valt de auto op door de forse opening in de bumper voor de radiateur en door de gespierde spatborden. Het interieur lijkt te zijn ontworpen voor een straaljager. De keuze van materialen oogt puur en minimalistisch, passend bij een op prestaties gerichte sportwagen.