Ingezonden persbericht


Adobe Atmosphere ontketent de kracht van interactieve 3D-multimedia omgevingen

Nieuwe authoringtool geeft ontwerpers alles in handen om gemakkelijk realistische, multimediarijke
en allesomvattende omgevingen te creëren in webpagina's en Adobe PDF-bestanden

Amsterdam, 27 oktober 2003 (NASDAQ: ADBE) - Adobe Systems Incorporated kondigde vandaag de nieuwe, complete versie aan van Adobe® Atmosphere(tm), een krachtige, professionele authoringtool voor het creëren van multimediarijke, interactieve 3D-omgevingen voor het web en Adobe Portable Document Format (PDF) bestanden. Met de gemakkelijk te gebruiken creatieve en productiefuncties van Atmosphere kunnen webontwerpers en makers van digitale documenten die actief zijn in de kunstwereld, e-commerce, entertainment en onderwijs - snel realistische, indrukwekkende en interactieve omgevingen creëren. Binnen deze dynamische settings kan de gebruiker niet alleen navigeren en interactief omgaan met de omgeving en haar multimediacontent, maar ook in real-time samenwerken met anderen. Adobe Atmosphere biedt e-verkopers, ontwerpers en opleiders nieuwe en innovatieve mogelijkheden om met hun klanten, partners en studenten in contact te komen. Iemand die kaartjes verkoopt bijvoorbeeld, kan een realistische weergave van de plaats van handeling bouwen, zodat de klant deze op de webpagina kan bekijken en precies kan zien hoe het zicht is vanaf een bepaalde plaats. Architecten en ontwerpers kunnen snel prototypes bouwen of hun bestaande ontwerpen, gecreëerd in hun favoriete CAD- of DCC-toepassing, op het web publiceren. Dit biedt hun klanten de mogelijkheid om een virtuele rondgang te maken door de ontwerpen en real-time ontwerpbeslissingen te nemen. Uitgevers kunnen interactieve Adobe PDF e-Books creëren, waarin kinderen in de illustraties kunnen stappen en een wereld binnengaan waarin zij interactief kunnen omgaan met de verschillende figuren en het landschap kunnen ontdekken. Ontwerpers van reparatie- en gebruikshandleidingen kunnen een echt nieuwe dimensie toevoegen aan de manier waarop aanwijzingen, diagrammen en informatie aan de gebruiker worden gepresenteerd.
"De krachtige functies en gebruiksvriendelijke interface van Adobe Atmosphere maken de toepassing aantrekkelijk voor de nieuwe generatie 3D-multimediaontwikkelaars," aldus Omid Moghadam, Program Manager van de Intel System Technology Labs. "Wij verheugen ons er op om in samenwerking met Adobe en andere leden van het 3-D Industry Forum te helpen boeiende 3D-content toegankelijk te maken voor een breder publiek." Gemakkelijk creëren van levensechte, interactieve omgevingen Adobe Atmosphere overwint de hindernissen en problemen op het gebied van ontwerpen in verband met 3D-multimedia, waardoor de gebruiker zijn fantasie en creativiteit de vrije teugel kan geven. Atmosphere biedt de gebruiker de mogelijkheid om gemakkelijk dynamische decors te bouwen, met realistische belichting, bewegingen, geluid en animaties. Ontwerpers kunnen Adobe Atmosphere gebruiken om omgevingen te creëren en decors samen te stellen waarin verschillende mediatypes zijn geïntegreerd, inclusief streaming audio en video, texturen, interactiviteit en geïmporteerde 3D-objecten van topkwaliteit. Ontwerpers kunnen 3D-objecten importeren, compleet met animaties uit industriestandaard 3D-tools, zoals Discreet 3DStudio Max of Alias Maya. Gebruikers kunnen bovendien een keuze maken uit een verzameling bijgeleverde objecten en Java Scripts, waardoor geavanceerde ontwerpen, animatie en interactiviteit aan de omgeving kunnen worden toegevoegd. Met behulp van geavanceerde radiosity belichtingstechnieken, kunnen ontwerpers hun decors snel en gemakkelijk voorzien van zachte schaduwen en gereflecteerd licht. Bovendien kan dynamische belichting in run-time worden toegevoegd. Speciale effecten, zoals mist, schittering en directionele audio kunnen met Adobe Atmosphere snel worden gechoreografeerd. De Havok physics engine - de krachtigste natuurkundige spel-engine waarover de meest vooraanstaande spelontwerpers ter wereld kunnen beschikken - is standaard binnen het Adobe Atmosphere-platform en biedt een complete natuurkundig accurate simulatie, inclusief zwaartekracht en wrijving, waardoor de ervaring van de gebruiker ongekend realistisch kan worden genoemd. De Atmosphere productfamilie
Adobe Atmosphere is een compleet systeem voor het creëren en aanpassen van interactieve, mediarijke omgevingen. De familie van producten voor het Windows®-platform omvat eveneens: Atmosphere Player, de gratis webbrowser plug-in voor bekijken en interactief binnengaan van Atmosphere omgevingen; Atmosphere Player for Adobe Reader®, een gratis download voor het bekijken van Atmosphere-content die is ingebed in Adobe Portable Document Format (PDF) bestanden; en de gratis Atmosphere Collaboration Server, waarmee real-time interactie en samenwerking tussen gebruikers binnen Atmosphere omgevingen mogelijk is.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Adobe Atmosphere voor Windows XP wordt vanaf 19 november te koop aangeboden via een download vanaf Adobe.com. Op dit moment is alleen de prijs bekend zoals deze in de VS zal gelden, deze bedraagt US$ 399,-. Ga voor meer informatie naar www.adobe.com/products/atmosphere. Atmosphere omgevingen kunnen worden bekeken met Microsoft Internet Explorer op apparatuur met Windows (98SE, ME, 2000 en XP), evenals binnen Adobe Reader.

Over Adobe Systems Incorporated
De software van Adobe stelt klanten in staat beter te communiceren met behulp van world-leading digital imaging, design en document technologie platforms voor consumenten, creatieve professionals en bedrijven. De omzet in het laatste fiscale jaar bedroeg 1 miljard US dollars. Ga voor meer informatie over Adobe naar www.adobe.com .
---
© 2003 Adobe Systems Incorporated. Alle rechten voorbehouden. Adobe, het Adobe logo, Atmosphere and Reader zijn ofwel geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe Systems Incorporated in de Verenigde Staten en/of andere landen. Windows is ofwel een handelsmerk of geregistreerd handelsmerk van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

>