KIQ LTD


KiQ Ltd optimaliseert klantinteractie bij Orange Nederland

Amsterdam, maandag 27 oktober 2003

Orange Nederland zet met de aanschaf van KiQ's software suite OMEGA een belangrijke stap richting efficiënter en effectiever klantcontact om de favoriete provider van Nederland te worden. Klanten staan voor Orange centraal, en OMEGA zal Orange voorzien van belangrijke en praktisch inzetbare inzichten in het gedrag van klanten om deze nog beter van dienst te zijn. OMEGA zal in eerste instantie vooral worden ingezet om klantloyaliteit te vergroten. Vrij snel zal Orange de oplossing echter ook gaan inzetten om haar productaanbod nog beter af te stemmen op de individuele klant. KiQ's OMEGA is gekozen na een grondige evaluatie van analytische CRM oplossingen in de markt.

Orange streeft naar een persoonlijke benadering van haar ruim 1 miljoen klanten. Om dit te realiseren ging zij op zoek naar een oplossing die niet alleen diepgaand inzicht biedt in wat een individuele klant beweegt, maar deze inzichten bovendien weet te benutten tijdens ieder klantcontact, via ieder kanaal. De business case voor een dergelijke oplossing moest vanaf het begin af aan keihard zijn. Belangrijk doel is uiteraard de klant te behandelen zoals deze dat prettig vindt, door deze de juiste producten en diensten op het juiste moment aan te bieden, maar ook op een manier die gunstig is voor Orange. Hiertoe dienen specifieke risico's (bijvoorbeeld op het gebied van betaling of loyaliteit) vroegtijdig en op correcte wijze worden onderkend en afgehandeld. De OMEGA Active Decision Management suite is in staat om met behulp van geavanceerde data mining technieken pro-actief met klanten om te gaan; de aldus verkregen inzichten te combineren met business rules en te gebruiken in willekeurige (al dan niet real-time) kanalen. Bovendien wordt alle op deze wijze ondersteunde interactie met de klant gemonitord om de strategie voortdurend en snel aan te kunnen passen aan veranderende marktomstandigheden.

Belangrijke afwegingen in de keuze voor KiQ's OMEGA zijn geweest de snelheid waarmee voorspellende modellen kunnen worden ontwikkeld en de prestaties van deze modellen, maar ook het feit dat modellen kunnen worden gecombineerd met business rules, en dat de performance van de alsdus resulterende 'beslislogica' uitgebreid gemonitord wordt. In een proof of concept heeft KiQ de toegevoegde waarde van OMEGA voor Orange naar volle tevredenheid en binnen de planning aangetoond, waarbij reeds een groot aantal churners konden worden geïdentificeerd uit een beperkte selectie van klanten. En met de additionele klantgegevens die binnenkort beschikbaar komen zal de voorspellende kracht alleen nog maar indrukwekkender worden.

Rob Walker, directeur KiQ: 'De concurrentiestrijd in de nederlandse mobiele communicatie sector laat geen ruimte voor halve maatregelen. We zijn verheugd dat Orange OMEGA heeft geselecteerd om haar te helpen de Orange ervaring in de markt te zetten, en zijn trots op de eerste resultaten die nu al aangeven dat de oplossing zichzelf bovendien op korte termijn zal hebben terugverdiend.'

Over KiQ Ltd
KiQ Ltd is een Engels bedrijf gespecialiseerd in decision management systems. KiQ, opgericht in 1990, heeft met name klanten binnen de financiële dienstverlening, telecommunicatie, overheid, en nutsbedrijven. Als partner van gerenommeerde leveranciers van CRM systemen en IT en Marketing Consultancy bedrijven zijn ze wereldwijd actief met nadruk op het vasteland van Europa en het Verenigd Koningrijk.

Contacten:

KiQ Ltd
Rob Walker
rob.walker@kiq.com

020 305 7490

27 okt 03 07:30