AutoRai

24-10-2003

Audi Alpine FIS Ski World Cup

Op 25 en 26 oktober start de Audi Alpine FIS Ski World Cup, de wereldbeker alpineskiën 2003/2004, met reuzenslaloms voor dames en heren op de Rettenbachgletsjer in het Oostenrijkse Sölden. Audi is voor het tweede achtereenvolgende seizoen hoofdsponsor van de wereldbeker alpineskiën.

Ook op andere wijze is Audi nauw bij wintersport betrokken. Zo vertrouwen wintersporters uit vele landen al sinds jaar en dag op de beproefde quattro-vierwielaandrijvingstechnologie van Audi, die optimale tractie en veiligheid, ook onder zware weersomstandigheden garandeert. Tevens maken wintersporters af en toe gebruik van de moderne windtunnel bij de Audi-fabriek in Ingolstadt voor aërodynamische tests.

Zo testten onlangs de alpineskiërs van de DSV (Deutscher Ski Verband) in de windtunnel van Audi, waar dankzij een 2,6 megawatt krachtige turbine windsnelheden tot 300 km/h kunnen worden bereikt. Met name op de afdaling, de koningsdiscipline bij de alpineskiërs, is een optimale houding van het grootste belang om zo nog hogere snelheden te kunnen bereiken. Dat kon in de Audi-windtunnel goed worden getest. Duitse skisters en skiërs als Hilde Gerg, Maria Riesch, Max Rauffer en Florian Eckhardt trainden in de windtunnel bij windsnelheden tot 120 km/h. We hebben onder andere gekeken naar de juiste stand van het hoofd en de armen en de optimale spoorbreedte, vertelt de Oostenrijker Werner Margreiter, de nieuwe hoofdtrainer van het Duitse herenteam. Ook testten de skiërs in de windtunnel nieuwe skipakken en diverse helmen.

Wolfgang Maier, trainer van de Duitse skidames, wijst eveneens op het belang van deze tests: De skisters kunnen hier aan hun houding werken en het juiste gevoel krijgen. Ze hoeven zich niet op de wedstrijd te concentreren, dat is het grote voordeel van de test in de windtunnel. Dr. Stefan Dietz, hoofd van de Audi-windtunnel, berekende dat een skiër bij een één procent betere luchtweerstand op een afdaling van twee kilometer bij een snelheid van 100 km/h ongeveer een tiende van een seconde wint. Zelfs al zou het maar een honderdste zijn, dat is vaak al bepalend voor winst of verlies, zegt skister Hilde Gerg.

Naast de alpineskiërs rijden ook de succesvolle Duitse skispringers, waaronder Sven Hannawald en Martin Schmitt, met Audi. Maakt niet uit hoeveel sneeuw er ligt, met de quattro-vierwielaandrijving weet ik dat ik altijd veilig rijd, zegt Ronny Ackermann, wereldkampioen en winnaar van de wereldbeker op de Noordse combinatie, namens zijn collega-skiërs.