24-10-2003
Audi Alpine FIS Ski World Cup
Op 25 en 26 oktober start de Audi Alpine FIS Ski World Cup, de
wereldbeker alpineskiën 2003/2004, met reuzenslaloms voor dames en
heren op de Rettenbachgletsjer in het Oostenrijkse Sölden. Audi is
voor het tweede achtereenvolgende seizoen hoofdsponsor van de
wereldbeker alpineskiën.
Ook op andere wijze is Audi nauw bij wintersport betrokken. Zo
vertrouwen wintersporters uit vele landen al sinds jaar en dag op de
beproefde quattro-vierwielaandrijvingstechnologie van Audi, die
optimale tractie en veiligheid, ook onder zware weersomstandigheden
garandeert. Tevens maken wintersporters af en toe gebruik van de
moderne windtunnel bij de Audi-fabriek in Ingolstadt voor
aërodynamische tests.
Zo testten onlangs de alpineskiërs van de DSV (Deutscher Ski Verband)
in de windtunnel van Audi, waar dankzij een 2,6 megawatt krachtige
turbine windsnelheden tot 300 km/h kunnen worden bereikt. Met name op
de afdaling, de koningsdiscipline bij de alpineskiërs, is een optimale
houding van het grootste belang om zo nog hogere snelheden te kunnen
bereiken. Dat kon in de Audi-windtunnel goed worden getest. Duitse
skisters en skiërs als Hilde Gerg, Maria Riesch, Max Rauffer en
Florian Eckhardt trainden in de windtunnel bij windsnelheden tot 120
km/h. We hebben onder andere gekeken naar de juiste stand van het
hoofd en de armen en de optimale spoorbreedte, vertelt de Oostenrijker
Werner Margreiter, de nieuwe hoofdtrainer van het Duitse herenteam.
Ook testten de skiërs in de windtunnel nieuwe skipakken en diverse
helmen.
Wolfgang Maier, trainer van de Duitse skidames, wijst eveneens op het
belang van deze tests: De skisters kunnen hier aan hun houding werken
en het juiste gevoel krijgen. Ze hoeven zich niet op de wedstrijd te
concentreren, dat is het grote voordeel van de test in de windtunnel.
Dr. Stefan Dietz, hoofd van de Audi-windtunnel, berekende dat een
skiër bij een één procent betere luchtweerstand op een afdaling van
twee kilometer bij een snelheid van 100 km/h ongeveer een tiende van
een seconde wint. Zelfs al zou het maar een honderdste zijn, dat is
vaak al bepalend voor winst of verlies, zegt skister Hilde Gerg.
Naast de alpineskiërs rijden ook de succesvolle Duitse skispringers,
waaronder Sven Hannawald en Martin Schmitt, met Audi. Maakt niet uit
hoeveel sneeuw er ligt, met de quattro-vierwielaandrijving weet ik dat
ik altijd veilig rijd, zegt Ronny Ackermann, wereldkampioen en winnaar
van de wereldbeker op de Noordse combinatie, namens zijn
collega-skiërs.
AutoRai