14-10-2003
Toyota onthult vier concept cars op 37e Tokyo Motor Show
Op de 37e Tokyo Motor Show, die van 25 oktober tot en met 5 november
in de Japanse hoofdstad wordt gehouden, presenteert Toyota maar liefst
vier nieuwe concept cars, die duidelijk maken hoe Toyota de mobiele
toekomst ziet.
De studiemodellen geven op verschillende manieren uitdrukking aan het
thema 'Ecologie & Emotie'.
De Tokyo Motor Show staat voor Toyota traditiegetrouw in het teken van
nieuwe automobiele mogelijkheden. In de afgelopen jaren heeft Toyota
op deze wereldwijd belangrijke autotentoonstelling talrijke
studiemodellen en geavanceerde nieuwe technologieën geïntroduceerd, om
zo de reacties van pers en publiek te peilen. Veel van deze ideeën
worden uiteindelijk vertaald naar productiemodellen, zoals gebeurd is
met de Toyota Prius en zijn vooruitstrevende, maar tegelijkertijd
praktische hybride-aandrijving.
Ecologie & Emotie
Deze vruchtbare concept car traditie wordt voortgezet op de 37e editie
van de Tokyo Motor Show. Als centraal thema voor deze show heeft
Toyota Ecologie & Emotie gekozen. De concept cars die in Tokio worden
onthuld, bieden geavanceerde milieuvriendelijke aandrijftechnieken
zoals de vooruitstrevende hybride aandrijving met
brandstofceltechnologie en nieuwe voertuigconcepten voor onze mobiele
samenleving. Tegelijkertijd bieden ze ook juist die elementen die
autorijden altijd zo aantrekkelijk maken, zoals rijplezier, comfort en
bedieningsgemak.
Op de Tokyo Motor Show beleven niet minder dan vier nieuwe
studiemodellen van Toyota hun werelddebuut. Daarnaast is ook de
concept car CS&S te bewonderen, de roadster met hybride aandrijving
die vorige maand op de IAA in Frankfurt is onthuld.
Een beknopt overzicht van de vier wereldprimeurs:
Fine-N
Dit studiemodel geeft een idee van de verwachte omslag in autodesign
als gevolg van de toepassing van geavanceerde brandstofcelsystemen. De
Fine-N overtuigt door zijn verfrissende vormgeving die mogelijk werd
gemaakt door de brandstofceltechnologie en de vier in de wielen
geplaatste elektromotoren.
PM (Personal Mobility)
Een persoonlijk mobiliteitsvoertuig met personality. De bestuurder
trekt deze eenzitter aan als ware het een tweede huid. Dankzij de
toepassing van de nieuwste telecommunicatiesystemen vertoont de PM
bovendien menselijk gedrag: PMs kunnen onderling met elkaar
communiceren, ja zelfs emoties tonen.
NLSV
Een auto waarin de inzittenden zich letterlijk thuis zullen voelen.
Een grote, op afstand te bedienen elektrische schuifdeur aan
passagierszijde geeft toegang tot een ruim interieur, met een vlakke,
brede vloer en een hoeveelheid hoofdruimte die normaal gesproken
alleen aan bestelautos is voorbehouden.
Crown Concept
Dit elegante studiemodel laat zien hoe een nieuwe generatie luxe
sedans voor de Japanse markt er uit kan zien. De bestuurder wordt
geassisteerd door de modernste voertuigtechnologie, zoals het nieuwe
ITS (Intelligent Transport Systems) met onder meer een radargestuurde
Cruise Control. Krachtige V6- en D-4-benzinemotoren in combinatie met
een geavanceerde, sequentiële zestraps automaat zorgen voor de
aandrijving.
Concept car Toyota Fine-N
Ruimte en ontwerpvrijheid dankzij innovatieve aandrijving
Dankzij de nieuwste brandstofceltechnologie, in de wielen gemonteerde
elektromotoren en het geavanceerde Vehicle Dynamics Management,
verschaft het studiemodel Fine-N een verrassende kijk op autorijden.
Toyota laat zien dat haar vooruitstrevende aandrijftechnologie nieuwe
mogelijkheden biedt op het gebied van vormgeving en prestaties.
De innovatieve vormgeving is mogelijk gemaakt door het ontbreken van
een conventionele aandrijflijn. De Fine-N (Fuel cell INnovative
Emotion-Next generation) onderscheidt zich van andere autos door zijn
extreem lange wielbasis, geringe grondspeling en sterk geprononceerde
spatborden.
Licht en ruimtelijk interieur
Het belangrijkste voordeel van dit ontwerp is te vinden in het
interieur. Doordat de brandstofceltechniek, inclusief accu, onder de
vloer is geplaatst en de wielen zo ver mogelijk op de hoeken van de
auto staan, biedt het interieur van de Fine-N een lage, volledig
vlakke vloerplaat. Hierdoor is de compacte Fine-N, die qua
buitenafmetingen (lengte 4,36 meter, breedte 1,82 meter, hoogte 1,50
meter) vergelijkbaar is met een Corolla, van binnen zelfs nog ruimer
dan een Camry. Het interieur is volledig op de inzittenden gericht.
Het is licht en ruimtelijk, mede door de slanke stoelen en het
ontbreken van een conventioneel dashboard. In plaats daarvan is er een
multifunctioneel display, dat zich direct in het zichtveld van de
bestuurder bevindt. Ook de achteruitkijkcameras, de rond het stuur
gegroepeerde, interactieve knoppen en meters en de spraak-
gestuurde bediening dragen bij aan het gebruiksgemak van de Fine-N.
Compacte brandstofcelaandrijving
Toyota, pionier op het gebied van bruikbare brandstofcelautos,
introduceert met de Fine-N een nog geavanceerder brandstofcel
hybridesysteem. Deze FCHV Fuel Cell Hybrid Vehicle maakt gebruik van
Toyotas brandstofceltechnologie, waarbij elektriciteit wordt opgewekt
als resultante van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof
(uit de buitenlucht). De elektriciteit van deze brandstofcel en een
lithium ion accu drijft de elektromotor aan, waarmee de Fine-N even
snel accelereert als een benzineauto. Het gehele brandstofcelpakket is
slechts 150 mm hoog, waardoor het onder de vloer van de auto past.
Door de maximum druk van de waterstof te verhogen tot 700 bar wordt
nog meer ruimte bespaard, terwijl de actieradius is toegenomen tot 500
km. In plaats van één elektromotor heeft de Fine-N er vier: in elk
wiel één, goed voor
25 kW en 110 Nm per stuk. Dit concept biedt niet alleen verrassende
nieuwe ontwerpmogelijkheden, de mogelijkheid om de aandrijfkracht en
remkracht per wiel volledig te variëren, zorgt tevens voor een nieuwe
dimensie in veiligheid en rijplezier.
Drive-by-wire
Bij de Toyota Fine-N is waar mogelijk drive-by-wire technologie
toegepast. Dit houdt in dat commandos van de bestuurder met behulp van
elektrische signalen aan de te bedienen voertuig-
componenten worden doorgegeven. Zo worden stuurbewegingen elektronisch
aan de wielen doorgegeven de Fine-N heeft geen mechanische stuurkolom
waardoor altijd de juiste overbrenging wordt gekozen. Bovendien is de
bestuurder beter in staat een comfortabele zitpositie te vinden
doordat stuurwiel én pedalen ook het rempedaal is elektronisch
uitgevoerd door het ontbreken van een mechanische verbinding over een
grotere afstand kunnen worden versteld.
Gezichtherkenning
Een nieuwe technologie die zowel de beveiliging als het
bedieningsgemak van autos vergroot, is de biometrische
gezichtherkenning. Wanneer het gelaat van de bestuurder wordt herkend,
wordt allereerst het portier ontgrendeld. Na het vastklikken van de
veiligheidsgordel worden ook automatisch de persoonlijke instellingen
van stoel, pedalen, stuurwiel, airconditioning, navigatie- en
audiosysteem opgeroepen.
Concept car Toyota PM
Persoonlijke mobiliteit of mobiele persoonlijkheid?
De trend om autos persoonlijker te maken, krijgt met de komst van de
Toyota PM een geheel nieuwe betekenis. Het studiemodel PM vertoont
dankzij de toepassing van de allermodernste informatietechnologie
namelijk veel menselijke trekjes. Zo kunnen PMs elkaar ontmoeten, met
elkaar communiceren, in groepen onderweg zijn en zelfs emoties tonen.
Eigenlijk rij je niet met de Toyota PM, je hebt er een aan. De PM een
afkorting voor Personal Mobility is meer dan een vervoermiddel. Met
zijn extreme en tegelijkertijd unieke vormgeving heeft hij zelfs iets
weg van een nieuwe exotische levensvorm. Het inzittendencompartiment
staat volledig los van de wielen en de wielbasis is variabel, waardoor
de PM zijn gedaante kan aanpassen aan de snelheid of de behoefte aan
een comfortabele instap. In de High-speed modus strekt de PM zich uit,
is de wielbasis maximaal en het inzittendencompartiment laag bij de
grond voor een optimale stabiliteit en aërodynamica. In de City modus
staan de wielen dichter bij elkaar voor een betere wendbaarheid; de
hogere positie van de cabine zorgt voor een goed zicht op het verkeer.
Bij het parkeren maakt de PM zich zo klein mogelijk; de achterwielen
draaien naar binnen om op de plek te kunnen draaien, en de cabine komt
verder omhoog om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.
Cockpit met joystick
De stoel en de rest van het interieur passen als een maatpak. De PM
wordt bediend met behulp van een joystick, om te sturen, te
accelereren en te remmen. Door de stick naar voren te bewegen, wordt
de PM gestuurd. Met het selecteren van de functie roteren, draaien de
achterwielen naar binnen en kan de stuurhoek van de voorwielen
onafhankelijk worden bediend: de PM kan nu op de plaats ronddraaien.
Het bedieningsconcept van de PM is gebaseerd op drive-by-wire
technologie, die tevens voor een optimale ergonomie zorgt. Het
geprojecteerde instrumentenpaneel van de PM lijkt in de lucht te
zweven. Het display kent verschillende opties voor de weergave van
voertuigfuncties en informatie over de locatie en kenmerken van andere
PMs in de buurt. Het ruimtelijke instrumentenpaneel wordt bediend met
behulp van infraroodsensoren, die de positie van de vingers
registreren.
Emoties tonen
De PM is in feite een verlengstuk van de bestuurder, met capaciteiten
die sterke overeenkomsten vertonen met een levend organisme. De LEDs
op de portieren, antenne, koplampen, achterwielen, zij- en achterkant
kunnen diverse emoties tonen en situaties weergeven. PMs kunnen
onderweg met elkaar communiceren, bijvoorbeeld door te chatten en
informatie uit te wisselen. Ook kunnen ze een peloton vormen, waarbij
één PM andere PMs leidt die op de automatische piloot volgen. Hiervoor
is iedere PM uitgerust met elektronica die veel weg heeft van een
radargestuurde Cruise Control, maar die zelfs nog een stap verder
gaat: richting, gaspedaalstand en remmen worden zo afgestemd dat de
ene PM de ander op een veilige afstand volgt. Handig om andere
bestuurders de weg te wijzen.
Concept car Toyota NLSV
Onderweg genieten van het comfort van thuis
Ondanks de compacte buitenafmetingen geven de binnenruimte en het
comfort van de Toyota NLSV passagiers het gevoel dat zij thuis in hun
woonkamer zitten. Zijn belangrijkste innovaties zijn de grote,
elektrisch op afstand bedienbare schuifdeur, de uitzonderlijk lage
instap en de volledig vlakke vloer.
Het doel van de NLSV een afkorting voor New-Life Support Vehicle was
om een compacte auto te ontwerpen, die de inzittenden het comfort en
de veelzijdigheid van een woning biedt. Met een lengte van 3,97 meter
en een breedte van 1,69 meter is de NLSV korter en smaller dan een
Corolla. De ruimtewinst komt dan ook voornamelijk uit de hoogte: de
1,71 meter hoge NLSV is precies 10 cm hoger dan een Corolla Verso.
Zeer toegankelijk door grote schuifdeur
De Toyota NLSV is ontworpen voor gemak in iedere situatie. De enorme
schuifdeur aan passagierszijde opent en sluit elektrisch en geeft
toegang tot een lage, volkomen vlakke vloer, zonder dat de ruimte door
een middentunnel wordt beperkt. De geringe grondspeling de vloer is
slechts 30 cm hoog en de royale portieropening breedte x hoogte 99,5 x
127 cm maken in- en uitstappen bijzonder eenvoudig. Door de
passagiersstoel naar voren te klappen kan deze opening zelfs nog
verder worden vergroot, bijvoorbeeld om in de auto alvast de paraplu
te kunnen uitvouwen. Ook praktisch zijn de parapluhouders en
opbergvakken achterin. Mede dankzij de grote wielbasis (2,60 meter) en
veel hoofdruimte is het ruimteaanbod enorm. De ruimtelijke indruk
wordt nog eens versterkt door het glazen dak.
Variabel interieur
Net als thuis kan ook het interieur van de NLSV aan iedere behoefte
worden aangepast. Hiertoe kunnen de voorstoelen en achterbank
uitgebreid worden versteld. Klap de voorpassagierstoel naar voren en
de achterbank omhoog voor maximale laadruimte. De voorpassagierstoel
kan over een extra grote afstand worden verschoven.
Vormgeving
Het trendy ontwerp van de Toyota NLSV verwijst naar de toekomst, maar
komt tegelijkertijd tegemoet aan de wensen van de automobilist van
vandaag. De auto oogt robuust en modern, dankzij de hoekige
voorbumper, de boogvormige daklijn en het vele glas. Opvallende
details zijn ook nog de platte koplampen en grille. Het interieur is
bekleed met moderne materialen, waaronder koele kunststoffen en gele
stof. Het eenvoudige, smaakvolle instrumentenpaneel is centraal
geplaatst en kent separate clusters voor de bediening van audio en
navigatie.
AutoRai