AutoRai

14-10-2003

Toyota onthult vier concept cars op 37e Tokyo Motor Show

Op de 37e Tokyo Motor Show, die van 25 oktober tot en met 5 november in de Japanse hoofdstad wordt gehouden, presenteert Toyota maar liefst vier nieuwe concept cars, die duidelijk maken hoe Toyota de mobiele toekomst ziet.

De studiemodellen geven op verschillende manieren uitdrukking aan het thema 'Ecologie & Emotie'.

De Tokyo Motor Show staat voor Toyota traditiegetrouw in het teken van nieuwe automobiele mogelijkheden. In de afgelopen jaren heeft Toyota op deze wereldwijd belangrijke autotentoonstelling talrijke studiemodellen en geavanceerde nieuwe technologieën geïntroduceerd, om zo de reacties van pers en publiek te peilen. Veel van deze ideeën worden uiteindelijk vertaald naar productiemodellen, zoals gebeurd is met de Toyota Prius en zijn vooruitstrevende, maar tegelijkertijd praktische hybride-aandrijving.

Ecologie & Emotie
Deze vruchtbare concept car traditie wordt voortgezet op de 37e editie van de Tokyo Motor Show. Als centraal thema voor deze show heeft Toyota Ecologie & Emotie gekozen. De concept cars die in Tokio worden onthuld, bieden geavanceerde milieuvriendelijke aandrijftechnieken zoals de vooruitstrevende hybride aandrijving met brandstofceltechnologie en nieuwe voertuigconcepten voor onze mobiele samenleving. Tegelijkertijd bieden ze ook juist die elementen die autorijden altijd zo aantrekkelijk maken, zoals rijplezier, comfort en bedieningsgemak.

Op de Tokyo Motor Show beleven niet minder dan vier nieuwe studiemodellen van Toyota hun werelddebuut. Daarnaast is ook de concept car CS&S te bewonderen, de roadster met hybride aandrijving die vorige maand op de IAA in Frankfurt is onthuld.

Een beknopt overzicht van de vier wereldprimeurs:

Fine-N
Dit studiemodel geeft een idee van de verwachte omslag in autodesign als gevolg van de toepassing van geavanceerde brandstofcelsystemen. De Fine-N overtuigt door zijn verfrissende vormgeving die mogelijk werd gemaakt door de brandstofceltechnologie en de vier in de wielen geplaatste elektromotoren.

PM (Personal Mobility)
Een persoonlijk mobiliteitsvoertuig met personality. De bestuurder trekt deze eenzitter aan als ware het een tweede huid. Dankzij de toepassing van de nieuwste telecommunicatiesystemen vertoont de PM bovendien menselijk gedrag: PMs kunnen onderling met elkaar communiceren, ja zelfs emoties tonen.

NLSV
Een auto waarin de inzittenden zich letterlijk thuis zullen voelen. Een grote, op afstand te bedienen elektrische schuifdeur aan passagierszijde geeft toegang tot een ruim interieur, met een vlakke, brede vloer en een hoeveelheid hoofdruimte die normaal gesproken alleen aan bestelautos is voorbehouden.

Crown Concept
Dit elegante studiemodel laat zien hoe een nieuwe generatie luxe sedans voor de Japanse markt er uit kan zien. De bestuurder wordt geassisteerd door de modernste voertuigtechnologie, zoals het nieuwe ITS (Intelligent Transport Systems) met onder meer een radargestuurde Cruise Control. Krachtige V6- en D-4-benzinemotoren in combinatie met een geavanceerde, sequentiële zestraps automaat zorgen voor de aandrijving.

Concept car Toyota Fine-N
Ruimte en ontwerpvrijheid dankzij innovatieve aandrijving

Dankzij de nieuwste brandstofceltechnologie, in de wielen gemonteerde elektromotoren en het geavanceerde Vehicle Dynamics Management, verschaft het studiemodel Fine-N een verrassende kijk op autorijden. Toyota laat zien dat haar vooruitstrevende aandrijftechnologie nieuwe mogelijkheden biedt op het gebied van vormgeving en prestaties.

De innovatieve vormgeving is mogelijk gemaakt door het ontbreken van een conventionele aandrijflijn. De Fine-N (Fuel cell INnovative Emotion-Next generation) onderscheidt zich van andere autos door zijn extreem lange wielbasis, geringe grondspeling en sterk geprononceerde spatborden.

Licht en ruimtelijk interieur
Het belangrijkste voordeel van dit ontwerp is te vinden in het interieur. Doordat de brandstofceltechniek, inclusief accu, onder de vloer is geplaatst en de wielen zo ver mogelijk op de hoeken van de auto staan, biedt het interieur van de Fine-N een lage, volledig vlakke vloerplaat. Hierdoor is de compacte Fine-N, die qua buitenafmetingen (lengte 4,36 meter, breedte 1,82 meter, hoogte 1,50 meter) vergelijkbaar is met een Corolla, van binnen zelfs nog ruimer dan een Camry. Het interieur is volledig op de inzittenden gericht. Het is licht en ruimtelijk, mede door de slanke stoelen en het ontbreken van een conventioneel dashboard. In plaats daarvan is er een multifunctioneel display, dat zich direct in het zichtveld van de bestuurder bevindt. Ook de achteruitkijkcameras, de rond het stuur gegroepeerde, interactieve knoppen en meters en de spraak- gestuurde bediening dragen bij aan het gebruiksgemak van de Fine-N.

Compacte brandstofcelaandrijving
Toyota, pionier op het gebied van bruikbare brandstofcelautos, introduceert met de Fine-N een nog geavanceerder brandstofcel hybridesysteem. Deze FCHV Fuel Cell Hybrid Vehicle maakt gebruik van Toyotas brandstofceltechnologie, waarbij elektriciteit wordt opgewekt als resultante van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof (uit de buitenlucht). De elektriciteit van deze brandstofcel en een lithium ion accu drijft de elektromotor aan, waarmee de Fine-N even snel accelereert als een benzineauto. Het gehele brandstofcelpakket is slechts 150 mm hoog, waardoor het onder de vloer van de auto past. Door de maximum druk van de waterstof te verhogen tot 700 bar wordt nog meer ruimte bespaard, terwijl de actieradius is toegenomen tot 500 km. In plaats van één elektromotor heeft de Fine-N er vier: in elk wiel één, goed voor
25 kW en 110 Nm per stuk. Dit concept biedt niet alleen verrassende nieuwe ontwerpmogelijkheden, de mogelijkheid om de aandrijfkracht en remkracht per wiel volledig te variëren, zorgt tevens voor een nieuwe dimensie in veiligheid en rijplezier.

Drive-by-wire
Bij de Toyota Fine-N is waar mogelijk drive-by-wire technologie toegepast. Dit houdt in dat commandos van de bestuurder met behulp van elektrische signalen aan de te bedienen voertuig- componenten worden doorgegeven. Zo worden stuurbewegingen elektronisch aan de wielen doorgegeven de Fine-N heeft geen mechanische stuurkolom waardoor altijd de juiste overbrenging wordt gekozen. Bovendien is de bestuurder beter in staat een comfortabele zitpositie te vinden doordat stuurwiel én pedalen ook het rempedaal is elektronisch uitgevoerd door het ontbreken van een mechanische verbinding over een grotere afstand kunnen worden versteld.

Gezichtherkenning
Een nieuwe technologie die zowel de beveiliging als het bedieningsgemak van autos vergroot, is de biometrische gezichtherkenning. Wanneer het gelaat van de bestuurder wordt herkend, wordt allereerst het portier ontgrendeld. Na het vastklikken van de veiligheidsgordel worden ook automatisch de persoonlijke instellingen van stoel, pedalen, stuurwiel, airconditioning, navigatie- en audiosysteem opgeroepen.

Concept car Toyota PM
Persoonlijke mobiliteit of mobiele persoonlijkheid?

De trend om autos persoonlijker te maken, krijgt met de komst van de Toyota PM een geheel nieuwe betekenis. Het studiemodel PM vertoont dankzij de toepassing van de allermodernste informatietechnologie namelijk veel menselijke trekjes. Zo kunnen PMs elkaar ontmoeten, met elkaar communiceren, in groepen onderweg zijn en zelfs emoties tonen.

Eigenlijk rij je niet met de Toyota PM, je hebt er een aan. De PM een afkorting voor Personal Mobility is meer dan een vervoermiddel. Met zijn extreme en tegelijkertijd unieke vormgeving heeft hij zelfs iets weg van een nieuwe exotische levensvorm. Het inzittendencompartiment staat volledig los van de wielen en de wielbasis is variabel, waardoor de PM zijn gedaante kan aanpassen aan de snelheid of de behoefte aan een comfortabele instap. In de High-speed modus strekt de PM zich uit, is de wielbasis maximaal en het inzittendencompartiment laag bij de grond voor een optimale stabiliteit en aërodynamica. In de City modus staan de wielen dichter bij elkaar voor een betere wendbaarheid; de hogere positie van de cabine zorgt voor een goed zicht op het verkeer. Bij het parkeren maakt de PM zich zo klein mogelijk; de achterwielen draaien naar binnen om op de plek te kunnen draaien, en de cabine komt verder omhoog om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Cockpit met joystick
De stoel en de rest van het interieur passen als een maatpak. De PM wordt bediend met behulp van een joystick, om te sturen, te accelereren en te remmen. Door de stick naar voren te bewegen, wordt de PM gestuurd. Met het selecteren van de functie roteren, draaien de achterwielen naar binnen en kan de stuurhoek van de voorwielen onafhankelijk worden bediend: de PM kan nu op de plaats ronddraaien. Het bedieningsconcept van de PM is gebaseerd op drive-by-wire technologie, die tevens voor een optimale ergonomie zorgt. Het geprojecteerde instrumentenpaneel van de PM lijkt in de lucht te zweven. Het display kent verschillende opties voor de weergave van voertuigfuncties en informatie over de locatie en kenmerken van andere PMs in de buurt. Het ruimtelijke instrumentenpaneel wordt bediend met behulp van infraroodsensoren, die de positie van de vingers registreren.

Emoties tonen
De PM is in feite een verlengstuk van de bestuurder, met capaciteiten die sterke overeenkomsten vertonen met een levend organisme. De LEDs op de portieren, antenne, koplampen, achterwielen, zij- en achterkant kunnen diverse emoties tonen en situaties weergeven. PMs kunnen onderweg met elkaar communiceren, bijvoorbeeld door te chatten en informatie uit te wisselen. Ook kunnen ze een peloton vormen, waarbij één PM andere PMs leidt die op de automatische piloot volgen. Hiervoor is iedere PM uitgerust met elektronica die veel weg heeft van een radargestuurde Cruise Control, maar die zelfs nog een stap verder gaat: richting, gaspedaalstand en remmen worden zo afgestemd dat de ene PM de ander op een veilige afstand volgt. Handig om andere bestuurders de weg te wijzen.

Concept car Toyota NLSV
Onderweg genieten van het comfort van thuis

Ondanks de compacte buitenafmetingen geven de binnenruimte en het comfort van de Toyota NLSV passagiers het gevoel dat zij thuis in hun woonkamer zitten. Zijn belangrijkste innovaties zijn de grote, elektrisch op afstand bedienbare schuifdeur, de uitzonderlijk lage instap en de volledig vlakke vloer.

Het doel van de NLSV een afkorting voor New-Life Support Vehicle was om een compacte auto te ontwerpen, die de inzittenden het comfort en de veelzijdigheid van een woning biedt. Met een lengte van 3,97 meter en een breedte van 1,69 meter is de NLSV korter en smaller dan een Corolla. De ruimtewinst komt dan ook voornamelijk uit de hoogte: de
1,71 meter hoge NLSV is precies 10 cm hoger dan een Corolla Verso.

Zeer toegankelijk door grote schuifdeur
De Toyota NLSV is ontworpen voor gemak in iedere situatie. De enorme schuifdeur aan passagierszijde opent en sluit elektrisch en geeft toegang tot een lage, volkomen vlakke vloer, zonder dat de ruimte door een middentunnel wordt beperkt. De geringe grondspeling de vloer is slechts 30 cm hoog en de royale portieropening breedte x hoogte 99,5 x 127 cm maken in- en uitstappen bijzonder eenvoudig. Door de passagiersstoel naar voren te klappen kan deze opening zelfs nog verder worden vergroot, bijvoorbeeld om in de auto alvast de paraplu te kunnen uitvouwen. Ook praktisch zijn de parapluhouders en opbergvakken achterin. Mede dankzij de grote wielbasis (2,60 meter) en veel hoofdruimte is het ruimteaanbod enorm. De ruimtelijke indruk wordt nog eens versterkt door het glazen dak.

Variabel interieur
Net als thuis kan ook het interieur van de NLSV aan iedere behoefte worden aangepast. Hiertoe kunnen de voorstoelen en achterbank uitgebreid worden versteld. Klap de voorpassagierstoel naar voren en de achterbank omhoog voor maximale laadruimte. De voorpassagierstoel kan over een extra grote afstand worden verschoven.

Vormgeving
Het trendy ontwerp van de Toyota NLSV verwijst naar de toekomst, maar komt tegelijkertijd tegemoet aan de wensen van de automobilist van vandaag. De auto oogt robuust en modern, dankzij de hoekige voorbumper, de boogvormige daklijn en het vele glas. Opvallende details zijn ook nog de platte koplampen en grille. Het interieur is bekleed met moderne materialen, waaronder koele kunststoffen en gele stof. Het eenvoudige, smaakvolle instrumentenpaneel is centraal geplaatst en kent separate clusters voor de bediening van audio en navigatie.