AutoRai

14-10-2003

Lexus introduceert s werelds eerste hybride SUV

Lexus presenteert op de 37e Tokyo Motor Show, die van 25 oktober tot en met 5 november plaatsvindt, een Concept RX hybride. Deze concept car is een voorbode van de Lexus RX-serie met Hybrid Synergy Drive.

s Werelds eerste Sports Ultility Vehicle met hybride-aandrijving zal nog voor het einde van 2004 in productie worden genomen.

De concept car laat zien dat rijplezier en zorg voor het milieu heel goed samen gaan. Met zijn uitzonderlijk lage brandstofverbruik en gunstige emissiewaarden ontkracht dit studiemodel de vooroordelen die over SUVs bestaan. De grote kracht van deze SUV is letterlijk en figuurlijk het High-Power Hybrid System dat de hybridetechniek voor het eerst combineert met een sterke V6-benzinemotor.

High-Power Hybrid System
Om de prestaties te kunnen leveren die van een SUV worden verwacht, is het vermogen van het hybridesysteem aanzienlijk verhoogd. Een 3,3 liter V6-benzinemotor met een vermogen van ruim 150 kW wordt aangevuld met een krachtige elektromotor van meer dan 120 kW en hoog koppel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van nog eens 50 kW. Samen met de transmissie die optimaal op deze motoren is afgestemd, resulteert dit in een enorme hoeveelheid aandrijfkracht. Een aangepaste regelunit zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor vlekkeloos samenwerkt met de elektromotoren. Tegelijkertijd is het voltage van het elektrisch systeem vergroot, voor een hoger vermogen en motortoerental. De energie die tijdens het afremmen door de beide elektromotoren wordt opgewekt, wordt in een zogenoemde nikkelhybride accu opgeslagen. Het resultaat van al deze technologie is duidelijk: hoewel een V6 wordt gebruikt, levert deze hybride-aandrijving prestaties die normaal gesproken alleen met een V8 zijn te bereiken. Daarbij is deze SUV net zo schoon en zuinig als een compacte auto: de verbruiks- en emissiewaarden zijn twee keer zo gunstig als die van SUVs met conventionele aandrijving.

Onderstel
Om het hoge vermogen veilig en efficiënt op de weg te brengen, beschikt deze auto over een aantal elektronische hulpmiddelen. Het veelomvattende Vehicle Dynamics Management (VDM) zorgt voor een optimale aansturing van de hybride-aandrijving, de nieuwe elektrische vierwielaandrijving (E-Four) en het elektronisch gestuurde remsysteem (ECB). Het VDM stemt de hoeveelheid koppel van de voorste en achterste elektromotor af op de rijsituatie. Als het VDM slip registreert op een gladde ondergrond wordt bovendien het ECB-remsysteem geactiveerd om de stabiliteit van de auto te waarborgen.

Sterke verwantschap met RX300
Het uiterlijk van de Cocept RX hybride vertoont sterke gelijkenis met de Lexus RX300, waarvan dit studiemodel is afgeleid. Toch zijn er duidelijke verschillen, zoals de V-vormige voorbumper, de enorme 20-inch wielen en de opvallende grille die is opgebouwd uit transparante materialen. De elegante koplampen en achterlichten zijn voorzien van LED-techniek.