AutoRai

9-10-2003

Debuut fonkelnieuwe Lancia Ypsilon

Origineel, elegant, geavanceerd, verfijnd, stijlvol. Het zijn loftuitingen die je meestal voorbij hoort komen wanneer er een topklasse limousine aan de wereld wordt voorgesteld. Maar deze keer ligt dat toch anders: diezelfde complimenteuze bewoordingen zijn namelijk ook perfect op hun plaats bij de presentatie van de uiterst chique en toch compacte Lancia Ypsilon.

Vanaf 25 oktober is de nieuwe Ypsilon te bewonderen in de showroom van de Nederlandse Lancia-dealers.

Met zijn verleidelijke styling eiste de nieuwe Italiaan tijdens zijn tentoonstellingsdebuut op de Autosalon van Genève al een verrassende hoofdrol voor zich op. In de media werd liefkozend gesproken over een ,,compacte limousine en het ,,Lancia vlaggenschip in zakformaat. Tijdens de rijdende presentatie in en om Rome, eind juni, wist de compleet nieuwe Ypsilon die positieve eerste indrukken te versterken met zijn voortreffelijke comfort en zeer volwassen rijeigenschappen. De kleine Lancia is niet langer de spreekwoordelijke tweede auto in het gezin, maar creëert in feite zijn eigen nieuwe segment.

De nieuwe Lancia Ypsilon verleidt de automobilist met een uitstraling en élégance die je eerder in veel grotere en aanzienlijk kostbaarder modellen verwacht. En hij creëert daarmee een nieuw segment in de compacte klasse. Hij mikt op rijd(st)ers die zich willen onderscheiden, zeer hoge eisen stellen aan de kwaliteit, uitstraling en luxe van hun auto, maar tegelijkertijd ook genieten van de praktische voordelen die een model met een dergelijk handzaam formaat van nature biedt.

Dat de nieuwe Ypsilon in alle opzichten een echte Lancia is, bewijst niet alleen het design, maar ook zijn hoogwaardige afwerking en de toepassing van geavanceerde technieken. Ook onder de motorkap. Denk aan de innovatieve 1.3 MultiJet 16V diesel, de nieuwe en zeer dynamische 1.4-16V krachtbron en de gerobotiseerd werkende Dualmode versnellingsbak. Die laatste bedient de koppeling zelf (er zijn dus maar twee pedalen aan boord) en doet naar keuze volautomatisch of semi-automatisch (sequentieel handmatig middels pookje op dashboard) zijn schakelwerk. Daarbij waakt de elektronica voor het schakelen bij té hoge of te lage toerentallen met een visueel en akoestisch alarm.

De Dualmode transmissie is beschikbaar in combinatie met beide nieuwe motorversies en biedt in zijn automaatstand overigens ook nog de mogelijkheid om tussen een ,,Normaal en ,,Economy schakelprogramma te kiezen. Daarbij werkt de software zo verfijnd dat hij signaleert wanneer de Ypsilon bijvoorbeeld tegen een helling omhoog rijdt. Of juist omlaag. De schakelhandelingen worden daaraan aangepast.

Een ander saillant detail: de acceleratietijd naar 100 kilometer per uur is voor de 1.3 MultiJet 16V met Dualmode transmissie bijna een volle seconde sneller dan met de ook al heel rappe handgeschakelde versie. Ook van het opmerkelijk gunstige, lage verbruik van gemiddeld 4,6 liter op 100 kilometer wordt nog eens een tiende liter afgeknabbeld.

Maatwerk: 555 mogelijkheden
Veeleisende autorijders hechten bij uitstek waarde aan maatwerk. Daar speelt de nieuwe Italiaan nadrukkelijk op in met een keuze uit niet minder dan 555 uitvoeringen. Wie toch nog een stapje verder wil gaan, kan bovendien kiezen voor exclusieve opties als het glazen Skydome dak, een links en rechts afzonderlijk instelbare klimaatregeling en een speciaal ontwikkeld en op de akoestiek van de auto afgestemd Bose audio systeem van grote klasse. Die heeft zes afzonderlijke versterkers om de rondom geplaatste luidsprekers optimaal hun werk te laten doen. Hij is standaard in de Oro uitvoering.

Ook de grote veelzijdigheid van de kleine Lancia is een verhaal apart. Met zijn lengte van 378 centimeter is hij een slag groter dan zijn voorganger. Samen met het zeer moderne concept, de specifieke inrichting als vierpersoons auto en de toepassing van verschuifbare stoelen achterin levert dat een ongekend ruime en multifunctionele auto op. Je zou van achter het stuur, in de passagiersfauteuil en de luxe zitmeubels achterin bijna vergeten dat je in een compacte auto zit.

Vlaggenschip
Met zijn non-conformistische, vloeiende en misschien zelfs bijna sensuele vormen slaat de Ypsilon in zijn klasse nieuwe wegen in op het gebied van styling en uitstraling. Hij is van alle kanten meteen herkenbaar als Lancia. De voorkant herinnert niet alleen aan het fameuze Dialogos prototype, maar vertoont vooral van voren duidelijke familiegelijkenissen met de Thesis en Phedra. De ándere vlaggenschepen van Lancia, zou je bijna zeggen, want inmiddels hebben we vastgesteld dat ook de Ypsilon die eer met recht verdient.

Het feit dat de Italiaan een nieuwe naam meekrijgt - Ypsilon wordt nu voluit geschreven en niet langer alleen de Griekse letter Y - onderstreept nog eens dat we hem in feite in een andere klasse moeten indelen. Dat vertaalt zich ook in een uiterst solide weggedrag, een hoog comfortniveau en een fikse portie dynamiek. Het nieuwe onderstel is gebaseerd op een beproefde combinatie van onafhankelijke voorwielophanging (Mc Pherson veerbenen met torsiestabilisator) en semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsieas.

Voor de nieuwe Lancia Ypsilon is een kwartet motoren beschikbaar. De eerste twee zijn de beproefde, 60 pk sterke 1.2-literversie en de 80 pk 1.2-16V; twee motoren die in de compacte en relatief lichte Lancia al verrassend veel kracht en souplesse in huis hebben. Wie de lat nog een stuk hoger legt, kan kiezen uit de revolutionaire direct ingespoten 1.3 MultiJet 16V turbodiesel (de kleinste common-rail viercilindermotor ter wereld en toch goed voor een imposante 70 pk en 180 Nm trekkracht) en de eveneens nieuwe 95 pk sterke 1.4-16V benzinekrachtbron.

Motorisch wonder
De 1.3 MultiJet 16V is niet alleen technisch een waar wondertje, hij zet ook constructief nieuwe mijlpalen. Zo is hij minder dan 50 centimeter lang en 65 centimeter hoog. Niet minder indrukwekkend is de prestatie om binnen een cilinderboring van 70 mm zés componenten met volwaardige afmetingen een plekje te geven: vier kleppen, de injector en de gloeiplug. De uiterst innovatieve dieselmotor voldoet niet voor niets nu al aan de toekomstige Euro4 milieunormen. De nieuwe diesel is op een zeer lang leven (minstens 250.000 kilometer) ontworpen en vraagt opmerkelijk weinig onderhoud. Zo is de verversingsinterval voor de olie bijvoorbeeld opgetrokken naar 30.000 kilometer.

De nieuwe 1.4-16V is al even verfijnd. We hebben het over de nieuwste en tevens meest gespierde telg van de FIRE-motorenfamilie. Hij is onder andere voorzien van drive-by-wire techniek voor het gasmechanisme. De 1.4-16V ademt door vier kleppen per cilinder, die op hun beurt door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. Ook de
1.4-16V voldoet al aan Euro4 en excelleert net als zijn dieselbroeder door kracht, souplesse en een opmerkelijk laag verbruik. De cijfers: 175 kilometer per uur, nul naar 100 in 10,9 seconden en een verbruik van gemiddeld 6,5 liter op 100 kilometer.

De Lancia Ypsilon leent zich net als de huidige Y uitstekend voor ritten in stedelijke gebieden, maar heeft als compacte limousine ook grote talenten in huis wanneer het om verre reizen gaat.

Fraai interieur
Nog zon highlight is het interieur, met zijn ergonomische cockpit en centraal geplaatste meters. Het ontwerp straalt pure klasse uit, niet in de laatste plaats door het gebruik van hoogwaardige materialen. Om over de rijke uitrusting nog maar te zwijgen. De Ypsilon laat stijl en innovatieve techniek op een unieke manier versmelten. Ook het vakmanschap waarmee hij - net als de grote Lancia modellen - is gebouwd, springt meteen in het oog.

De schakelpook is op het dashboard bevestigd om de bediening te optimaliseren en voor de benen ruimte te winnen. Het stuur is in hoogte verstelbaar. Ook het nieuwe multi-info paneel verdient vermelding, het informeert niet alleen over allerhande praktische zaken, maar stelt de gebruiker ook in staat de techniek naar eigen smaak in te stellen. Denk aan een keuze van de deuren of achterklep die op de afstandsbediening reageren (soms is het bijvoorbeeld veiliger alleen de bestuurdersdeur te openen) en het inschakelen van automatische deurvergrendeling bij 20 kilometer uur.

Leder en Alcantara
De Ypsilon wordt desgewenst geleverd met een in contrasterende kleuren leder uitgevoerd interieur (cognac en lichtblauw), maar ook Alcantara, zacht velours en het hightech Sail weefsel (geïnspireerd door hoogwaardige stoffen uit de nautische wereld) behoren tot de mogelijkheden. Kleuren, afwerkingsdetails en materialen versterken en accentueren de exclusiviteit van de nieuwe kleine Lancia. Als gezegd, is er een dermate ruime keuze aan varianten en uitvoeringen dat iedere koper letterlijk en figuurlijk een op maat gesneden Ypsilon kan samenstellen. Er zijn drie uitrustingsniveaus ( Fashion, Argento en Oro), elf lakkleuren, zes mogelijkheden voor de interieurafwerking (in acht verschillende kleuren) en vijf typen lichtmetalen wielen. Welke het ook wordt: hij ademt als geen ander Italiaanse flair.

Door de praktische bril bezien heeft hij een van de ruimste interieurs en bagageruimten in zijn klasse. Met de verstelbare achterstoelen in voorste positie kun je een fikse 290 liter bagage kwijt, maar ook in de achteruit geschoven ,,comfortstand meet de laadruimte nog altijd 215 liter. Ook het passagierscompartiment vormt zowel in afwerking als comfort de top in zijn klasse. De Ypsilon is standaard weloverwogen als vierpersoons auto uitgevoerd, doorgaans worden autos in deze klasse namelijk door hoogstens twee of drie personen gebruikt. Hij heeft twee separate en verstelbare stoelen achterin (ook in hoek), maar kan als optie desgewenst ook een driepersoons achterbank meekrijgen. Met derde hoofdsteun en een extra driepunts veiligheidsgordel.

Skydome
Wanneer je over het Ypsilon interieur spreekt, moet natuurlijk ook nog even de nadruk worden gelegd op de mogelijkheid van het fantastische glazen Skydome dak. Het optionele schuifdak geeft een nieuwe dimensie aan het rijden in zon compacte auto. Het fonkelnieuwe systeem beslaat bijna driekwart van het dak en bestaat uit twee glazen panelen, waarvan de voorste naar achteren open kan schuiven. De inzittenden kunnen zelf kiezen hoe zij de buitenwereld willen beleven. Het dak kan lichtdicht worden afgeschermd, je kunt via het gesloten glasdak extra licht in het interieur laten doordringen en in geopende toestand geeft de Ypsilon zelfs een beetje het gevoel van een cabriolet. Het voorste glaspaneel en de jaloezie openen zich in zeven seconden, maar het is vanzelfsprekend ook mogelijk het dak slechts gedeeltelijk naar achteren te schuiven. Een druk op de knop is voldoende. Voor een optimale veiligheid is het Skydome dak voorzien van speciaal gehard glas en krijgt hij ook een klembeveiliging mee, waardoor het glaspaneel terugschuift wanneer de sensoren weerstand detecteren.

Uitrusting
De uitzonderlijk verfijnde uitrusting positioneert de Ypsilon aan de top in zijn klasse. Op veiligheidsgebied doet de kleine Lancia niet onder voor de grote vlaggenschepen in de autowereld. Zo beschikt hij over airbags voorin, zijdelingse airbags en hoofdairbags, ABS anti-blokkeerremsysteem met EBD automatische remkrachtverdeling, ESP stabiliteitsregeling, een speciaal systeem voor noodstop rembekrachtiging en zelfs een heuvelrem. Die laatste vergemakkelijkt het optrekken tegen een helling aanzienlijk, door de auto kort op de rem te houden. De techniek maakt daarbij gebruik van het ESP-systeem dat zelfstandig de afzonderlijke remmen kan bedienen. Overigens is de hele vormgeving van de voorpartij zodanig dat de kleine Lancia bij een onverhoopte aanrijding met voetgangers of fietsers zo weinig mogelijk letsel veroorzaakt.

Ook de comfortuitrusting is imposant. Zo heeft de Ypsilon Dualdrive stuurbekrachting met een keuze uit een normale mate van bekrachtiging en - wel zo makkelijk bij parkeren - een extra licht werkende City-stand. Ook cruisecontrol, automatisch inschakelende verlichting en wissers die bij de eerste regendruppels in actie komen en zelfs een parkeersensor behoren tot de techniek van de chique, compacte Lancia.


1.800.000 kleine Lancias
De stijl van de nieuwe Ypsilon is origineel en zal ook de Lancia-liefhebbers zeer bekoren. Niet in de laatste plaats door de verfijnde retro-accenten in zijn ontwerp, die onder andere zijn geïnspireerd op de befaamde Lancia Ardea, de compacte uitvoering van de Aprilia, Lancias eerste kleine auto. Noblesse oblige. Niet iedereen zal erbij stilstaan, maar ook in de recente historie heeft Lancia een belangrijke rol gespeeld met zijn compacte modellen. Sinds 1985 hebben de Y10 en Y het hart van niet minder dan 1.800.000 Europese kopers veroverd. De nieuwe generatie Lancia Ypsilon kan dus putten uit een enorme fanclub en breidt die doelgroep ongetwijfeld aanzienlijk uit met zijn stijlvolle uiterlijk, grote luxe en verrassende veelzijdigheid. Met zijn unieke concept en uitstraling zal de Ypsilon dus ook op het boodschappenlijstje van heel wat nieuwe kopers verschijnen.