9-10-2003
Debuut fonkelnieuwe Lancia Ypsilon
Origineel, elegant, geavanceerd, verfijnd, stijlvol. Het zijn
loftuitingen die je meestal voorbij hoort komen wanneer er een
topklasse limousine aan de wereld wordt voorgesteld. Maar deze keer
ligt dat toch anders: diezelfde complimenteuze bewoordingen zijn
namelijk ook perfect op hun plaats bij de presentatie van de uiterst
chique en toch compacte Lancia Ypsilon.
Vanaf 25 oktober is de nieuwe Ypsilon te bewonderen in de showroom van
de Nederlandse Lancia-dealers.
Met zijn verleidelijke styling eiste de nieuwe Italiaan tijdens zijn
tentoonstellingsdebuut op de Autosalon van Genève al een verrassende
hoofdrol voor zich op. In de media werd liefkozend gesproken over een
,,compacte limousine en het ,,Lancia vlaggenschip in zakformaat.
Tijdens de rijdende presentatie in en om Rome, eind juni, wist de
compleet nieuwe Ypsilon die positieve eerste indrukken te versterken
met zijn voortreffelijke comfort en zeer volwassen rijeigenschappen.
De kleine Lancia is niet langer de spreekwoordelijke tweede auto in
het gezin, maar creëert in feite zijn eigen nieuwe segment.
De nieuwe Lancia Ypsilon verleidt de automobilist met een uitstraling
en élégance die je eerder in veel grotere en aanzienlijk kostbaarder
modellen verwacht. En hij creëert daarmee een nieuw segment in de
compacte klasse. Hij mikt op rijd(st)ers die zich willen
onderscheiden, zeer hoge eisen stellen aan de kwaliteit, uitstraling
en luxe van hun auto, maar tegelijkertijd ook genieten van de
praktische voordelen die een model met een dergelijk handzaam formaat
van nature biedt.
Dat de nieuwe Ypsilon in alle opzichten een echte Lancia is, bewijst
niet alleen het design, maar ook zijn hoogwaardige afwerking en de
toepassing van geavanceerde technieken. Ook onder de motorkap. Denk
aan de innovatieve 1.3 MultiJet 16V diesel, de nieuwe en zeer
dynamische 1.4-16V krachtbron en de gerobotiseerd werkende Dualmode
versnellingsbak. Die laatste bedient de koppeling zelf (er zijn dus
maar twee pedalen aan boord) en doet naar keuze volautomatisch of
semi-automatisch (sequentieel handmatig middels pookje op dashboard)
zijn schakelwerk. Daarbij waakt de elektronica voor het schakelen bij
té hoge of te lage toerentallen met een visueel en akoestisch alarm.
De Dualmode transmissie is beschikbaar in combinatie met beide nieuwe
motorversies en biedt in zijn automaatstand overigens ook nog de
mogelijkheid om tussen een ,,Normaal en ,,Economy schakelprogramma te
kiezen. Daarbij werkt de software zo verfijnd dat hij signaleert
wanneer de Ypsilon bijvoorbeeld tegen een helling omhoog rijdt. Of
juist omlaag. De schakelhandelingen worden daaraan aangepast.
Een ander saillant detail: de acceleratietijd naar 100 kilometer per
uur is voor de 1.3 MultiJet 16V met Dualmode transmissie bijna een
volle seconde sneller dan met de ook al heel rappe handgeschakelde
versie. Ook van het opmerkelijk gunstige, lage verbruik van gemiddeld
4,6 liter op 100 kilometer wordt nog eens een tiende liter
afgeknabbeld.
Maatwerk: 555 mogelijkheden
Veeleisende autorijders hechten bij uitstek waarde aan maatwerk. Daar
speelt de nieuwe Italiaan nadrukkelijk op in met een keuze uit niet
minder dan 555 uitvoeringen. Wie toch nog een stapje verder wil gaan,
kan bovendien kiezen voor exclusieve opties als het glazen Skydome
dak, een links en rechts afzonderlijk instelbare klimaatregeling en
een speciaal ontwikkeld en op de akoestiek van de auto afgestemd Bose
audio systeem van grote klasse. Die heeft zes afzonderlijke
versterkers om de rondom geplaatste luidsprekers optimaal hun werk te
laten doen. Hij is standaard in de Oro uitvoering.
Ook de grote veelzijdigheid van de kleine Lancia is een verhaal apart.
Met zijn lengte van 378 centimeter is hij een slag groter dan zijn
voorganger. Samen met het zeer moderne concept, de specifieke
inrichting als vierpersoons auto en de toepassing van verschuifbare
stoelen achterin levert dat een ongekend ruime en multifunctionele
auto op. Je zou van achter het stuur, in de passagiersfauteuil en de
luxe zitmeubels achterin bijna vergeten dat je in een compacte auto
zit.
Vlaggenschip
Met zijn non-conformistische, vloeiende en misschien zelfs bijna
sensuele vormen slaat de Ypsilon in zijn klasse nieuwe wegen in op het
gebied van styling en uitstraling. Hij is van alle kanten meteen
herkenbaar als Lancia. De voorkant herinnert niet alleen aan het
fameuze Dialogos prototype, maar vertoont vooral van voren duidelijke
familiegelijkenissen met de Thesis en Phedra. De ándere vlaggenschepen
van Lancia, zou je bijna zeggen, want inmiddels hebben we vastgesteld
dat ook de Ypsilon die eer met recht verdient.
Het feit dat de Italiaan een nieuwe naam meekrijgt - Ypsilon wordt nu
voluit geschreven en niet langer alleen de Griekse letter Y -
onderstreept nog eens dat we hem in feite in een andere klasse moeten
indelen. Dat vertaalt zich ook in een uiterst solide weggedrag, een
hoog comfortniveau en een fikse portie dynamiek. Het nieuwe onderstel
is gebaseerd op een beproefde combinatie van onafhankelijke
voorwielophanging (Mc Pherson veerbenen met torsiestabilisator) en
semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsieas.
Voor de nieuwe Lancia Ypsilon is een kwartet motoren beschikbaar. De
eerste twee zijn de beproefde, 60 pk sterke 1.2-literversie en de 80
pk 1.2-16V; twee motoren die in de compacte en relatief lichte Lancia
al verrassend veel kracht en souplesse in huis hebben. Wie de lat nog
een stuk hoger legt, kan kiezen uit de revolutionaire direct
ingespoten 1.3 MultiJet 16V turbodiesel (de kleinste common-rail
viercilindermotor ter wereld en toch goed voor een imposante 70 pk en
180 Nm trekkracht) en de eveneens nieuwe 95 pk sterke 1.4-16V
benzinekrachtbron.
Motorisch wonder
De 1.3 MultiJet 16V is niet alleen technisch een waar wondertje, hij
zet ook constructief nieuwe mijlpalen. Zo is hij minder dan 50
centimeter lang en 65 centimeter hoog. Niet minder indrukwekkend is de
prestatie om binnen een cilinderboring van 70 mm zés componenten met
volwaardige afmetingen een plekje te geven: vier kleppen, de injector
en de gloeiplug. De uiterst innovatieve dieselmotor voldoet niet voor
niets nu al aan de toekomstige Euro4 milieunormen. De nieuwe diesel is
op een zeer lang leven (minstens 250.000 kilometer) ontworpen en
vraagt opmerkelijk weinig onderhoud. Zo is de verversingsinterval voor
de olie bijvoorbeeld opgetrokken naar 30.000 kilometer.
De nieuwe 1.4-16V is al even verfijnd. We hebben het over de nieuwste
en tevens meest gespierde telg van de FIRE-motorenfamilie. Hij is
onder andere voorzien van drive-by-wire techniek voor het
gasmechanisme. De 1.4-16V ademt door vier kleppen per cilinder, die op
hun beurt door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. Ook de
1.4-16V voldoet al aan Euro4 en excelleert net als zijn dieselbroeder
door kracht, souplesse en een opmerkelijk laag verbruik. De cijfers:
175 kilometer per uur, nul naar 100 in 10,9 seconden en een verbruik
van gemiddeld 6,5 liter op 100 kilometer.
De Lancia Ypsilon leent zich net als de huidige Y uitstekend voor
ritten in stedelijke gebieden, maar heeft als compacte limousine ook
grote talenten in huis wanneer het om verre reizen gaat.
Fraai interieur
Nog zon highlight is het interieur, met zijn ergonomische cockpit en
centraal geplaatste meters. Het ontwerp straalt pure klasse uit, niet
in de laatste plaats door het gebruik van hoogwaardige materialen. Om
over de rijke uitrusting nog maar te zwijgen. De Ypsilon laat stijl en
innovatieve techniek op een unieke manier versmelten. Ook het
vakmanschap waarmee hij - net als de grote Lancia modellen - is
gebouwd, springt meteen in het oog.
De schakelpook is op het dashboard bevestigd om de bediening te
optimaliseren en voor de benen ruimte te winnen. Het stuur is in
hoogte verstelbaar. Ook het nieuwe multi-info paneel verdient
vermelding, het informeert niet alleen over allerhande praktische
zaken, maar stelt de gebruiker ook in staat de techniek naar eigen
smaak in te stellen. Denk aan een keuze van de deuren of achterklep
die op de afstandsbediening reageren (soms is het bijvoorbeeld
veiliger alleen de bestuurdersdeur te openen) en het inschakelen van
automatische deurvergrendeling bij 20 kilometer uur.
Leder en Alcantara
De Ypsilon wordt desgewenst geleverd met een in contrasterende kleuren
leder uitgevoerd interieur (cognac en lichtblauw), maar ook Alcantara,
zacht velours en het hightech Sail weefsel (geïnspireerd door
hoogwaardige stoffen uit de nautische wereld) behoren tot de
mogelijkheden. Kleuren, afwerkingsdetails en materialen versterken en
accentueren de exclusiviteit van de nieuwe kleine Lancia. Als gezegd,
is er een dermate ruime keuze aan varianten en uitvoeringen dat iedere
koper letterlijk en figuurlijk een op maat gesneden Ypsilon kan
samenstellen. Er zijn drie uitrustingsniveaus ( Fashion, Argento en
Oro), elf lakkleuren, zes mogelijkheden voor de interieurafwerking (in
acht verschillende kleuren) en vijf typen lichtmetalen wielen. Welke
het ook wordt: hij ademt als geen ander Italiaanse flair.
Door de praktische bril bezien heeft hij een van de ruimste interieurs
en bagageruimten in zijn klasse. Met de verstelbare achterstoelen in
voorste positie kun je een fikse 290 liter bagage kwijt, maar ook in
de achteruit geschoven ,,comfortstand meet de laadruimte nog altijd
215 liter. Ook het passagierscompartiment vormt zowel in afwerking als
comfort de top in zijn klasse. De Ypsilon is standaard weloverwogen
als vierpersoons auto uitgevoerd, doorgaans worden autos in deze
klasse namelijk door hoogstens twee of drie personen gebruikt. Hij
heeft twee separate en verstelbare stoelen achterin (ook in hoek),
maar kan als optie desgewenst ook een driepersoons achterbank
meekrijgen. Met derde hoofdsteun en een extra driepunts
veiligheidsgordel.
Skydome
Wanneer je over het Ypsilon interieur spreekt, moet natuurlijk ook nog
even de nadruk worden gelegd op de mogelijkheid van het fantastische
glazen Skydome dak. Het optionele schuifdak geeft een nieuwe dimensie
aan het rijden in zon compacte auto. Het fonkelnieuwe systeem beslaat
bijna driekwart van het dak en bestaat uit twee glazen panelen,
waarvan de voorste naar achteren open kan schuiven. De inzittenden
kunnen zelf kiezen hoe zij de buitenwereld willen beleven. Het dak kan
lichtdicht worden afgeschermd, je kunt via het gesloten glasdak extra
licht in het interieur laten doordringen en in geopende toestand geeft
de Ypsilon zelfs een beetje het gevoel van een cabriolet. Het voorste
glaspaneel en de jaloezie openen zich in zeven seconden, maar het is
vanzelfsprekend ook mogelijk het dak slechts gedeeltelijk naar
achteren te schuiven. Een druk op de knop is voldoende. Voor een
optimale veiligheid is het Skydome dak voorzien van speciaal gehard
glas en krijgt hij ook een klembeveiliging mee, waardoor het
glaspaneel terugschuift wanneer de sensoren weerstand detecteren.
Uitrusting
De uitzonderlijk verfijnde uitrusting positioneert de Ypsilon aan de
top in zijn klasse. Op veiligheidsgebied doet de kleine Lancia niet
onder voor de grote vlaggenschepen in de autowereld. Zo beschikt hij
over airbags voorin, zijdelingse airbags en hoofdairbags, ABS
anti-blokkeerremsysteem met EBD automatische remkrachtverdeling, ESP
stabiliteitsregeling, een speciaal systeem voor noodstop
rembekrachtiging en zelfs een heuvelrem. Die laatste vergemakkelijkt
het optrekken tegen een helling aanzienlijk, door de auto kort op de
rem te houden. De techniek maakt daarbij gebruik van het ESP-systeem
dat zelfstandig de afzonderlijke remmen kan bedienen. Overigens is de
hele vormgeving van de voorpartij zodanig dat de kleine Lancia bij een
onverhoopte aanrijding met voetgangers of fietsers zo weinig mogelijk
letsel veroorzaakt.
Ook de comfortuitrusting is imposant. Zo heeft de Ypsilon Dualdrive
stuurbekrachting met een keuze uit een normale mate van bekrachtiging
en - wel zo makkelijk bij parkeren - een extra licht werkende
City-stand. Ook cruisecontrol, automatisch inschakelende verlichting
en wissers die bij de eerste regendruppels in actie komen en zelfs een
parkeersensor behoren tot de techniek van de chique, compacte Lancia.
1.800.000 kleine Lancias
De stijl van de nieuwe Ypsilon is origineel en zal ook de
Lancia-liefhebbers zeer bekoren. Niet in de laatste plaats door de
verfijnde retro-accenten in zijn ontwerp, die onder andere zijn
geïnspireerd op de befaamde Lancia Ardea, de compacte uitvoering van
de Aprilia, Lancias eerste kleine auto. Noblesse oblige. Niet iedereen
zal erbij stilstaan, maar ook in de recente historie heeft Lancia een
belangrijke rol gespeeld met zijn compacte modellen. Sinds 1985 hebben
de Y10 en Y het hart van niet minder dan 1.800.000 Europese kopers
veroverd. De nieuwe generatie Lancia Ypsilon kan dus putten uit een
enorme fanclub en breidt die doelgroep ongetwijfeld aanzienlijk uit
met zijn stijlvolle uiterlijk, grote luxe en verrassende
veelzijdigheid. Met zijn unieke concept en uitstraling zal de Ypsilon
dus ook op het boodschappenlijstje van heel wat nieuwe kopers
verschijnen.
AutoRai