SPECSAVERS OPTICIENS

Specsavers start nieuwe prijsvergelijkende campagne

Specsavers roept consumenten massaal op zelf prijzen te vergelijken van varifocale glazen

Hilversum, 24 oktober 2003 - Specsavers Opticiens, de optiekketen die onlangs zijn prijsvergelijkingcampagne moest stoppen, komt vanaf morgen met evengrote dagbladadvertenties terug. In de nieuwe campagne doet Specsavers een oproep aan consumenten om de prijzen van varifocale glazen zelf te gaan vergelijken. Daarvoor zit in de advertentie een coupon verwerkt met prijsvergelijkingstabel. Hierin kan de consument zelf de prijs van de glazen invullen van concurrenten van Specsavers. De prijzen van Specsavers staan voorgedrukt. Deze nieuwe campagne is een direct gevolg van de inmiddels verboden prijsvergelijkingcampagne. 'Onze missie, het omlaag brengen van de prijs van brillen in Nederland, zetten we voort. Dat er veel onduidelijkheid over die prijzen is, bewezen de rechtszaken. Daarom doen we nu ook een serieus appèl op de consument met deze campagne: ga naar verschillende opticiens en vergelijk zelf de prijs en maak dan zelf uit welke goedkoper is.', aldus Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers Opticiens.

De rechtszaken die Hans Anders en Pearle tegen de prijsvergelijkingcampagne van Specsavers aanspande, zijn opvallend verschillend beoordeeld door de rechters. Zo werd in de zaak van Pearle de prijsvergelijkingcampagne als misleidend geoordeeld, omdat Pearle onder meer kon aantonen dat zij ook glazen verkoopt die goedkoper zijn dan de glazen die in de advertentie zijn genoemd. In de Hans Anders-zaak echter, vond de rechter dat Specsavers de prijzen van Hans Anders wél op een juiste wijze had achterhaald. Reidar Bakker: 'Ook over de kwaliteit van de glazen is gesproken in de rechtszaken. In de Pearle-zaak was de kwaliteit van de glazen geen issue. In de Hans Anders-zaak oordeelde de rechter dat onze glazen en die van onze concurrent van gelijkwaardige kwaliteit zijn. We hebben dus appels met appels vergeleken. Omdat er nu nog altijd veel verwarring is over de prijzen van brillenglazen, roepen wij de consument nu op om zelf op pad te gaan. Gewoon omdat de consument niet veel wijzer is geworden van al deze rechtszaken'. Morgen plaatst Specsavers een advertentie in De Telegraaf, volgende week volgen andere grote dagbladen.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 500 winkels, waarvan op dit moment 60 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint venturebasis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel te veel betalen voor een scherpe blik. De monturen en glazen komen van gerenommeerde leveranciers en voldoen allemaal aan de Europese CE-kwaliteitseisen. Met de verkoop van meer dan vijf miljoen brillen per jaar is Specsavers Opticiens in staat een hoge kwaliteit brillen voor een betaalbare prijs te leveren.

Advies van volledig opgeleide opticiens
Specsavers winkels worden geleid door volledig opgeleide opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Het laatste onderzoek naar oogmetingen onder opticiens van de Consumentenbond (Consumentengids november 2001) concludeerde dat alleen Specsavers Opticiens verder kijkt dan de bril alleen en de meest uitgebreide oogmeting doet. Het onderzoek vond plaats bij Hans Anders, Het Huis, Pearle en Specsavers Opticiens.

Duidelijke prijzen en overzichtelijke collectie Specsavers biedt een brede collectie trendy monturen in vaste prijscategorieën (al vanaf 39 euro), inclusief gratis standaard enkelvoudige glazen. De prijzen van eventuele extra's, zoals varifocale glazen zijn duidelijk zichtbaar in de winkel. Met deze helderheid in prijzen en de standaard gratis enkelvoudige glazen is Specsavers Opticiens uniek in Nederland.