Conferentie over angst en verdriet bij kinderen: nieuwe initiatieven en bezorgdheid aanwezige organisaties over mediaverslaggeving proces Dutroux
Vandaag vond de Rondetafelconferentie plaats over angst en
verdriet bij kinderen. Minister Vanderpoorten besprak met
verschillende belangengroepen nieuwe initiatieven en
maatregelen om de onderwijssector in de toekomst
professioneel te laten omgaan met verdriet en angst bij
kinderen.
De aanleiding van deze conferentie is het nakende Dutroux-
proces. Minister Vanderpoorten plaatst de gesprekken van
vandaag echter in een ruimer kader. "Met deze rondetafel
wil ik leerkrachten, ouders, zorgcoördinatoren en CLB-
medewerkers tegemoet komen op het moment dat ze zich
afvragen hoe ze moeten omgaan met delicate emoties en
vragen van jongeren, ook los van de zaak Dutroux."
De conferentie van vandaag resulteerde in enkele nieuwe
initiatieven. Zo is er een studiedag gepland rond het op
school beter omgaan met geweld tegen kinderen in
samenwerking met Child Focus. Alle organisaties met
interesse worden opgeroepen om inhoudelijk mee te werken.
Een tweede nieuw initiatief is het plan om alle bestaande
expertise en informatie rond kindermishandeling te
kanaliseren naar (toekomstige) leerkrachten, CLB-
medewerkers en zorgcoördinatoren. Organisaties kunnen hun
materiaal naar het departement Onderwijs sturen waar het
opgenomen zal worden in een database op de onderwijssite
www.ond.vlaanderen.be .
De campagnes in het tijdschrift 'Klasse', dat sinds 1996
deze problematiek eigenlijk nooit uit het oog verloren
heeft, worden geactualiseerd en opnieuw verspreid.
Projecten die momenteel lopen, zoals het preventieproject
onderwijs vertrouwenscentra, de vzw Limits en het project
Clicksafe, worden opnieuw in de kijker geplaatst.
Minister Vanderpoorten benadrukte ook het belang van
communicatie tijdens de conferentie. "Het is belangrijk dat
kinderen open over hun gevoelens kunnen praten, dat zij
deze gevoelens op de juiste manier kunnen verwoorden en dat
zij het gevoel hebben dat er met respect naar hen
geluisterd wordt." Deze communicatieve vaardigheden die
kinderen moeten leren praten over hun angsten en verdriet
zijn ook opgenomen in de eindtermen, zowel in het kleuter-
als in het basis- en secundair onderwijs.
In het detecteren van kindermishandeling spelen
leerkrachten en zorgcoördinatoren vaak een sleutelrol. "Het
herkennen van kindermishandeling roept bij hen vaak sterke
emoties op. Het is in ieders belang dat ze weten hoe ze in
zo een situatie moeten reageren. Het is niet de bedoeling
dat de leerkracht zelf als hulpverlener optreedt, daar
bestaat specifieke expertise voor, maar het is wel
belangrijk dat de school de juiste adressen en
contactpersonen kent voor hulpverlening uit de eigen
streek", aldus minister Vanderpoorten.
De school heeft met andere woorden een belangrijke
signaalfunctie en leerkrachten moeten in staat zijn om
signalen van kindermishandeling als dusdanig te herkennen.
Minister Vanderpoorten wil scholen en leerkrachten
ondersteunen door hen informatie en geschikte methodieken
aan te bieden.
Bij de uiteenzettingen van verschillende organisaties klonk
een grote bezorgdheid over de manier waarop het proces in
beeld gaat gebracht worden. De vrees leeft dat sensationele
beelden hun weg opnieuw naar de beeldbuis en de geschreven
media gaan vinden. Flip Voets, voorzitter van de Raad van
de Journalistiek, aanhoorde namens de journalisten deze
bezorgdheden en verzekerde de aanwezigen dat de Raad hierop
zal toezien.
info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten
- tel. (0475) 98 33 73 - (02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
---