EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht
23 oktober 2003

Reactie EVO op voorstel VVD

VERHOGING MAXIMUMSNELHEID PERSONENVERKEER BENADEELT IEDEREEN

CDA, VVD en LPF willen dat er overal gewoon 120 kilometer per uur op de snelweg kan worden gereden. Alleen zo kunnen files worden opgelost. VVD?kamerlid Hofstra pleitte vandaag zelfs voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Verladersorganisatie EVO is hier fel tegen gekant. Verhogen van de maximumsnelheid voor personenverkeer vergroot het snelheidsverschil met vrachtverkeer. Dat belemmert de doorstroming en is daarmee slecht voor het milieu. Daarnaast leidt het tot meer verkeersonveilige situaties.

Aanleiding voor de kamervoorstellen is de evaluatie van de proef A13 Overschie. Daar mag om milieuredenen nooit harder dan 80 kilometer per uur worden gereden. EVO onderstreept het succes van deze maatregel, alleen daar waar de maatregel de doorstroming bevordert. Constant rijdend verkeer, met een lage snelheid, veroorzaakt minder luchtverontreiniging dan verkeer met sterk variërende rijsnelheden. De doorstroming kan afhankelijk zijn van de lengte van wegdek en de verhouding tussen vrachtverkeer en personenverkeer. Dat blijkt ook uit de evaluatie van het overschie-experiment. Onverkorte toepassing van de maatregel op alle snelwegen door stedelijk gebied, zoals het PvdA bepleit, is dan ook een zinloos.

Minister Peijs zegt terecht dat verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur meer luchtvervuiling en geluidsbelasting met zich meebrengt. De investeringen in de noodzakelijke geluidswallen kunnen oplopen tot 800 miljoen euro. Het is de belastingbetaler, die hiervoor betaalt.