http://www.evo.nl
Persbericht
23 oktober 2003
Reactie EVO op voorstel VVD
VERHOGING MAXIMUMSNELHEID PERSONENVERKEER BENADEELT IEDEREEN
CDA, VVD en LPF willen dat er overal gewoon 120 kilometer per uur op de
snelweg kan worden gereden. Alleen zo kunnen files worden opgelost.
VVD?kamerlid Hofstra pleitte vandaag zelfs voor een verhoging van de
maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Verladersorganisatie EVO is
hier fel tegen gekant. Verhogen van de maximumsnelheid voor
personenverkeer vergroot het snelheidsverschil met vrachtverkeer. Dat
belemmert de doorstroming en is daarmee slecht voor het milieu.
Daarnaast leidt het tot meer verkeersonveilige situaties.
Aanleiding voor de kamervoorstellen is de evaluatie van de proef A13
Overschie. Daar mag om milieuredenen nooit harder dan 80 kilometer per
uur worden gereden. EVO onderstreept het succes van deze maatregel,
alleen daar waar de maatregel de doorstroming bevordert. Constant
rijdend verkeer, met een lage snelheid, veroorzaakt minder
luchtverontreiniging dan verkeer met sterk variërende rijsnelheden. De
doorstroming kan afhankelijk zijn van de lengte van wegdek en de
verhouding tussen vrachtverkeer en personenverkeer. Dat blijkt ook uit
de evaluatie van het overschie-experiment. Onverkorte toepassing van de
maatregel op alle snelwegen door stedelijk gebied, zoals het PvdA
bepleit, is dan ook een zinloos.
Minister Peijs zegt terecht dat verhoging van de maximumsnelheid naar
130 kilometer per uur meer luchtvervuiling en geluidsbelasting met zich
meebrengt. De investeringen in de noodzakelijke geluidswallen kunnen
oplopen tot 800 miljoen euro. Het is de belastingbetaler, die hiervoor
betaalt.