Persbericht
A12 Bravo: Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud
Financiering infrastructuurproject op en rondom de A12 tussen Bodegraven en
Oudenrijn rond
23-10-2003
De regionale partners hebben ingestemd met de financiering van
A12Bravo, het infrastructuurproject tussen Bodegraven en Oudenrijn.
Het totale bedrag dat met de eerste fase van het project gemoeid is,
bedraagt bijna 170 miljoen euro. A12 Bravo heeft als doel het
verbeteren van de doorstroming op de wegen en de bereikbaarheid van de
kernen in dit gebied en het verbeteren van de veiligheid en kwaliteit
van de leefomgeving. Het betreft een samenwerking tussen de provincie,
Rijkswaterstaat, het Bestuur Regio Utrecht en de gemeenten Bodegraven,
Woerden, Utrecht, Montfoort en Nieuwegein. Betrokken partners maken
zich samen sterk voor de financiering en uitvoering van de
verschillende deelprojecten. Deelprojecten die de provincie uitvoert
zijn een regioweg tussen de aansluiting Nieuwerbrug /Waarder van de
A12 en de Wijk Woerden-Middelland (gereed 2010), de reconstructie van
de aansluiting Woerden / Linschoten van de A12 met de N204 (gereed in
2007), een regioweg tussen de nieuwe aansluiting Woerden-oost van de
A12 en de nieuw aan te leggen westelijke randweg Harmelen (gereed
2010) en een regioweg tussen de nieuwe aansluiting Woerden-oost en de
Veldhuizerweg bij Leidsche Rijn (gereed 2005).
A12 Bravo heeft als doel de ontsluiting en bereikbaarheid van kernen
in het gebied te verbeteren: verkeer van Woerden naar de A12 wordt
verspreid over drie aansluitingen in plaats van één en Leidsche
Rijn / Harmelen / Woerden-oost krijgt een extra aansluiting.
Daarnaast stelt het project een verbetering van doorstroming op
het wegennetwerk op en rondom de A12 ten doel: er komen plus- en
spitsstroken op de A12, de capaciteit van bestaande aansluitingen
wordt vergroot en er komt een extra aansluiting bij het
benzinestation Bijleveld / Hellevliet. Het project beoogt tevens
een verbetering van de veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving
door doorgaand verkeer uit de kernen te weren: het verkeer wordt
via randwegen geleid en doorgaand verkeer gaat om Harmelen heen.
Met A12 Bravo presenteren betrokken partijen een samenhangend
pakket aan maatregelen waarbij de individuele projecten elkaar
versterken en binnen een langetermijnvisie vallen.
Financiering
Voor de korte- en middellange termijn (tot 2010) zijn tien
deelprojecten ontwikkeld, waarvan voor de zeven met de hoogste
prioriteit de financiering is geregeld. De kosten van deze
projecten bedragen bijna 170 miljoen euro. De gemeente Woerden
financiert 22,2 miljoen euro, de provincie Utrecht draagt 42,9
miljoen euro bij en Rijkswaterstaat heeft eerder 100 miljoen euro
vanuit het BOR (BereikbaarheidsOffensief Randstad) gereserveerd
voor A12-West. Overige kosten worden door Bestuur Regio Utrecht en
de gemeenten Utrecht en Montfoort gefinancierd.
Overzicht deelprojecten eerste fase
Realisatie in 2005-2006:
* een nieuwe aansluiting (Woerden-oost) op de A12 ter hoogte van het
benzinestation Hellevliet / Bijleveld;
* een regionale weg met twee rijstroken van de nieuwe aansluiting
(Woerden-oost), oostwaarts naar de reeds aangelegde Veldhuizerweg
in de wijk Leidsche Rijn te Utrecht.
Realisatie in 2007:
* de reconstructie van de aansluiting Woerden / Linschoten op de Mr
Reinaldaweg (N204).
Realisatie in 2010:
* een tweestrooks regionale weg van de aansluiting Nieuwerbrug /
Waarder naar de wijk Middelland in Woerden, direct ten noorden van
de A12;
* een tweestrooks regionale weg van de nieuwe aansluiting
(Woerden-oost), westwaarts, direct ten noorden van de A12;
* met aansluitend de westelijke randweg om Harmelen ("tracé
Hollandse kade") met een brug over de Oude Rijn en aantakkend op
de N198;
* benuttingmaatregelen (zoals spitstroken) uit te voeren op de A12
tussen Gouda en het knooppunt Oudenrijn.
Daarnaast regelen de partijen uiterlijk in 2007 de wijze van planning,
financiering en realisering van drie andere infrastructuurprojecten:
* een westelijke randweg voor Woerden vanaf de nieuwe parallelweg
langs de A12 over de spoorlijn Woerden - Bodegraven met
aansluitend een brug over de Oude Rijn;
* een oostelijke randweg voor Woerden vanaf de nieuwe parallelweg
langs de naar de bestaande tunnel onder de spoorlijn
Woerden-Harmelen;
* een verbindingsweg van de nieuwe aansluiting Woerden-oost naar de
N198 ten oosten van Harmelen).
Dit is een gezamenlijk persbericht van Provincie Utrecht,
Rijkswaterstaat Directie Utrecht, gemeenten Utrecht, Woerden,
Bodegraven, Montfoort, Nieuwegein en Bestuur Regio Utrecht
Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030-258 3713 of
Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht