Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
VVA03.3114GM
datum
23-10-2003

onderwerp
Brief LNV inzake Blackhead

bijlagen

Geachte Voorzitter,

Door middel van deze brief wil ik u informeren over de ziekte blackhead in de kalkoenhouderij. Directe aanleiding hiervoor zijn meldingen in de media van uitbraken van de ziekte bij twee Nederlandse kalkoenbedrijven.

datum
23-10-2003

kenmerk
VVA03.3114GM

bijlage

Blackhead
De ziekte blackhead is een parasitaire ziekte bij kalkoenen die wordt overgebracht via wormen of eieren van wormen. Ook ander pluimvee kan de ziekte onder de leden hebben, maar dit leidt doorgaans niet tot sterfte. De parasiet komt veelvuldig voor in ons milieu. Het is dan ook zeker niet de eerste keer dat de ziekte wordt gemeld. Normaliter wordt meerdere keren per kwartaal melding gemaakt van de ziekte. Zo heeft de GD mij gemeld dat in 2002 in 12 gevallen blackhead is vastgesteld bij leghennen en sierhoenders. Logischerwijs is de ziekte in 2002 niet waargenomen bij kalkoenen omdat een preventief middel (nifursol) aan het voeder werd toegevoegd. Ook in Frankrijk, België , Spanje (Catalonië) en Duitsland wordt de ziekte aangetroffen. De ziekte is geen zogenaamde A-ziekte. Dit houdt in dat de bestrijding van de ziekte geen overheidstaak is die is vastgelegd in EU-regelgeving. Het risico van verspreiding van de ziekte via de lucht is nihil en via contacten zeer klein. Op het moment dat de ziekte wordt geconstateerd is doorgaans de schade op het betreffende bedrijf groot in termen van sterfte onder de kalkoenen. Omdat de bestrijding van de ziekte niet aan de overheid is, behoort de ziekte feitelijk tot het ondernemersrisico van de kalkoenhouderij.

Diergeneesmiddelen
Tot 31 maart 2003 was het middel nifursol toegestaan als preventief middel tegen blackhead. Dit middel is echter door de EU van de markt gehaald vanwege risico's voor de consument van dierlijke producten. De EU heeft aan dit voornemen destijds veel bekendheid gegeven. Ik heb dit voornemen ook aan de Tweede Kamer gemeld (DL.2002/3576 d.d. 22-10-03 en VVA.2003/286 d.d. 04-02-03).

Door hier in een vroeg stadium bekendheid aan te geven is de gelegenheid geboden aan het bedrijfsleven om zich hierop voor te bereiden en nieuwe middelen voor te stellen. Tevens is de mogelijkheid geboden om aanvullende informatie te verstrekken over het middel Nifursol op basis waarvan het middel twee jaar langer zou mogen worden gebruikt. Deze aanvullende informatie is door de Europese Commissie als onvoldoende beoordeeld waardoor het middel nu niet meer gebruikt mag worden. Er is tot op heden geen nieuw middel voorgesteld door het bedrijfsleven. Voor de overheid bestaat in dit geval geen andere rol dan een zo snel mogelijke beoordeling van door het bedrijfsleven voorgestelde middelen.

Omdat er geen preventief diergeneesmiddel tegen blackhead voorhanden is, zijn de pluimveehouders aangewezen op hygiënemaatregelen ter voorkoming van de ziekte. Op het moment dat de ziekte is geconstateerd is behandeling met een diergeneesmiddel niet mogelijk omdat er in Europa geen diergeneesmiddelen voorhanden zijn waarvan is aangetoond dat zij geen risico voor de consument inhouden. Ook in de andere EU-landen waar blackhead voorkomt wordt de ziekte niet met diergeneesmiddelen bestreden en wordt preventieve behandeling met diergeneesmiddelen niet toegepast.

Aansprakelijkheid
De overheid is niet aansprakelijk voor de schade die optreedt door deze ziekte. De risico's van blackhead zijn in de sector alom bekend. Ook is in een vroeg stadium bekendheid gegeven aan het voornemen van de EU om nifursol niet meer toe te staan vanaf 31 maart 2003. Daarbij komt dat het aantreffen van de ziekte geen unicum is, maar regelmatig voorkomt vanwege de endemische aanwezigheid van de ziekteveroorzakers in ons milieu.
In de pers is een verband gelegd tussen de uitbraak van blackhead en de verklikkerkippen die eerder dit jaar zijn uitgezet. Echter, slechts op één van de twee getroffen bedrijven zijn sentinelkippen geplaatst. Het andere bedrijf ligt buiten de door de vogelpest getroffen gebieden. Hier zijn dan ook géén sentinelkippen geplaatst. Om deze reden en omdat de blackhead-problematiek zich ook voordoet in andere landen zie ik geen aanleiding een relatie te leggen met de verklikkerkippen. Op basis van de mij nu bekende feiten kan ik niet anders concluderen dan dat de ziekte de kop opsteekt vanwege het wegvallen van het preventieve middel nifursol.
Overigens bestond over de wijze waarop de sentinelproeven zouden worden uitgevoerd volledige overeenstemming tussen overheid en bedrijfsleven.

Politieke afweging en vervolgtraject
Zoals aangegeven is de rol van de overheid bij het oplossen van deze problematiek faciliterend. De overheid beoordeelt middelen die worden voorgesteld door private producenten. Daarbij worden middelen onder andere beoordeeld op de gevolgen voor milieu en volksgezondheid. In EU-kader is geconcludeerd dat vooralsnog geen enkel middel aan de in de EU geldende eisen voldoet. Ik zal vanuit mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid dan ook geen uitzonderingspositie creëren voor de Nederlandse kalkoenhouderij. Concreet houdt dit in dat ik geen nationale regeling wil treffen om Nifursol toe te laten op de Nederlandse markt. Ik zal mij inspannen voor snelle en zorgvuldige afronding van de besluitvormingsprocedures voor nieuwe middelen of de beoordeling van aanvullende informatie van bestaande middelen in Brussel.

Bijzondere aandacht daarbij verdient een middel dat in de Verenigde Staten op dit moment wordt gebruikt bij de bestrijding van blackhead. Het initiatief om een dergelijk middel voor te dragen voor toelating ligt echter bij het bedrijfsleven.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman


---