Ingezonden persbericht

Persbericht

Europees onderzoek toont groeipotentieel aan voor de markt van implementatieconsultancy s

Amsterdam, 23 oktober 2003 - Managementadviesbureaus die met kennis van zaken adviestrajecten begeleiden en doelgericht resultaten afleveren zijn vandaag de dag in. Klanten kiezen na de consultancy boom van de jaren 90 resoluut voor managementadviesbureaus die garanties afgeven voor duurzame operationele en financiële verbeteringen. De markt van de zogenaamde implementatieconsultancy s groeit wellicht verder als de Europese trend zich doorzet in de Benelux. Toch wordt de term implementatie nog te veel te pas en te onpas gebruikt en leidt dit uiteindelijk tot weinig onderscheidende kenmerken tussen implementatie- en strategieconsultants. Dit blijkt uit een Europees onderzoek onder 500 directeuren en managers van grote bedrijven in de Benelux, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland en Scandinavië, uitgevoerd in opdracht van Celerant Consulting.

Positieve signalen voor resultaatgerichte consultancy In Europa stelt het onderzoek een lichte trend vast naar meer implementatie-advies. Hoewel de Benelux-markt achterblijft op dit vlak (20%), neemt ook bij ons de vraag naar meer resultaatgerichte consultancy toe. Bijna 90% van de ondervraagden voorspelt forse groeiperspectieven voor dit type consultancy.

Onderscheid tussen strategie- en implementatieconsultants onduidelijk Tegen de verwachting in toont het onderzoek aan dat de verschillen tussen implementatie- en strategieconsultants nauwelijks kenmerkend zijn, in de hand gewerkt door gebrek aan een duidelijke definitie en zichtbare verschillen in de sector. Ondanks de minimale verschillen tonen de onderzoeksresultaten voor de Benelux aan dat implementatieconsultants zich onderscheiden van hun strategische concurrenten door hun grotere acceptatiegraad bij management en personeel van hun klanten. De Europese onderzoeksresultaten (46%) bevestigen bovendien dat een implementatieconsultancy in staat is om aantoonbare winstverbeteringen te genereren.

Sectorkennis doorslaggevend bij de keuze voor een managementconsultant In de Benelux is sectorkennis de meest doorslaggevende factor bij de keuze van een managementconsultant, circa 60% van de ondervraagden in de Benelux beaamt dit. Als een bedrijf eenmaal de shortlist heeft opgesteld wordt de definitieve keuze bepaald door de besparingen en de verhoogde operationele efficiëntie die de consultant garandeert.

Resultaatgebonden vergoedingen nog niet ingeburgerd Bijna 80% van de bedrijven heeft de gewoonte om consultants te vergoeden volgens een vast uurtarief. Een kleine minderheid laat de vergoeding afhangen van de resultaten die geboekt worden, in termen van een verbetering van de bedrijfsresultaten of van de bedrijfsefficiëntie. Opvallend is dat in een markt die gekenmerkt wordt door een economische terugval, niet meer bedrijven gaan voor een resultaatgebonden vergoeding. De tevredenheid van klanten die op basis van een resultaatgebonden vergoeding werken wordt, opvallend genoeg, dan weer bepaald door subjectieve beoordelingscriteria. "Deze subjectieve beoordeling is het gevolg van een gebrek aan vooraf gedefinieerde realistische doelstellingen. Veel consultancy s concentreren zich op de advies-activiteit an sich zonder van meet af aan gekwantificeerde eindresultaten te garanderen," aldus Richard Koops, Vice President bij Celerant Consulting Benelux.

Implementatie blijft meest kritieke fase bij veranderingstrajecten Tenslotte deed het onderzoek navraag naar de moeilijkste en meest kritieke fase tijdens een veranderingstraject. Bijna de helft van de ondervraagde managers ondervindt grote problemen in de eindfase, namelijk bij het implementeren van veranderingsprogramma s. Vergeleken met een soortgelijk onderzoek wat Celerant Consulting in 2000 liet uitvoeren, is dit een aanzienlijke stijging.

Volgens de ondervraagde managers is een gebrek aan projectcommunicatie de hoofdoorzaak (75%) van problemen bij het implementeren van veranderingsprogramma s. Andere oorzaken die - weliswaar in minder mate - mede verantwoordelijk zijn voor het mislukken van veranderingsprogramma s, zijn een discrepantie tussen theorie en praktijk en een gebrek aan steun van het personeel. Wat opvalt is dat menselijke factoren de belangrijkste oorzaak van de problemen zijn en dat het mogelijke gebrek aan vaardigheden en technische moeilijkheden hierin niet doorslaggevend is.