Raad voor de Transportveiligheid
PERSBERICHT 23 oktober 2003
Raad voor de Transportveiligheid: ook oorzaak stremming aangeven
Bij mistongevallen ook totale stilstand detecteren
De verkeerssignalering op autosnelwegen dient zodanig te worden verbeterd
dat weggebruikers ook adequaat worden gewaarschuwd voor mistongevallen. De
Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr.Pieter van
Vollenhoven, richt deze aanbeveling tot de minister van Verkeer en
Waterstaat in een verkort rapport dat is verschenen naar aanleiding van een
mistongeval uit 1997. Uit onderzoek is gebleken dat dit mistongeval, op de
A9 bij Badhoevedorp, zes à acht minuten kon voortduren doordat
achteropkomende automobilisten niet werden gewaarschuwd voor de blokkade.
Bij het ongeval vielen twee dodelijke slachtoffers en 49 gewonden, van wie
het merendeel ernstig.
De Raad constateert dat de automatische inschakeling van de matrixborden
alleen gebeurt als de detectielussen in het wegdek doorgeven dat de
rijsnelheid op een wegvak beneden een bepaalde ondergrens komt. Op die
manier kan de staart van een file worden beveiligd. Bij beginnende
mistongevallen echter blijven voertuigen vanwege het beperkte zicht met
relatief hoge snelheid op het initiële ongeval inrijden en ontstaat dus
niet meteen een file.
Om ook dergelijke ongevallen snel te kunnen detecteren dient het systeem te
worden uitgebreid met een zgn. blokkadedetector, waarmee ook een totale
stilstand wordt opgemerkt. Een dergelijke uitbreiding van het systeem kan
ertoe bijdragen dat mistongevallen niet uitgroeien tot grootschalige
kettingbotsingen.
Omdat een en ander al geruime tijd bekend is bij Rijkswaterstaat maar er
desondanks nog geen concrete maatregelen zijn genomen, acht de Raad voor de
Transportveiligheid het toch noodzakelijk een rapport uit te brengen over
dit onderwerp.
Tijdens het onderzoek is de Raad tevens tot de conclusie gekomen dat de
snelheidsaanduidingen die nu worden gegeven door middel van matrixborden
niet altijd voldoen. De Raad beveelt aan dat het in bepaalde situaties
(bijvoorbeeld bij file of een ongeval) beter is om de aard van de stremming
op de borden te tonen, omdat dat naar verwachting zal leiden tot een betere
aanpassing van het rijgedrag.