23-10-2003
Mazda snelst groeiende merk in Europa
Mazda heeft in de periode januari tot en met augustus van dit jaar in
Europa 131.725 autos verkocht. Dat is 23.948 eenheden meer dan in
dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is Mazda het snelst groeiende
merk in Europa geworden.
Bovendien is de Mazda6 met 59.449 registraties de best verkochte
Japanse auto in het segment van de middenklassers.
De groei van Mazda Motor Europe heeft zich inmiddels zeer sterk
voortgezet in de maand september met de verkoop van 24.550 autos ofwel
12 procent meer dan vorig jaar september. Daarmee vestigt september
2003 een record: de beste septembermaand in
12 jaar. Ook het marktaandeel gaat de boeken in als een record: met
1,6 procent is dat het hoogste van de laatste vijf jaar, een stijging
met 0,1 punten ten opzichte van 2002.
In Nederland werden in september van dit jaar 879 nieuwe Mazda
personenwagens geregistreerd. Hiermee komt het totale aantal voor 2003
op 9160 eenheden bij een marktaandeel van 2,21 procent. Ten opzichte
van dezelfde periode vorig jaar, toen in totaal 6.190 eenheden
verkocht werden, een stijging van meer dan 47 procent. Nederland neemt
voor Mazda op de Europese markt tot en met september 2003 de vijfde
plaats qua volume in, ofwel 5,3 procent van de afzet van Mazda Motor
Europe, terwijl de Nederlandse markt
2,7 procent van de totale Europese markt beslaat. In geheel 2002 zijn
er in Nederland 7.756 Mazda personenwagens geregistreerd. Dat betekent
dat er nu al 1.404 eenheden meer verkocht zijn dan in het gehele
vorige jaar.
Ook andere markten in Europa vestigden een record in september. Mazda
Duitsland bereikte een marktaandeel van 2,6 procent, het hoogste sinds
maart 2000. Met een verkoopvolume van 7.161 eenheden was Mazda
Groot-Brittannië in september de vijfde markt van Mazda wereldwijd.
Het bijbehorende marktaandeel van 1,5 procent was tevens het hoogste
sinds augustus 1998. Ook Mazda Oostenrijk vestigde in september een
record met een marktaandeel (op de lokale markt) van 5,3 procent, het
hoogste sinds december 2000.
Tot op dit moment zijn er tien markten in Europa (Italië,
Groot-Brittannië, Oostenrijk, Portugal, Denemarken, Finland,
Griekenland, Ierland, Tsjechië en Nederland) die inmiddels meer autos
hebben verkocht dan het gehele vorige jaar. Alle belangrijke markten
voor Mazda boekten een uitstekend resultaat in de eerste negen maanden
van dit jaar. De verkopen in Nederland stegen met maar liefst 47,9
procent, in Duitsland met 13,8 procent, in Groot-Brittannië met 30,9
procent en in Oostenrijk (inclusief export) met 42,7 procent,
vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Italië boekte een stijging
van 82,0 procent, Portugal 37,7 procent, Spanje 35,0 procent,
Frankrijk 27,4 procent en Denemarken 98,1 procent. Gesteund door deze
uitstekende resultaten verkocht Mazda Motor Europe van januari tot en
met september totaal 172.089 eenheden, 7.570 meer dan in geheel 2001.
We zijn bijzonder tevreden over het feit dat we het snelst groeiende
merk van Europa zijn in de eerste acht maanden van dit jaar, aldus Dan
Morris, President en CEO van Mazda Motor Europe. Dit is opnieuw een
bewijs dat Mazda helemaal terug is en terug zal blijven. Want dit
resultaat hebben we bereikt met slechts twee van de vier totaal nieuwe
modellen voor de Europese markt. Aan het eind van deze maand wordt op
de meeste Europese markten de Mazda3 gelanceerd, niet lang daarna
gevolgd door de RX-8 met de revolutionaire rotatiemotor. We zijn er
van overtuigd dat er binnenkort nog meer goed nieuws te melden is, dus
bereid u maar voor."
AutoRai