Provincie Groningen


Martinikerkhof 12
Postbus 610
9700 AP Groningen
050 - 316 49 11
050 - 316 49 33
info@provinciegroningen.nl
Waddenmodel genomineerd voor prijs innovatie en kwaliteit 22 oktober 2003

Het Waddenmodel, dat het doel heeft voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkeloosheid te voorkomen, is genomineerd voor een prijs door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het gaat om een gezamenlijke aanpak van de provincie Groningen, de gemeenten in Noord Groningen, het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt Noord Groningen (RMC) en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) Delfzijl/Winsum. Uit ruim 500 inzendingen is het waddenmodel gekozen als een van de 30 kanshebbers op 10.000 euro op de tweede Nationale conferentie Innovatie en Kwaliteit in de Publieke Sector. Op 11 maart 2004 worden de definitieve 3 prijswinnaars gekozen op het congres in Den Haag.

Het Waddenmodel wordt als pilot uitgevoerd in de acht Noord Groninger gemeenten. Dit zijn Delfzijl, Appingedam, Loppersum, Ten Boer, Bedum, Winsum, Eemsmond en De Marne. Zowel het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als het Ministerie van Onderwijs betalen mee aan dit project. De projectleiding is in handen van het Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling (CMO) Groningen en het Breuer Institute.

Registratie en actieve benadering
Insteek van de aanpak is dat alle jongeren als ze 23 jaar zijn met een schooldiploma op zak de arbeidsmarkt op gaan. Het gaat daarbij om diploma's op minimaal een startkwalificatieniveau. Dit is een diploma op niveau 2 van het mbo of een havo of vwo-diploma. De doelstelling wordt gerealiseerd door voortijdig schoolverlaters goed te registreren, ze vervolgens actief te benaderen en samen met hen te kijken hoe ze toch dat schooldiploma alsnog kunnen behalen.

Samenwerking en afstemming
Dat dit lukt is te danken aan de nauwe samenwerking, afstemming en de heldere afbakening van verantwoordelijkheden tussen het RMC, de leerplichtambtenaar, de consulent van de sociale dienst en het CWI. Daardoor stijgt de melding van voortijdig schoolverlaters enorm, en kunnen deze jongeren succesvol benaderd worden. Wat helpt is dat jongeren vaak minder "anti-school" blijken te zijn dan men misschien denkt. Vaak kunnen ze wel wat hulp gebruiken bij het maken van de juiste school- en beroepskeuze. Een oplossing voor velen is leren in combinatie met werken.

Succes
De pilot van het Waddenmodel is tot nu toe zeer succesvol. Het aantal jongeren "in beeld" is sinds november 2002 verdubbeld tot meer dan 700. Ruim 200 voortijdig schoolverlaters zijn inmiddels weer herplaatst in het onderwijs of naar werk. Verwacht wordt dat dit aantal de komende maanden verder zal stijgen. De gemeenten hebben namelijk de omvang van de begeleiding voor deze jongeren met een zwakke maatschappelijke positie fors uitgebreid: meer dan een verdubbeling met ingang van volgend jaar. Het Waddenmodel heeft navolging gekregen in de gemeenten Veendam, Pekela en Menterwolde Tevens hebben meerdere regio's en twee provincies belangstelling getoond.