Beers Bedrijfsauto
Scania presenteert 'kreukelzone' voor vrachtauto's
22/10/2003
Scania's nieuwe, vervormbare 'kreukelzone' voor zware vrachtauto's kan
op de Europese wegen 900 levens per jaar redden. Deze kreukelzone
bestaat uit een kleine 'motorkap', die speciaal ontworpen is om de
krachten die bij een frontale botsing met een personenauto vrijkomen,
te absorberen. Naar verwachting kan de fatale impactsnelheid bij een
aanrijding hierdoor stijgen van 56 km/uur tot 90 km/uur. Scania heeft
de styling verder uitgewerkt om te peilen of kopers van vrachtauto's
een vrachtauto met deze vormgeving zouden accepteren. Met slechts
geringe wijzigingen in de wetgeving zouden overheden vervoerders
kunnen stimuleren om in veiligere vrachtauto's te investeren.
Op 8 oktober 2003 heeft Scania in samenhang met haar derde
verkeersveiligheidsconferentie in Brussel een nieuw 'crash zone'
concept gepresenteerd. Doel hiervan is het aantal aanrijdingen met
dodelijke afloop tussen personenauto's en vrachtauto's met 900 per
jaar te verminderen. Het concept bestaat uit een 60 cm lange,
vervormbare 'neus' die circa 250 kg aan extra gewicht met zich
meebrengt.
De conceptauto die als schaalmodel wordt getoond, heeft een korte
'motorkap'. Deze constructie is ontworpen om zo veel mogelijk van de
energie die bij een botsing met een personenauto vrijkomt, te
absorberen.
Aantrekkelijke styling pure noodzaak
Scania heeft veel aandacht besteed aan de styling van de conceptauto.
"De uitdaging waar wij voor stonden, was om de Scania styling te
combineren met maximale veiligheid bij een aanrijding," vertelt Hasse
Johansson, Vice-President van de Scania groep en verantwoordelijk voor
R&D. "De styling van de conceptauto is visionair en geeft aan welke
kant wij over een paar jaar misschien op gaan.
"Vervoersbedrijven zijn zich vaak zeer bewust van hun imago. Hoe hun
wagenpark er uit ziet, is met het oog op de relatie met hun klanten
heel belangrijk. Een vervoerder die kiest voor een investering in
extra veiligheid, wil dat waarschijnlijk graag laten zien. Een
vrachtauto met een kreukelzone moet er dan ook aantrekkelijk uit zien,
wil hij geaccepteerd worden.
"Wij willen dat zowel vrachtautokopers als het grote publiek zich meer
bewust worden van veiligheidskwesties en tegelijkertijd de reacties op
de styling als zodanig peilen.
Ook willen wij aan de wetgevers duidelijk maken dat zij slechts
geringe wijzigingen in de wetgeving hoeven door te voeren -
wijzigingen die waarschijnlijk snel terugverdiend worden in de vorm
van minder dodelijke ongelukken," aldus de heer Johansson.
Absorberende 'neus'
Wat er uitziet als een motorkap, is een speciaal gebouwde constructie
die ontworpen is om de dynamische krachten op sterk gecontroleerde
wijze te absorberen. Dit houdt in dat zich binnenin de deformeerbare
constructie geen stijve of zware componenten mogen bevinden.
De onderkant van de constructie is zo ontworpen dat de vrachtauto de
personenauto bij een aanrijding op bumperhoogte raakt. Hierdoor kan de
kreukelzone van de personenauto optimaal worden benut. De totale
lengte van de kreukelzone op bumperhoogte is 80 cm, d.w.z. 20 cm meer
dan de 'motorkap' zelf. Deze extra marge is verkregen door gebruik te
maken van de ruimte die de vrachtautobumper normaal in beslag neemt.
Verder naar boven kan de structuur nog geoptimaliseerd worden om de
inzittenden van de vrachtauto te beschermen wanneer deze ergens
achterop rijdt, b.v. tegen de achterkant van een trailer.
Bescherming van voetgangers
Door de buitenkanten zacht te maken zodat zij bij een aanrijding
meegeven, kan bescherming worden geboden aan onbeschermde
weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Dit kan gecombineerd
worden met een actief signaleringssysteem Voor: sensing system dat de
panelen net vóór de impact iets optilt.
Uitstekende manoeuvreerbaarheid behouden
Van bovenaf gezien heeft de neus een duidelijke wigvorm. Hiervoor zijn
twee belangrijke redenen.
De eerste is dat de wigvorm bijdraagt aan een goede
manoeuvreerbaarheid. De draaicirkel die de buitenste voorste hoek
maakt, is gelijk aan die van een conventionele vrachtauto.
De tweede reden is dat de wigvorm ook de gevolgen van bepaalde soorten
aanrijdingen kan verminderen. De personenauto komt namelijk met een
veel minder breed oppervlak in contact dan bij een conventionele
vrachtauto het geval is. Wanneer de voertuigen elkaar onder een hoek
raken, zal het kleinste voertuig zijwaarts worden gedrukt en zal de
klap minder hard zijn.
De overhang aan de voorkant is langer dan bij een conventionele
vrachtauto. De luchtvering vóór zorgt ervoor dat het chassis verhoogd
kan worden ter vergroting van de bodemvrijheid, bijvoorbeeld in
onverhard terrein of bij het aan boord gaan van veerboten.
4.000 doden bij aanrijdingen tussen personenauto's en vrachtauto's in
de EU
Bij twee-derde van alle aanrijdingen tussen personenauto's en
vrachtauto's gaat het om frontale botsingen. De oorzaak hiervan is in
de overgrote meerderheid van de gevallen (90%) dat de personenauto op
de verkeerde weghelft terechtgekomen is. In de EU vallen er circa
4.000 doden per jaar bij dit soort aanrijdingen.
Uit schattingen op basis van EU-cijfers is gebleken dat het aanbrengen
van onderrijbeveiliging vóór op alle nieuwe vrachtauto's zou kunnen
leiden tot 900 minder doden per jaar. Sinds augustus 2003 is het dan
ook verplicht voor alle nieuwe vrachtauto's op de Europese wegen om
onderrijbeveiliging vóór te hebben, behalve voor een aantal off-road
toepassingen. Scania was haar tijd dus al ver vooruit toen zij reeds
in 1995, bij de introductie van de 4-serie, de modellen voor
internationaal vervoer voorzag van onderrijbeveiliging vóór.
Scania's nieuwe kreukelzoneconcept kan dus naast de 900 levens die
door de onderrijbeveiliging vóór gered worden, nog eens 900 extra
levens per jaar redden.
Wettelijke restricties
Hoewel Scania's kreukelzoneconcept het aantal verkeersdoden dus met
900 kan verlagen, zullen vervoerders niet graag 60 cm en 250 kg
laadcapaciteit opofferen.
Dit zou echter radicaal kunnen veranderen wanneer de wetgever de
huidige restricties zou aanpassen en voor vrachtauto's met een
kreukelzone 60 cm extra lengte en 250 kg extra gewicht zou toestaan.
Op die manier zouden overheden vervoerders kunnen stimuleren om te
investeren in meer veiligheid voor de andere weggebruikers.
© Copyright Scania 2003 All rights reserved.