Deze ochtend stelde minister Vanderpoorten in het Sint-
Pieterscollege te Leuven een studie voor van het Hoger
Instituut voor de Arbeid (HIVA) over lerarenparticipatie en
gaf er tegelijkertijd het startschot voor een nieuw
informatiekanaal voor leerkrachten, namelijk LerarenDIRECT.
In opdracht van minister Vanderpoorten voerden de onderzoekers
Guy Van Gyes en Peter De Cuyper van het HIVA een onderzoek uit
naar de leerkrachtenparticipatie in het schoolmanagement.
Participatie werd in deze studie niet enkel beschouwd als een
democratisch doel maar ook als een middel om het functioneren
van de school te verbeteren. De onderzoekers bestudeerden de
participatiepraktijk in 8 Vlaamse scholen.
De onderzoekers kwamen tot de volgende conclusies:
lerarenparticipatie binnen de school is vooral een kwestie van
schoolcultuur. Wettelijke raden, zoals de school- en
participatieraad, spelen een zwakke, want vooral 'achteraf-
bevestigende' rol. Toch zijn ze essentieel voor een
gewaarborgde basisparticipatie: ze vormen de vertrekbasis voor
een participatiecultuur die leeft en groeit op het ritme van
de school. Participatie vindt vooral plaats binnen niet-
wettelijke raden zoals de directieraad en de
personeelsvergadering waarin leraren mee kunnen beslissen.
Inspraak over praktische pedagogische onderwerpen is het meest
effectief om leraren te betrekken bij het schoolbeleid en
vernieuwingen door te voeren. Er zijn ook nog een aantal
randvoorwaarden die de participatie van leraren bevorderen
zoals een personeelsbeleid op het vlak van opleiding en
beloning, open communicatie en een participatieve
schoolleiding.
De onderzoekers formuleren een aantal aanbevelingen die
scholen kunnen inspireren in hun participatiebeleid.
Bijvoorbeeld: organiseer een vertrouwensstemming bij
verkiezingen voor wettelijke organen, zorg voor een centraal
inspraakorgaan, durf participatie verplichten, combineer
verschillende communicatievormen, bewaak de grenzen van de
participatie,. .
Aansluitend gaf de minister het startschot voor LerarenDIRECT.
LerarenDIRECT is een wekelijkse elektronische nieuwsbrief die
vanaf 5 november de leerkrachten op de hoogte zal houden van
actualiteit, beleidsplannen en -beslissingen, campagnes,
belangrijke acties, praktijkvoorbeelden,. .
LerarenDIRECT ondersteunt de leraar als professional. De
doelstellingen van deze nieuwsbrief zijn: snel en rechtstreeks
correcte, actuele en feitelijke informatie bij de leraren
brengen, op een objectieve manier rapporteren over het beleid
van de overheid en een maximale betrokkenheid bij het beleid
realiseren.
Leerkrachten kunnen zich abonneren via www.lerarendirect.be
info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten -
tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
Vlaamse overheid