Vlaamse overheid

Deze ochtend stelde minister Vanderpoorten in het Sint- Pieterscollege te Leuven een studie voor van het Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) over lerarenparticipatie en gaf er tegelijkertijd het startschot voor een nieuw informatiekanaal voor leerkrachten, namelijk LerarenDIRECT.

In opdracht van minister Vanderpoorten voerden de onderzoekers Guy Van Gyes en Peter De Cuyper van het HIVA een onderzoek uit naar de leerkrachtenparticipatie in het schoolmanagement. Participatie werd in deze studie niet enkel beschouwd als een democratisch doel maar ook als een middel om het functioneren van de school te verbeteren. De onderzoekers bestudeerden de participatiepraktijk in 8 Vlaamse scholen.

De onderzoekers kwamen tot de volgende conclusies: lerarenparticipatie binnen de school is vooral een kwestie van schoolcultuur. Wettelijke raden, zoals de school- en participatieraad, spelen een zwakke, want vooral 'achteraf- bevestigende' rol. Toch zijn ze essentieel voor een gewaarborgde basisparticipatie: ze vormen de vertrekbasis voor een participatiecultuur die leeft en groeit op het ritme van de school. Participatie vindt vooral plaats binnen niet- wettelijke raden zoals de directieraad en de personeelsvergadering waarin leraren mee kunnen beslissen. Inspraak over praktische pedagogische onderwerpen is het meest effectief om leraren te betrekken bij het schoolbeleid en vernieuwingen door te voeren. Er zijn ook nog een aantal randvoorwaarden die de participatie van leraren bevorderen zoals een personeelsbeleid op het vlak van opleiding en beloning, open communicatie en een participatieve schoolleiding.

De onderzoekers formuleren een aantal aanbevelingen die scholen kunnen inspireren in hun participatiebeleid. Bijvoorbeeld: organiseer een vertrouwensstemming bij verkiezingen voor wettelijke organen, zorg voor een centraal inspraakorgaan, durf participatie verplichten, combineer verschillende communicatievormen, bewaak de grenzen van de participatie,. .

Aansluitend gaf de minister het startschot voor LerarenDIRECT. LerarenDIRECT is een wekelijkse elektronische nieuwsbrief die vanaf 5 november de leerkrachten op de hoogte zal houden van actualiteit, beleidsplannen en -beslissingen, campagnes, belangrijke acties, praktijkvoorbeelden,. . LerarenDIRECT ondersteunt de leraar als professional. De doelstellingen van deze nieuwsbrief zijn: snel en rechtstreeks correcte, actuele en feitelijke informatie bij de leraren brengen, op een objectieve manier rapporteren over het beleid van de overheid en een maximale betrokkenheid bij het beleid realiseren.

Leerkrachten kunnen zich abonneren via www.lerarendirect.be

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be