Lerarentekort dreigt ondergronds te gaan
Kennisontwikkeling
Ursie Lambrechts
22-10-2003 - Het lerarentekort dreigt ondergronds te gaan, waarschuwt
D66-kamerlid Ursie Lambrechts. Doordat de overheid en de scholen
allerlei maatregelen nemen om het tekort te accommoderen dreigt het
onzichtbaar te worden. Daarmee kan het ook snel van de politieke
agenda verdwijnen. D66 is om die reden faliekant tegen de invoering
van een vierdaagse schoolweek, zoals CDA-minister Van der Hoeven
voorstelt.
Natuurlijk ontkomen we er niet aan sommige noodmaatregelen te nemen,
erkent Lambrechts, maar het doel moet zijn en blijven dat het
lerarentekort wordt opgeheven. We hebben het hier over de
belangrijkste investering in de toekomst: het onderwijs van de
volgende generatie.
Om de problemen het hoofd te bieden zoeken scholen en de overheid naar
allerlei ad-hoc oplossingen. Zo worden de klassen weer groter en staan
er steeds meer onbevoegde docenten voor de klas. Lambrechts: Het
gevaar is, dat die situatie zich op die manier stabiliseert. Dan
zitten we met grote klassen met onbevoegde leraren en een vierdaagse
schoolweek. Dat zijn onderdelen van het probleem, niet van de
oplossing. Deze ad-hoc maatregelen versluieren het echte probleem. We
moeten betrouwbare cijfers hebben over het werkelijke lerarentekort,
opdat we de minister ook kunnen afrekenen op haar aanpak.
Minister Van der Hoeven kondigde eerder aan een vierdaagse schoolweek
toe te willen staan als oplossing van het lerarentekort. Lambrechts is
resoluut: Het lerarentekort is het meest nijpend in de grote steden.
Daar betekent een vierdaagse schoolweek vaak dat kinderen de vijfde
dag op straat zwerven. Dat feit alleen is voor D66 al voldoende reden
om tegen te zijn.
D66 wil het probleem van het lerarentekort hoog op de politieke agenda
houden. Volgens Lambrechts is het met afstand het grootste probleem in
het onderwijs op dit moment. Met alles wat wij van het onderwijs
verwachten in het belang van normen en waarden, integratie en de
kenniseconomie mogen wij niet vergeten dat de professionals die voor
klas staan het uiteindelijk moeten waarmaken. Dan moeten ze daar ook
wel de ruimte voor hebben en daaróm moet oplossen het lerarentekort de
hoogste prioriteit hebben.
D66