D66

Lerarentekort dreigt ondergronds te gaan

Kennisontwikkeling

Ursie Lambrechts

22-10-2003 - Het lerarentekort dreigt ondergronds te gaan, waarschuwt D66-kamerlid Ursie Lambrechts. Doordat de overheid en de scholen allerlei maatregelen nemen om het tekort te accommoderen dreigt het onzichtbaar te worden. Daarmee kan het ook snel van de politieke agenda verdwijnen. D66 is om die reden faliekant tegen de invoering van een vierdaagse schoolweek, zoals CDA-minister Van der Hoeven voorstelt.

Natuurlijk ontkomen we er niet aan sommige noodmaatregelen te nemen, erkent Lambrechts, maar het doel moet zijn en blijven dat het lerarentekort wordt opgeheven. We hebben het hier over de belangrijkste investering in de toekomst: het onderwijs van de volgende generatie.

Om de problemen het hoofd te bieden zoeken scholen en de overheid naar allerlei ad-hoc oplossingen. Zo worden de klassen weer groter en staan er steeds meer onbevoegde docenten voor de klas. Lambrechts: Het gevaar is, dat die situatie zich op die manier stabiliseert. Dan zitten we met grote klassen met onbevoegde leraren en een vierdaagse schoolweek. Dat zijn onderdelen van het probleem, niet van de oplossing. Deze ad-hoc maatregelen versluieren het echte probleem. We moeten betrouwbare cijfers hebben over het werkelijke lerarentekort, opdat we de minister ook kunnen afrekenen op haar aanpak.

Minister Van der Hoeven kondigde eerder aan een vierdaagse schoolweek toe te willen staan als oplossing van het lerarentekort. Lambrechts is resoluut: Het lerarentekort is het meest nijpend in de grote steden. Daar betekent een vierdaagse schoolweek vaak dat kinderen de vijfde dag op straat zwerven. Dat feit alleen is voor D66 al voldoende reden om tegen te zijn.

D66 wil het probleem van het lerarentekort hoog op de politieke agenda houden. Volgens Lambrechts is het met afstand het grootste probleem in het onderwijs op dit moment. Met alles wat wij van het onderwijs verwachten in het belang van normen en waarden, integratie en de kenniseconomie mogen wij niet vergeten dat de professionals die voor klas staan het uiteindelijk moeten waarmaken. Dan moeten ze daar ook wel de ruimte voor hebben en daaróm moet oplossen het lerarentekort de hoogste prioriteit hebben.