22-10-2003
Prijsstelling van Suzuki steeds scherper
Qua prijsstelling krijgt Suzuki een steeds sterkere positie in de
markt. De prijzen van de meeste modellen zijn over de afgelopen paar
jaar niet of nauwelijks verhoogd. De prijs van de Alto is zelfs
gedaald.
Suzuki wijkt hiermee in positieve zin af van de trend in de automarkt,
waar zich een gemiddelde prijsstijging van 11 procent over drie jaar
aftekent.
De groei van de autoprijzen blijkt uit onderzoek van de Nederlandse
Dealers Associatie (NDA). Sinds januari 2002 zijn de prijzen van de
meeste modellen van Suzuki gelijk gebleven. Als al een prijs is
verhoogd, zoals bij de populaire Suzuki Grand Vitara (van 23.999,-
naar 24.699,-), dan is er sprake van een gewijzigd model met een
rijkere uitrusting.
De prijs van de Suzuki Alto is sinds de introductie in maart 2002
zelfs gedaald met 222,-. Het past bij de reputatie van deze Suzuki,
die al jaren achtereen door de Consumentenbond is uitgeroepen tot de
voordeligste auto in het dagelijks gebruik. De Alto 1.1 GL Spirit is
nu leverbaar vanaf 7.777,- en is daarmee ook de voordeligste vijfdeurs
auto in Nederland.
B.V. NIMAG, importeur van Suzuki, voert een strak beleid om de prijzen
van de modellen zo min mogelijk te verhogen. Voor zover dat wel
gebeurt, gaat dat veelal samen met een uitbreiding van de uitrusting,
waardoor de concurrerende positie van de auto behouden blijft.
Uit de verkoopresultaten blijkt dat Suzuki in Nederland zijn
marktaandeel behoorlijk goed weet vast te houden. De verwachting is
dan ook dat 2003 net als 2002 wordt afgesloten met een plek in de
toptien qua verkoopaantallen. De Alto, de nieuwe Ignis vijfdeurs en de
Ignis Sport, die net bij de Suzuki-dealers in de showroom staan,
zullen daaraan een stevige bijdrage leveren.
AutoRai