AutoRai

22-10-2003

Prijsstelling van Suzuki steeds scherper

Qua prijsstelling krijgt Suzuki een steeds sterkere positie in de markt. De prijzen van de meeste modellen zijn over de afgelopen paar jaar niet of nauwelijks verhoogd. De prijs van de Alto is zelfs gedaald.

Suzuki wijkt hiermee in positieve zin af van de trend in de automarkt, waar zich een gemiddelde prijsstijging van 11 procent over drie jaar aftekent.

De groei van de autoprijzen blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Dealers Associatie (NDA). Sinds januari 2002 zijn de prijzen van de meeste modellen van Suzuki gelijk gebleven. Als al een prijs is verhoogd, zoals bij de populaire Suzuki Grand Vitara (van 23.999,- naar 24.699,-), dan is er sprake van een gewijzigd model met een rijkere uitrusting.

De prijs van de Suzuki Alto is sinds de introductie in maart 2002 zelfs gedaald met 222,-. Het past bij de reputatie van deze Suzuki, die al jaren achtereen door de Consumentenbond is uitgeroepen tot de voordeligste auto in het dagelijks gebruik. De Alto 1.1 GL Spirit is nu leverbaar vanaf 7.777,- en is daarmee ook de voordeligste vijfdeurs auto in Nederland.

B.V. NIMAG, importeur van Suzuki, voert een strak beleid om de prijzen van de modellen zo min mogelijk te verhogen. Voor zover dat wel gebeurt, gaat dat veelal samen met een uitbreiding van de uitrusting, waardoor de concurrerende positie van de auto behouden blijft.

Uit de verkoopresultaten blijkt dat Suzuki in Nederland zijn marktaandeel behoorlijk goed weet vast te houden. De verwachting is dan ook dat 2003 net als 2002 wordt afgesloten met een plek in de toptien qua verkoopaantallen. De Alto, de nieuwe Ignis vijfdeurs en de Ignis Sport, die net bij de Suzuki-dealers in de showroom staan, zullen daaraan een stevige bijdrage leveren.