Ingezonden persbericht

Persbericht

Nieuwegein, 22 oktober 2003

WINST VOOR BOL.COM
Internetwinkel boekt recordomzet in derde kwartaal

Bol.com boekt voor het eerst in zijn bestaan winst. De grootste online mediawinkel van Nederland heeft in het derde kwartaal (juli, augustus, september) een recordomzet behaald van EUR 9,5 miljoen. Dit betekent een omzetstijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2002. Bol.com bereikte de omzetgroei met gelijk blijvende kosten. Hierdoor behaalt de mediawinkel sneller dan verwacht een positief netto kwartaalresultaat. Bol.com voorspelde ten tijde van de overname door HTW in mei 2003, binnen een jaar zwarte cijfers te schrijven. Het aantal geregistreerde klanten steeg in de eerste drie kwartalen van 2003 met ruim 25 procent ten opzichte van 2002 en bedraagt nu ruim één miljoen.

De omzetstijging heeft bol.com onder meer te danken aan de uitbreiding van het assortiment in mei met twee nieuwe productgroepen: games en software. Daarnaast leverde de verkoop van studieboeken een belangrijke bijdrage aan de omzet. De verbeterde presentatie van producten op website en de verkorte levertijden zijn ook van invloed geweest op het succes. Ook in de warmste periode van het jaar werd de internetwinkel goed bezocht: "Internet lijkt een goed alternatief voor winkelen als in Nederland hoge temperaturen heersen. Op de warmste dagen in augustus zagen wij onze verkoopcijfers stijgen", aldus bol.com directeur Daniel Ropers.

Bol.com verwacht de komende maanden opnieuw hoge verkoopcijfers in verband met de speciale sinterklaas- en kerstaanbiedingen en de verschijning van het nieuwe Harry Potter boek in november. Nu al hebben 15.000 Nederlanders een voorbestelling geplaatst zodat deze op de dag van verschijning op de deurmat ligt.

In mei 2003 nam de joint venture HTW van mediabedrijven holtzbrinck networXs, T-online Venture Fund en Weltbild, bol.com over. Carel Halff, voorzitter van de raad van bestuur van Weltbild, sprak op de dag van de overname de verwachting uit dat bol.com in het voorjaar van 2004 voor het eerst winstgevend zou zijn. Bol.com bestaat dan vijf jaar.

Over bol.com
Bol.com is in Nederland marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, cd's, dvd's, video's, software en games. Bezoekers van de website hebben toegang tot ruim 140.000 Nederlandstalige en 750.000 Engelstalige boektitels, 300.000 cd's, 10.000 films, 2.400 games en circa 2.000 softwareproducten. Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland zijn ruim drie miljoen bestellingen afgeleverd. Van de 2,8 miljoen online kopers in Nederland, koopt ruim 1 miljoen ook bij bol.com.


---



Ingezonden persbericht