Ingezonden persbericht
Persbericht
Nieuwegein, 22 oktober 2003
WINST VOOR BOL.COM
Internetwinkel boekt recordomzet in derde kwartaal
Bol.com boekt voor het eerst in zijn bestaan winst. De grootste online
mediawinkel van Nederland heeft in het derde kwartaal (juli, augustus,
september) een recordomzet behaald van EUR 9,5 miljoen. Dit betekent een
omzetstijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2002.
Bol.com bereikte de omzetgroei met gelijk blijvende kosten. Hierdoor behaalt
de mediawinkel sneller dan verwacht een positief netto kwartaalresultaat.
Bol.com voorspelde ten tijde van de overname door HTW in mei 2003, binnen
een jaar zwarte cijfers te schrijven. Het aantal geregistreerde klanten
steeg in de eerste drie kwartalen van 2003 met ruim 25 procent ten opzichte
van 2002 en bedraagt nu ruim één miljoen.
De omzetstijging heeft bol.com onder meer te danken aan de uitbreiding van
het assortiment in mei met twee nieuwe productgroepen: games en software.
Daarnaast leverde de verkoop van studieboeken een belangrijke bijdrage aan
de omzet. De verbeterde presentatie van producten op website en de verkorte
levertijden zijn ook van invloed geweest op het succes. Ook in de warmste
periode van het jaar werd de internetwinkel goed bezocht: "Internet lijkt
een goed alternatief voor winkelen als in Nederland hoge temperaturen
heersen. Op de warmste dagen in augustus zagen wij onze verkoopcijfers
stijgen", aldus bol.com directeur Daniel Ropers.
Bol.com verwacht de komende maanden opnieuw hoge verkoopcijfers in verband
met de speciale sinterklaas- en kerstaanbiedingen en de verschijning van het
nieuwe Harry Potter boek in november. Nu al hebben 15.000 Nederlanders een
voorbestelling geplaatst zodat deze op de dag van verschijning op de deurmat
ligt.
In mei 2003 nam de joint venture HTW van mediabedrijven holtzbrinck
networXs, T-online Venture Fund en Weltbild, bol.com over. Carel Halff,
voorzitter van de raad van bestuur van Weltbild, sprak op de dag van de
overname de verwachting uit dat bol.com in het voorjaar van 2004 voor het
eerst winstgevend zou zijn. Bol.com bestaat dan vijf jaar.
Over bol.com
Bol.com is in Nederland marktleider op het gebied van online verkoop van
boeken, cd's, dvd's, video's, software en games. Bezoekers van de website
hebben toegang tot ruim 140.000 Nederlandstalige en 750.000 Engelstalige
boektitels, 300.000 cd's, 10.000 films, 2.400 games en circa 2.000
softwareproducten. Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland
zijn ruim drie miljoen bestellingen afgeleverd. Van de 2,8 miljoen online
kopers in Nederland, koopt ruim 1 miljoen ook bij bol.com.
---
Ingezonden persbericht